Juwel Rio 400, Fråga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Constantine
    • September 2009
    • 431

    Juwel Rio 400, Fråga?

    Jaha då har man äntligen fått tillstånd från regeringen där hemma till ett inköp av ett nytt kar

    Iaf va inne på Hornbach igår och såg att de hade detta kar för ett hyfsat pris men det viktigaste var ju att kärringen tyckte det var snyggt

    Men till min fråga, om jag inte har helt fel för mig så sitter det ett innerfilter (juwels egna) i detta kar och jag undra helt enkelt om det är tilräckligt med det som finns ''inbyggt'' tror de sa att det ligger på 1000l/h jag menar just nu har jag ett fluval 4+ som även ligger på 1000l/h i mitt 170L kar, ska jag investera i ett ytterfilter istället eller slänga in min fluval 4+ i karet också

    tips?
    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    det räcker nog egentligen men filteryta kan man knappt få för myclet av. jag skulle köra på ett yterfilter med. vad ska du ha i karet?

    Kommentar

    • Constantine
      • September 2009
      • 431

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      det räcker nog egentligen men filteryta kan man knappt få för myclet av. jag skulle köra på ett yterfilter med. vad ska du ha i karet?

      Okej men då slänger jag in mitt innerfilter och ser vad som händer, funkar det inte som jag vill så får det bli ett ytterfilter också


      Har inte riktigt bestämt mig än men förmodligen så blir det ett SA kar, vill gärna ha tillbaka mina skalare som går i jobb karet just nu


      time will tell


      PS: tack för tipset
      450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
      170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        lugnt :P
        fast jag hade nog skippat innerfiltret. jamenar det tar ju ännu mer plats i karet o det som redan finns där tar ju en del redan. men du gör dom du vill.

        håller med om att scalarer är tokfint att ha!
        hur högt var karet? man vill ja ha miiiinst 50 högt om du ska ha skalarer.. fast hellre högre. jag har ju ett 70 högt kar. mina scalarer ser ut så här nu ungefär

        Kommentar

        • Constantine
          • September 2009
          • 431

          #5
          Ursprungligen postat av hannesc
          lugnt :P
          fast jag hade nog skippat innerfiltret. jamenar det tar ju ännu mer plats i karet o det som redan finns där tar ju en del redan. men du gör dom du vill.

          håller med om att scalarer är tokfint att ha!
          hur högt var karet? man vill ja ha miiiinst 50 högt om du ska ha skalarer.. fast hellre högre. jag har ju ett 70 högt kar. mina scalarer ser ut så här nu ungefär


          Jo jag vet, inte speciellt snyggt med innerfilter men troligen så blir det ett ytterfilter men eftersom jag har två innerfilter som har varit igång nu ett par månader så tror jag det blir bäst med dem under uppstarten iaf.


          Snyggt kar, jo skalare är en djävligt snygg fisk önskar bara jag kunde haft dem redan nu men som tur är hade jag ett alternativ till dem när de blev för stora i mitt 170L kar.

          Måtten på karet är 151 x 51 x 66 cm så det räcker men visst är det synd att det inte var lite högre men men de lär väl trivas där
          450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
          170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            äh klart du kan köra igång ett ytterfilter istället! jag sätter aldrig ner "gammla! filter i mina nystartade kar. det gäller bara att hålla koll på värdena så löser det sig kanon. du kan ju krama ur o "tvätta" ditt innerfiltret i det nya karet så får du ju bakterierna dit. men jag tycker absoult att du ska satsa på ett ytterfilter.

            aa de lär trivas bra

            Kommentar

            • Constantine
              • September 2009
              • 431

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              äh klart du kan köra igång ett ytterfilter istället! jag sätter aldrig ner "gammla! filter i mina nystartade kar. det gäller bara att hålla koll på värdena så löser det sig kanon. du kan ju krama ur o "tvätta" ditt innerfiltret i det nya karet så får du ju bakterierna dit. men jag tycker absoult att du ska satsa på ett ytterfilter.

              aa de lär trivas bra

              Jo det är ju sant som du säger,....får väl slå till på ett ytterfilter när jag ändå är igång
              450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
              170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #8
                Det är ganska mycket filteryta i Juwels filterhörna men jag skulle från början byta ut de övriga filermattorna mot grov. De fina sätter mest bara igen och minskar flåset rejält.
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • Constantine
                  • September 2009
                  • 431

                  #9
                  Ursprungligen postat av VisualDarkness
                  Det är ganska mycket filteryta i Juwels filterhörna men jag skulle från början byta ut de övriga filermattorna mot grov. De fina sätter mest bara igen och minskar flåset rejält.

                  okej, det visste jag inte...tack
                  450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                  170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                  Kommentar

                  • Constantine
                    • September 2009
                    • 431

                    #10
                    en fråga till:

                    Kommer jag behöva något skydd på golvet...har nämligen parkett golv men det är betong under där karet ska stå?
                    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                    Kommentar

                    • Karon
                      • January 2002
                      • 3170

                      #11
                      Ha en trasa tillhands bara så du kan torka upp vattenspill från parketten när du grejat med karet för att undvika fuktfläckar.
                      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                      Kommentar

                      • Constantine
                        • September 2009
                        • 431

                        #12
                        Ursprungligen postat av Karon
                        Ha en trasa tillhands bara så du kan torka upp vattenspill från parketten när du grejat med karet för att undvika fuktfläckar.

                        Haha jo tack...spiller som satan redan nu med mitt 170L kar när jag ska pilla i det så ja trasan finns alltid tillhands
                        450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                        170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                        Kommentar

                        Arbetssätt...