hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wolfman
    • April 2002
    • 60

    hjälp

    Hej alla

    jag skaffade ett akvarium för 2 veckor sedan (375 l)
    Köpte fiskar i förrgår...nu till mitt problem.
    jag har fått som damm på allt i akvariumet små ..hmmm typ partiklar som faktiskt ser ut som damm.....jag har testat att byta vatten idag 30% men det rörde bara upp allting ännu värre.....vad är detta för nåt?? det ser inte alls trevligt ut....det hamnar på blad å stenar , ja allting.
    jag har 10 tetror...(vet inte vilka) å 3 pictus malar i.
    jag har testat med att "suga" upp det med rengöraren men det funkar inte.....Jag har en fluval 4 pump för tillfället.
    Vad göra??? Desperat.

    Fredde



    Ändrat av - wolfman den 2002/04/20 00:18:17
    Teach me and ill show you.
  • lillfrasse
    • February 2002
    • 2228

    #2
    Tjena... Tvättade du gruset innan du la i det.... Sedan brukar man akvariet vara igång typ en vecka eller så innan man släpper i fiskar. men det kanske du har haft. Det kan även vara andra saker som stenar och rötter som inte är rengjoda ordentligt. Har dy täckglas på? Det kan vara lite dimmigt i ett nyuppstartat akvarie men det brukar lägga sig efter en dag eller två...

    Simma lungt....Lillfrasse
    Simma lungt..
    Lillfrasse..

    Kommentar

    • Michael Legnér
      • January 2002
      • 467

      #3
      Det blir så när man startar ett nytt akvarium. Det finns massor med små partiklar som inte försvinner när man tvättar sanden utan hänger med ut i vattnet i alla fall. Dessutom kan man, om jag minns rätt, få smådjur i vattnet typ infusorier som gör det mjölkigt. Men det är bara att vänta någon vecka.

      Antingen så sopar fiskarna bort "dammet" från växterna och stenarna eller så gör man det med handen. Ett nytt filter kan nog inte ta bort så fin smuts utan det måste "sätta igen sig" lite först.

      /Micke

      310L med Corydoras punctatus, C peru sp. "gold", C sterbai, L001, L092, L148, L168, L183(L59?), L260, LDA9, Otocinclus, Svarta fantomtetror.
      Två katter (Spookie huskatt och Totte skogkatt).
      /Micke
      Mitt akvarium

      Kommentar

      Arbetssätt...