Aquael 70 l Hörnakvarium Lysrörsarmatur sönder!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jejja2
    • April 2007
    • 87

    Aquael 70 l Hörnakvarium Lysrörsarmatur sönder!!!

    Tror mitt lysrörsarmatur till mitt Aquael 70L Hörnakvarium gått sönder eller liknande.

    Trodde lysröret gått sönder och köpte nytt, trotts att lysröret endast var ca 6 månader gammalt. Så jag var rädd faktiskt att något hade hänt. Efter ha testat allt, olika vägguttag etc så är nog min slutsats att den är sönder. Man ser dock att det lyser mycket mycket svagt i kanterna av lysröret.

    Dessutom hittade jag en liten lucka där någon form av säkring eller liknande satt. Vet inte om det är den som har pajat?? En ganska stor rund med två kontakter utpekandes.

    Så nu är min fråga. Vad kan man göra?? Köpa ny ramp? Eller försöka laga den. Finns det något som jag kan testa med att göra för att utesluta det ena eller det andra felet?

    Börjat kolla på nya ramper tom, de kostar bort mot 1000 kr. Känns väldigt dyrt med tanke på att jag köpte den beg. för 1500 kr.

    Mvh Jessica
  • åheim
    • April 2006
    • 13143

    #2
    Prova att byta glimtändare (stor rund med 2 kontakter) se till att kolla om det är en "single" eller "serie" glimtändare så du köper rätt! Skulle rampen va trasig så kanske du har en garanti du kan utnyttja?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Jejja2
      • April 2007
      • 87

      #3
      Tack för snabbt svar. Ja, glimtändare. Vart köper man en sån? Aldrig hört talas om. Garanti? Njae, köpte den beg för 2 år sedan. Och redan då var den ca 4 år gammal. Så någon garanti finns det inte.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        valfri elaffär. kan nog tillomed finnas på ica o coop.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          Klicka på bilden för större version

Namn: 326440_X_2009-03-09_143544_32.jpg
Visningar: 2
Storlek: 2,5 KB
ID: 2127129

          så der de ut

          Kommentar

          • Jejja2
            • April 2007
            • 87

            #6
            Precis en sån är det som jag hittade under luckan. Var nere på coop nära och de hade inget med lysrör sa de. Så... jag få titta imorgon. Hur länge kan fiskar leva utan ljus? Jag har satt en skrivbordslampa som lyser in, men det är inte mycket till ljus för dem för det.

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              Fiskarna bryr sig inte så mycket. Det är mer växterna som bryr sig.
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • Jejja2
                • April 2007
                • 87

                #8
                OK. Har fått någon typ av alger eller små runda saker som ligger på ytan. Ser inte så fräscht ut. Jag får testa en sån glimtändare. Men om det inte är det. Vad ska man hitta på då?

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  testa med det först. man får felsöka liksom. är det rampen så får du nog köpa en ny.

                  Kommentar

                  • Grottbert
                    • November 2009
                    • 340

                    #10
                    Glimtändaren är ju det som hjälper till att tända lysrören. Nästan helt säker att det är den som är trasig eftersom lysrören verkar få spänning.
                    Ta med dig den gamla till t.ex bauhaus, coop forum, ica maxi eller liknande så kan säkert personalen där hjälpa dig.

                    Kommentar

                    • Jejja2
                      • April 2007
                      • 87

                      #11
                      Tack för eran hjälp! Det var glimtändaren som var sönder. Nu lyser det perfekt. Vilken tur jag skrev här om mitt problem. Och vilken tur jag hittade den lilla luckan. Nu slipper jag köpa ett helt ny ramp.

                      Tack!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...