Kortfråga T5 - T8

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Kortfråga T5 - T8

    Vilket av de båda sorternas lysrör ger mest effekt per krona?

    Vad för lysrör och hur många av respektive sort är lagom för ett 150x50x50-akvarium med växter?
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    T5

    Hur mycket och vilka rör....det beror på vilken set up du vill ha....

    Blommor som kräver mycket ljus......eller blommor som kräver lite ljus.....

    Med eller utan gödning ?

    färg på blommor ?

    fiskinvånare ?


    etc
    etc





    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av Kensa
      T5

      Hur mycket och vilka rör....det beror på vilken set up du vill ha....

      - Jag vill ha lysrör som ger bra effekt till bra pris och som passar till ett 150 cm långt akvarium


      Blommor som kräver mycket ljus......eller blommor som kräver lite ljus.....

      - Jag tror att de är medelslukare av ljus ungefär. Valisnera o liknande snabbväxare.


      Med eller utan gödning ?

      - Jag göder lite vid varje vattenbyte någon gång per vecka ungefär. Detta pga kraftig algtillväxt.


      färg på blommor ?

      - Endast gröna växter utan blommor.


      fiskinvånare ?

      - Två Jack Dempsey´s, nio små röda tetror, två malar. Men ljusmängden/kvalitén är mest intressant för växtligheten.

      .

      Jag söker alltså en bra lösning med bra ljuskraft i förhållande till pris. Jag har nu en T8-armatur med plats för två rör.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av perfetto
        Jag söker alltså en bra lösning med bra ljuskraft i förhållande till pris. Jag har nu en T8-armatur med plats för två rör.

        billigast är isf att införskaffa lite reflektorer för några 10'or till befintlig ramp.



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          är inte så himla stor skillnad i kräm mellan t5 o t8. men om du skaffar reflektorer så ökar du ljusstyrka med 100%

          och det är billigast med

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #6
            Ja, tackar för svar....men frågan är alltså vilket av T5 eller T8 som ger mest/bäst ljus för pengarna.

            Om jag skulle nöja mig med att enbart byta rör i min nuvarande T8-ramp - vilka rör ger bäst ljusbild för växterna resp. fiskarna (ja där handlar det väl bara om att få fram fiskarnas färger så bra som möjligt, antar jag?)

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              Ursprungligen postat av Kensa
              billigast är isf att införskaffa lite reflektorer för några 10'or till befintlig ramp.



              .
              - Reflektorer för några tior? Till mina 120 cm rör kostar de väl snarare runt 130 kr/rör om man inte ska göra dem själv.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                asså det blir ju billigare för dig för du har ju en t8 ramp nu. det går ju itne sätta i t5 rör där hoppas jag du vet.

                vad hardu för fisk ev. tema?

                power-glo är väldigt bra. får du tag i philips aquarelle så kör på dom. de är kanon

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #9
                  Belysningskvalitén är väl viktigast för växterna o inte fiskarna? För fiskarna är det antingen ljust eller mörkt, medan växterna mår olika bra beroende på typen av o styrkan på belysningen.

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    ja jo visst. men belysningen tar oxå fram fiskarnas färger helt annorlunda beroende på vilka rör det är.

                    inte så viktigt för fiskarna kanske men desto trevligare för dig som tittar på karet

                    Kommentar

                    Arbetssätt...