Viktproblem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    • February 2002
    • 2119

    Viktproblem?

    Hur mycket vikt kan man lägga i akvariet i form av sten och liknande utan att bottenrutan pajar, eller aluställningen ger sig?
    Mitt akvarie är på 450 liter, och ställningen har sex ben. Golvet är inga problem eftersom det är betongvalv i huset, men jag blir lite osäker främst på ställningen.

    Bakom varje liten krök döljer sig en purjolök.

    // Magnus
    // Magnus
    Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund
  • bjurstrom
    • March 2003
    • 233

    #2
    ställningen håller för en hel del. Snarare bottenglaset som är större risk. Ska du ha mycket sten bör du lägga frigolit på botten inne i akvariet, för att stenarna ska belasta glaset jämnt och ifall någon välter...

    Andreas
    min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

    Kommentar

    • Bilbo
      • February 2002
      • 2119

      #3
      Jo, jag har redan limmat fast 10 mm friglolit över hela bottnen. Det som bekymmrar mig är egentligen ställningen och de skruvbara fötterna, men vi får väl se vad som händer!

      Bakom varje liten krök döljer sig en purjolök.

      // Magnus
      // Magnus
      Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Oerhört viktigt att inte fötterna är utskruvade för mycket. När man använder skruvfötter så skryva in den fot som skall vara mest inskruvad ända till fästet och skruva sedan ut de andra så mycket som behövs. Om golvet är väldigt ojämnt och man måste skruva ut en av fötterna väldigt mycket så är det bättre att lägga något under denna fot så man inte behöver skruva ut den fär mycket.
        Anledning - skruvfötternas "lyftkraft" ligger i gängorna och ju mer foten är inskruvad desto mer lyftkraft. Om foten är urskruvad väldigt mycket så fördelas lyftkraften på väldigt få gängor och risken finns att foten kollapsar.
        Pratade senast med en person i förra veckan som råkat ut för detta.
        Detta råd är väl egentligen rätt allmänt och gäller för alla större akvarier oavsett om man har mycket sten i eller inte.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...