Hål i botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Steff777
    • August 2010
    • 295

    Hål i botten

    Jag kommer inom kort överta ett 480 liters akvarium med ett 70mm stort runt hål i botten, ska antaligen användas om man har en sump eller liknande under akvariet, vad vet jag. Kompisen som har akvariet nu har täckt för hålet och använder det inte, men jag har lite funderingar om man kan använda sig av det för att slippa dra slangar och rör utanför akvariet. Jag har tänkt mig ett ytterfilter Eheim 2076 eller liknande.

    Frågan är: kan jag använda mig av hålet i botten för insuget och utblåset? Och hur går jag i så fall tillväga?
    //Stefan Lindgren
  • pwrdesign
    • January 2003
    • 384

    #2
    Finns garanterat slanggenomföringar du kan använda! Vet ej vart man skaffar dem dock...
    Malawi 540 Liter
    26 Liter Aquascaping

    Kommentar

    • Vandal
      • January 2006
      • 1655

      #3
      70mm låter stort för ett ytterfilter... och det handlar bara om ett hål? då är det nog enklare att ha det tätt och dra slangarna över kanten...

      ett bottenborrat kar utan kammare för ytavrinning töms ganska fort om det går fel...
      over and out /Petter
      Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

      http://saltvattenvandal.blogspot.com/

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13143

        #4
        Ursprungligen postat av Steff777
        Jag kommer inom kort överta ett 480 liters akvarium med ett 70mm stort runt hål i botten, ska antaligen användas om man har en sump eller liknande under akvariet, vad vet jag. Kompisen som har akvariet nu har täckt för hålet och använder det inte, men jag har lite funderingar om man kan använda sig av det för att slippa dra slangar och rör utanför akvariet. Jag har tänkt mig ett ytterfilter Eheim 2076 eller liknande.

        Frågan är: kan jag använda mig av hålet i botten för insuget och utblåset? Och hur går jag i så fall tillväga?
        Om du ska ha bottenborrade hål för insug och utblås till ett ytterfilter så måste du borra nya mindre hål (2st) för du kan inte använda ett 7cm stort hål som uppkommit av skada...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Steff777
          • August 2010
          • 295

          #5
          Det har inte uppkommit av skada, akvariet är tillverkat med ett 70mm runt hål i botten.
          Så här ser akvariet ut:
          Celebrating 10 years of .xyz - over a decade of innovation! We are beginning the countdown to our decade-iversary! Over ten chapters, journey through a decade of innovation with .xyz. From its ambitious inception to quickly becoming a leader in the domain industry, each press release will unveil a year of .xyz’s history, challenges, and
          //Stefan Lindgren

          Kommentar

          • fremar
            • August 2003
            • 1287

            #6
            Ursprungligen postat av Steff777
            Det har inte uppkommit av skada, akvariet är tillverkat med ett 70mm runt hål i botten.
            Så här ser akvariet ut:
            http://webserver.aquarialand.com/pro...febe9b7a3fab3a
            Den där länken gillade inte min NOD32:
            2010-11-24 13:27:24 Real-time file system protection file *********************\Lokala inställningar\Temporary Internet Files\Content.IE5\UVNZK23Z\knanczfuglxrh[1].pdf PDF/Exploit.Pidief.PDS.Gen trojan cleaned by deleting - quarantined *************** Event occurred during an attempt to access the file by the application: C:\Program\Internet Explorer\iexplore.exe.

            2010-11-24 13:27:25 HTTP filter file http://1117.in/indrbuymcmivxv.jar a variant of Java/TrojanDownloader.OpenStream.NAU trojan connection terminated - quarantined ********* Threat was detected upon access to web by the application: C:\Program\Java\jre6\bin\java.exe.

            Kommentar

            • tulle89
              • March 2006
              • 1183

              #7
              Mm den där länken gillades inte av datorn..
              Med Vänliga Hälsningar Tulle

              Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

              Kommentar

              • Steff777
                • August 2010
                • 295

                #8
                Ajdå, du får man söka sig fram på http://www.aquarialand.com/ till HAQUOSS SHOT 120 BLACK
                Tyvärr så är det inte helt enkelt eftersom det är en rätt rörig sida
                //Stefan Lindgren

                Kommentar

                • fremar
                  • August 2003
                  • 1287

                  #9
                  Verkar som man ska ha ett rör upp genom hålet som vattnet ska rinna ner genom? Läcket kar iaf.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13143

                    #10
                    Ursprungligen postat av Steff777
                    Det har inte uppkommit av skada, akvariet är tillverkat med ett 70mm runt hål i botten.
                    Så här ser akvariet ut:
                    http://webserver.aquarialand.com/pro...febe9b7a3fab3a
                    Ja OK! Vad jag kan fatta från sidan du länkade till så verkar det som det ska vara ett torn av glas som är placerat över hålet, tornet går upp till ytan och funkar som ytavrinning och får en vattenfalls effekt... typ!?
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Steff777
                      • August 2010
                      • 295

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Ja OK! Vad jag kan fatta från sidan du länkade till så verkar det som det ska vara ett torn av glas som är placerat över hålet, tornet går upp till ytan och funkar som ytavrinning och får en vattenfalls effekt... typ!?
                      Ahhh, ok, ska fråga kompisen om han fick med något sånt.
                      Annars får det bli ett gammalt hederligt ytterfilter med rör och slangar utanför akvariet, för det vet jag åtminstone hur det funkar
                      //Stefan Lindgren

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        ja då är det ju bara att silikona över en glasskiva över hålet.

                        Kommentar

                        • Steff777
                          • August 2010
                          • 295

                          #13
                          Ursprungligen postat av hannesc
                          ja då är det ju bara att silikona över en glasskiva över hålet.
                          Jepp, lätt som en plätt
                          //Stefan Lindgren

                          Kommentar

                          • Fuzzop
                            • July 2007
                            • 2380

                            #14
                            gör en plåtbit som täcker hålet, sen sätter du 2 slanggenomföringar i lagom storlek i plåten och kopplar in ditt ytterfilter den vägen, väldigt enkelt och du kan gömma mycket från ytterfiltret så

                            Kommentar

                            • Steff777
                              • August 2010
                              • 295

                              #15
                              Ursprungligen postat av Fuzzop
                              gör en plåtbit som täcker hålet, sen sätter du 2 slanggenomföringar i lagom storlek i plåten och kopplar in ditt ytterfilter den vägen, väldigt enkelt och du kan gömma mycket från ytterfiltret så
                              Tack för tipset
                              //Stefan Lindgren

                              Kommentar

                              Arbetssätt...