Akut hjälp behövs, spricker karet?!?!?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Akut hjälp behövs, spricker karet?!?!?!

    Hej

    Jag har en tråd somheter 54 L Växtkar med PMDD, har placerat karet i mitt förråd på en hyfsat gedigen arbetsbänk... Men lyckas inte riktigt få karet i lod, trots pusslande med tunna kartongbitar och frigolit...

    Tänkte slänga upp lite bilder här för att få feedback om huruvida jag behöver oroa mig för att karet spricker eller ej. Gärna tips på hur jag kan lösa detta bättre, d.v.s hur jag får en ojämn yta rak.

    (Den kortsidan där man ser krokar är vänster kortsida och den med hink och spade är högra kortsidan).



    Tack på förhand

    MVH Niklas
    Bifogade filer
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    är nog ingen fara för ett sånt litet kar. 54L gör inte så myclet tryck o vikt. karet kommer klara det. jag har mitt stående på två sånna här o det stog inte jämt för 5 öre, men det var inga problem
    Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.


    du behöver nog inte oroa dig tror jag. fyll upp det sakta o märker du inget på ett oar timmar så komemr det nog inte hända nått ska du se. du har ju frigolit o kartong under odet motverkar de värsta pungbelastningarna. det är värre om det hade stått stumt mot ytan ( som mitt :P )

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13133

      #3
      Såna dumheter ska man hålla för sig själv Hannes
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • KORSARKOFF
        • August 2010
        • 327

        #4
        Ursprungligen postat av hannesc
        motverkar de värsta pungbelastningarna.
        Ojdå!?
        40L Yngel
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
        240L Sällskap
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          haha!! nejnej jag menar precis vad jag säger så klart! användfrigolit om du ska tea-baga karet :P

          haha fan garva ju röven av mig här nu. jävla freudianska felsägelse

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13133

            #6
            Haa.. haa..haa
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              #7
              Fy fan Hannes den var bra "pungbelastning" det klarar jag mig utan haha

              Men ok har ju som du ser på bilderna fyllt det lite sakta men säkert, ska kolla ett par gånger till ikväll och imorgon innan jobbet, om det är ok imorrn kväll så går det nog att tömma för att fylla på med katty kattströ och sand för att sedan försiktigt återfylla med vatten och plantera?

              Eller blir belastningen på något vis annorlunda p.g.a sanden/gruset?


              (Kartongen för de som ev. ej förstår är inte till för att utjämna ojämnheter i sig snarare helt enkelt minska lutningen på karet så lutar lite mot väggen bakom amt åt sidorna, under den kartonen ligger en slätt utlagd liten handuk och ovanpå allt en ca; 1 cm tjock frigolitplatta för att förebygga ev. punktbelastning... Men oroade mig mer om det kanske var "vridet" för det är ju värre än om det lutar lite eller har jag fel?

              Undrar också över följande: Om akavriet skulle gå sönder, är det då troligast att rutorna spricker eller att silikonfogarna brister?


              Nicke


              EDIT: Fick en galen? idé... Man kanske skulle kunna bygga en ram runt platsen där karet ska stå på själva arbetsbänken och sedan ha den som "sandlåda" för att med sanden skapa en lodrät yta och sedan ovanpå den frigoliten och sen akvariet?
              Senast redigerad av ApeviaX; 15 September 2010, 20:29.
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • Wilhelm
                • October 2002
                • 604

                #8
                Klipp till en bit liggunderlag och ställ akvariet på det. Mer behövs inte!
                Det kanske lutar lite åt nåt håll, men plant kommer det att stå!
                Wilhelm
                Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                www.ciklid.org www.aquafish.info

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  #9
                  Jo det vet jag, har inget liggunderlag bara.. Men använder sånt underlag fast köpt på DM i Linköping så vet att det funkar, men det är inte bara lutningen utan snarare om ni tror att det ser ut o vrida sig som är den verkliga faran i det hela?

                  Men någon som har fler svar, önskar svar på alla de miljarder frågor i detta ämne, skulle inte vara fel med ännu mer info. Kan aldrig ha för mkt av det.
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Står själva bänken rangligt? Det kan kanske vara läge att kolla om du kan lägga några tunna skivor "papper" under ett eller flera ben på bänken för att jämna ut lite?

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      #11
                      Jag har nog uttryck mit otydligt, den är fastsatt i reglar som sitter förankrade i väggarna runt om. Och skivan är flera plyfa som ligger i lager fastskruvade, desa är inte helt raka, men kan fota det imorrn så man lättare förstår problemet?

                      Nicke
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        tror inte du behöver oroa dig. det är så få liter vi pratar om här. du kan ju mer ellr mindre hålla det karet i händerna fyllt.

                        Kommentar

                        • Paniktandborste
                          • March 2005
                          • 330

                          #13
                          Mitt 76L. lutar typ 2 cm framåt och har gjort så i drygt fem år :P
                          Så länge det står plant ska det nog inte vara någon fara.
                          Aka Pixel eller Bildpunkt

                          Kommentar

                          • Jonteeh
                            • September 2008
                            • 50

                            #14
                            jag har också samma problem fast med ett 375 kar. det lutar så att på det högra ''fram-hörnet'' är vattenytan ca 4 cm högre än vad den är där bak på det vänstra hörnet. karet står på leca block, frigolit och kartongbitar och det har vart igång i en vecka. finns det någon risk att mitt spricker?

                            Kommentar

                            • Lilla Damen
                              • February 2008
                              • 2649

                              #15
                              Ett 375 liters med den lutningen hade jag inte vågat dela bostad med... är faktiskt småskraj för mitt eget som har en lutning på ca 4 mm från ena kortsidan till den andra .

                              Kommentar

                              Arbetssätt...