Placering av 180 liters akvarie på träbjälklag

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Radial
    • February 2005
    • 73

    Placering av 180 liters akvarie på träbjälklag

    Hej!

    Har precis köpt hus där det är träbjälklag där akvariet är tänkt att stå. Antar att det väger drygt 210 kilo med grus och allt annat runt omkring. Är det något speciellt att tänka på vid placering av det? Träbjälklaget består av 2x9 och 3x9" balkar med CC 60.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    cc 600 sa du? tjaa egentligen är det nog inga problem. men lägg en skiva av styvt material under benen till ställiningen för att fördela vikten. jag ritar vvs i villor varje dag o många husföretafg har tillomed cc 600 under badkar så det är nog inte större problem

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      tja....skulle du våga ställa en rad med billy bokhyllor utmed väggen och sedan trycka in böcker i dom ?

      de skulle isf väga klart mer.....

      men som ovanstående säger, är du nojjig, så leta upp en bra skiva, typ spån/mdf och lägg under.



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Radial
        • February 2005
        • 73

        #4
        akvariet har ju inga ben då det är ett möbelakvarie, så jag antar det är lugnt att ställa det var man vill då

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          ja det är ingen fara

          Kommentar

          • andersfiskar
            • March 2007
            • 384

            #6
            Men jag skulle vara jättenoga att loda akvariet före och under fyllning. Även efter under ngn månad.
            //
            Mvh
            Anders

            Kommentar

            Arbetssätt...