Hjälp!!! Mitt Fuval 304 läcker!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karhunen
    • July 2007
    • 177

    Hjälp!!! Mitt Fuval 304 läcker!!!

    Har hittat att det rinner ut ifrån kortsidorna ifrån de småhålen vid fästena.
    Men vet inte hur vattnet kommer dit! Kan det vara packningen eller fästena som är dåliga?
    Behöver hjälp nu!!!!
    Senast redigerad av Karhunen; 04 September 2010, 21:34.
    Med vänlig hälsning, Markus
  • åheim
    • April 2006
    • 13143

    #2
    Då är det nog från snabbkopplingen som slangarna sitter på! Om du tar bort snabbkopplingen så sitter de 2 packningar, kolla dessa och kolla så inget skräp sitter i hålet där där kopplingen ska sitta!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Karhunen
      • July 2007
      • 177

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Då är det nog från snabbkopplingen som slangarna sitter på! Om du tar bort snabbkopplingen så sitter de 2 packningar, kolla dessa och kolla så inget skräp sitter i hålet där där kopplingen ska sitta!
      men kan det gör så att det rinner ifrån där spännena som håller fast huvud delen av pumpen?
      Med vänlig hälsning, Markus

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13143

        #4
        Ursprungligen postat av Ekerö
        men kan det gör så att det rinner ifrån där spännena som håller fast huvud delen av pumpen?
        Ja! prova att hälla lite vatten vid sidan om hålen så ser du att det rinner ut vid spännena! Man kan också missta sig och tro att det är lackage, för när man har rengjort filtret så kan det rinna in lite vatten och lägga sig under höljet på locket sonm sen rinner ut om du vickar på filtret!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Karhunen
          • July 2007
          • 177

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Ja! prova att hälla lite vatten vid sidan om hålen så ser du att det rinner ut vid spännena! Man kan också missta sig och tro att det är lackage, för när man har rengjort filtret så kan det rinna in lite vatten och lägga sig under höljet på locket sonm sen rinner ut om du vickar på filtret!
          Jag har löst det, nu iallafall. Tog loss spännena, sen så tog ja ut allt å börja om från början. Sen så satte jag för säkerhetsskull silvertejp under spännena så att det spänner åt lite mer.. å nu läcker det inte..! Fattar inte att det bara var att börja om ifrån början.. förstår inte va som hände?!
          Förstår va du menar iaf...! Tack för svar å tips!
          Med vänlig hälsning, Markus

          Kommentar

          • DAHLBERG
            • September 2008
            • 1598

            #6
            Köp Eheim så behöver du inte använda så mycket silvertejp
            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
            540 liter kulfisk - T. lineatus
            120 liter salt - Koraller och fisk

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13143

              #7
              Ursprungligen postat av DAHLBERG
              Köp Eheim så behöver du inte använda så mycket silvertejp
              *host* Om du kollar runt lite här på zoopet så ska du snart upptäcka att det är betydligt fler som har läckage på sina eheim. jag vill påstå att FLUVAL är bland de absolut säkraste filtren, fast jag antar att det var ironi från din sida
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • MattiasJ
                • January 2005
                • 46

                #8
                Jag vet vad det är för del. Har haft samma problem, tog mig evigheter innan jag kom på felet. Du måste smörja in oringen (lypsyl fungerar alldeles utmärkt) innan du sätter på ihop delarna. Om du inte gör det kommer det aldrig bli helt tätt. Jag lovar att detta är felet.

                Kommentar

                • Keibo
                  • November 2008
                  • 468

                  #9
                  Själv fick jag tag på ca. 20 påsar av eheims "specialfett" för 50kr... <3 Ebay ibland!

                  Alltid bra att ha som en temporär lösning då en packning till vad som helst börjar ge med sig!
                  Mvh. Peter

                  500L - Pelarakvarium

                  1500L - Under förändring

                  Kommentar

                  • DAHLBERG
                    • September 2008
                    • 1598

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    *host* Om du kollar runt lite här på zoopet så ska du snart upptäcka att det är betydligt fler som har läckage på sina eheim. jag vill påstå att FLUVAL är bland de absolut säkraste filtren, fast jag antar att det var ironi från din sida
                    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                    540 liter kulfisk - T. lineatus
                    120 liter salt - Koraller och fisk

                    Kommentar

                    • Karhunen
                      • July 2007
                      • 177

                      #11
                      Det som löste problemet var att jag tömde filtrena och satte tillbaka dom bara. Så enkelt var det! Men vet inte hur det kom till sig att det läckte. En teori e packninsringen som en var inne på. För det är det enda jag kan också komma på!
                      Men tack för all hjälp!!! Kan alltid lita på er gammla dårar! :P
                      Med vänlig hälsning, Markus

                      Kommentar

                      • MattiasJ
                        • January 2005
                        • 46

                        #12
                        Det ÄR packningsringen. Du kommer få samma problem nästa gång du plockar isär ditt filter. Kom då ihåg att fetta in packningsringen.

                        Kommentar

                        • Karhunen
                          • July 2007
                          • 177

                          #13
                          okej, kom faan på nu att man skulle ju göra det.. men har faan inte gjort det nån gång... gick det med vanlig läppsyl? eller vart man man köpa nått som går bra å passar?
                          Med vänlig hälsning, Markus

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13143

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ekerö
                            okej, kom faan på nu att man skulle ju göra det.. men har faan inte gjort det nån gång... gick det med vanlig läppsyl? eller vart man man köpa nått som går bra å passar?
                            Använd vaselin, det vita vaselinet från apoteket är att föredra! läppsyl skulle jag avråda ifrån!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • MattiasJ
                              • January 2005
                              • 46

                              #15
                              Lypsyl har fungerat för mig i 7 år. Onödigt att gå och köpa vaselin på apotek. Fungerar även med matolja. Krävs INGA stora mängder.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...