Ljusrör i Juwel slutade fungera?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bass
    • October 2010
    • 379

    Ljusrör i Juwel slutade fungera?!

    Frugan ringde nyss till mig på jobbet. Hon försökte tända lampan i Juwel Vision 260L karet men det går inte igång?? Det är nytt, typ lite mer än en månad gammalt....

    Finns det nåt smidigt sätt att se vad problemet är så man kan gå be om nytt i butiken?

    Mvh Bass



    EDIT: Kontaktade Akvariehobby där jag köpte akvariumet från. Enligt dom så går inte ljusrör på garanti även om det inte höll en månad... Märkligt kan man tycka? De är ju inte direkt gratis =/
    Senast redigerad av Bass; 25 November 2010, 10:01.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Frågan är nog om det är ett rör som slocknat eller rampen som gått sönder. Men jag håller med om att de ska hålla längre än någon månad...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Vandal
      • January 2006
      • 1655

      #3
      väldigt vanligt att juwelramperna pajar... det går på garantin... ta med rampen in och testa med andra rör... funkar den då är rören paj, funkar den inte är det rampen som knasat=ny på garantin...
      over and out /Petter
      Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

      http://saltvattenvandal.blogspot.com/

      Kommentar

      • Icecoffee
        • November 2010
        • 447

        #4
        testa glimmern med,
        Cogito, ergo sum
        (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
        (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av Icecoffee
          testa glimmern med,
          Finns ingen i dessa ramperna...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Icecoffee
            • November 2010
            • 447

            #6
            ok, bara i de äldre modellerna då kanske?
            då är det som sagt bara rör eller diffusor kvar
            Cogito, ergo sum
            (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
            (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

            Kommentar

            • Bass
              • October 2010
              • 379

              #7
              Ok är hemma nu och testade sätta på ljuset. Fungerade inte. Provade knäppa på och av ett par gånger och då gick den helt plötsligt igång?!?!?!
              Så nu lyser det, och det kan vara inbillning, men det känns som att ljuset är aningen svagare nu.
              Låter det vara ett tag och ser vad som händer.

              Värt att notera. Gillade verkligen inte snacket om att rören inte går på garanti.. så jag slog en signal till Gibbon som är huvudleverantör.
              Inga problem, klart att rören ska hålla mer än en månad var deras svar! Dom tar det på garantin.

              Då blir jag ärligt lite ledsen då jag verkligen gillar butiken.. men känns inge vidare att de var stensäkra på att det bara är att pröjsa om rören gått, medans de som ansvarar för garantiärenden reagerar med - Självklart går det på garanti!

              Bah... skönt att det fungerar nu.. får se hur länge det håller dock?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Prova att tända och släcka ett par gånger till, antingen funkar det eller inte...
                Gott att Gibbon var av annan åsikt iaf!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Bass
                  • October 2010
                  • 379

                  #9
                  Har provat, verkar fungera... skitskumt?! Men det känns faktiskt som att det lyser lite starkt än tidigare. I så fall borde den gå sönder snart kan man tänka sig?

                  Gibbon.. ja det va skönt. Är normalt den typen som lyssnar på det butiken säjer, betalar och ifrågasätter inte. Men har numera lärt mig att det mesta som låter oriktigt oftast är oriktigt. Värt att kontrollera i alla fall

                  Kommentar

                  Arbetssätt...