Vilken doppvärmare till 300 liters SA kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fremar
    • August 2003
    • 1287

    Vilken doppvärmare till 300 liters SA kar?

    Har funderat lite på att byta ut doppvärmaren jag fick med karet. En Elite 300w som inte känns helt pålitlig då jag måste ställa termostaten på den på ca 21 grader för att få 26 grader i karet. Vad ska man satsa på för bra doppvärmare? Tyckte att denna verkade smart, http://www.hagen.com/uk/aquatic/addi...valeseries.cfm kanske inte så snygg, men då slipper man ju ha en termometer i akvariet kanske?
  • fremar
    • August 2003
    • 1287

    #2
    Isåfall så beställer jag nog en sån värmare härifrån. http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.d...=STRK:MEWAX:IT bara 300 kronor med frakt från england.

    Kommentar

    • Narien
      • August 2010
      • 181

      #3
      Det är inte så att du kan kalibrera om den bara? (när jag köpte min visade min lite fel, och eftersom jag inte läste bruksanvinsningen råkade jag kalibrera om den vilket slutade ungefär så som du berättar, sedan kalibrerade jag om den igen :P och nu både håller den och visar rätt temperatur.

      Kommentar

      • fremar
        • August 2003
        • 1287

        #4
        Tja ingen aning, köpte karet begagnat och då sa tidigare ägaren bara att den skulle stå på ca 21 grader för att ge 26 grader i karet. Så jag ställde den så och det verkar stämma än så länge.

        Kommentar

        • Narien
          • August 2010
          • 181

          #5
          Jag tror iaf inte den är "opålitlig" bara för att den värmer fel, den tror helt enkelt att 21 grader är 26 grader, och gör sitt jobb för att hålla temperaturen där misstänker jag. Om du höjer till 22 grader bordet det bli 27 grader i karet osv, om inte detta stämmer bör du dock fundera på att byta kanske

          Kommentar

          • fremar
            • August 2003
            • 1287

            #6
            Ok, men hur kalibrerar man om en elite doppvärmare? Har ju ingen bruksanvisning till den.

            Kommentar

            • Narien
              • August 2010
              • 181

              #7
              Ingen aning Jag har en eheim jäger så kan inte hjälpa dig där.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Det brukar nästan alltid vara lite joxande med att "kalibrera" doppvärmare. Man kalibrerar ju egentligen inte doppvärmaren, utan sätter den i ett läge där den värmer just det gradantal man vill ha. Jag har inte en doppvärmare som visar samma gradantal på själva doppvärmaren, som det gradantal som faktiskt är i karet.
                Börja med att skaffa en bra termometer. Jag antar att du har bestämt dig för ett gradantal som vattnet skall hålla. Sätt i din doppvärmare och börja med att ställa in det gradantal som du vill uppnå. Låt doppvärmaren göra sitt jobb utan att du pillar på den. När den slocknar "tycker" den att den har gjort sitt jobb och håller den temperatur som uppnåtts.
                Du tittar nu på termometern och upptäcker kanske att det är två grader för kallt. Höj intällningen på doppvärmaren en eller två grader och låt den göra sitt jobb igen. När den åter igen tycker att den gjort sitt jobb kollar du på termometern och ser om det gradantal du vill ha har uppnåtts. Oj, nu kanske det var lite för varmt i vattnet - då sänker du lite på doppvärmaren och vattnet i karet kallnar en aning.
                Såhär får du hålla på tills doppvärmaren värmer exakt det gradantal du vill ha i karet, och man har "kalibrerat" doppvärmaren att göra sitt jobb oavsett vad själva doppvärmaren är inställd på - det spelar ju ingen roll, det viktiga är vad termometern visar.
                Detta "kalibrerings"-jobb gör man enklast och bäst innan fiskarna är i karet... såklart! Har man redan ett inkört kar som man skall ha en ny doppvärmare i, så kanske det är säkrast att köra in doppvärmaren i något tomt kärl, med termometer.
                Det tar tid - jag höll på i tre dygn innan jag fick jämn temp i mitt senast uppstartade kar - vad doppvärmaren är inställd på för gradantal har jag inte en aning om, men termometern visar det jag vill se!

                Ös på nu!

                Edit; På mina Jägervärmare kan man faktiskt lyfta på "grad"-ringen och flytta själva gradmarkeringen till den temperatur som termometern visar, efter uppnått resultat. Detta enbart för att man skall "veta" vad värmaren egentligen värmer till - om man kanske vill flytta den till ett annat kar - detta kan man kanske kalla för en riktig kalibrering. Denna funktion har jag bara på Jägervärmarna, inte på några andra - men det är ju ganska praktiskt...
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 19 November 2010, 11:28.

                Kommentar

                • fremar
                  • August 2003
                  • 1287

                  #9
                  Nu köpte jag mig en Jäger Precision 200 watt doppvärmare på tradera iaf. Skulle passa 300-400 liters kar stod det på Eheims hemsida iaf http://www.eheim.de/eheim/inhalte/in...ail_34013_ehde

                  Sätter 300w Elite värmare i karet som jag köpte för krantän/sjukkar. Ska väl gå med 300w doppvärmare om man sätter den på tvären bara, för de spelar väl ingen roll att den är överdimensionerad då den är termostatstyrd antar jag? Doppvärmaren jag fick med läckte nämligen in vatten, men jag var inte sugen på att köpa nån 50w för typ samma pris när jag ändå ville byta ut Elite värmaren i riktiga karet.

                  Kommentar

                  • Joacim
                    • December 2003
                    • 964

                    #10
                    Nu använder jag själv inte doppvärmare längre men det finns en risk med att ha en överdimensionerad sådan i ett kar och det är att i händelse av att termostaten går sönder kan det bli väldigt varmt. När jag tyckt att värmare behövts har jag snarare använt två stycken vilka var och en varit underdimensionerade för volymen men tillsammans fullgoda.

                    /J
                    Det finns 10 sorters människor här på jorden.
                    De som förstår binära tal och de som inte gör det.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...