Strömavbrott... Hur länge kan pumpen stå still?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jempa L
    • January 2010
    • 11

    Strömavbrott... Hur länge kan pumpen stå still?

    Vi bor "på landet" och har haft en del kortare strömavbrott på sistone. "Vet" ju att det inte är bra att filtret står stilla pga giftämnen som bildas, men hur lång tid handlar det om? 10 minuter, en timme eller ett dygn?

    Hade lite huvudbry i natt om jag skulle dra ur strömmen och göra rent filtret idag eller inte... Nu blev det så att strömmen var borta runt två timmar, och jag lät filtret vara. Fiskarna lever idag, men lite orolig var jag ju... Så, hur länge kan filtret stå stilla utan att man behöver göra rent alltihopa? Ska det fortfarande göras rent med "gammalt akvarievatten" för filtrets skull, eller ska man göra en "hårdrengöring" och betrakta filtret som nystartat? Rentav med nytt filtermaterial?

    Akvariet i fråga är ett 112-liters med en Fluval 305:a, ytterfilter, med makaroner och filtermatta. Bebott av guppy, ancistrus, neontetra, pansarmal, otocinclus och gurami.

    Mvh Jempa.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Ett innefilter klarar sig rätt länge, ett ytterfilter kanske en halv dag eller så.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      • May 2003
      • 1831

      #3
      Jag skulle säga att det beror helt på hur länge akvariet och filtret har varit i drift.
      Med vänlig hälsning
      Alexander

      Kommentar

      • SimonSaysBaka
        • August 2009
        • 788

        #4
        Det är ganska olika hur länge ett ytterfilter kan stå, det kan bero på en massa olika faktorer, när var senaste vatten bytet, filtrets storlek, vilka filter material man använder, vilket foder man matar med och hur mycket och så vidare. Det som jag tycker är viktigast är hur välskött akvariet är, ett misskött akvarium har ett mycket skitigare filter. Beroende på dessa faktorer kan man säga att ett filtret kan stå mellan 60 min till 1-2 dygn, som sagt var väldigt svårt att veta hur länge det kan stå.

        Vad en del glömmer vid strömavbrott är att akvariet kyls sakta ner, och om man har lite mer tropiska fiskar som vill ha det 28c så kan det bli kylan som hinner döda dem, och inte bristen på filter, eller uppstart av ett igen. Jag själv har inga fiskar som behöver en doppvarmare, så jag har aldrig haft detta problem, men jag har hört att en del försöker isolera sina kar med cellplast under tiden strömmen är borta.

        Om du är osäker på att filtret har varit avstängt för länge då kan du rengöra ytterfiltret, tömm det helt på vatten och rengör filtermattor( helst i vatten från akvariet) det är oftast vattenet som stannar kvar i pumpen som är det farliga, för det ligger och gottar sig länge.
        Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Jag skulle tro, att det faktisk är av fördel om man tömmer ytterfilter helt på vatten vid ett långvarigt strömavbrott. Så länge filtret är både fuktigt och syresatt (som det ju blir om inget vatten finns i det), överlever större delen av bakterierna.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • MyrasHusse
            • May 2010
            • 1353

            #6
            men lugn nu det ska finnas någon backup men sätter i eluttaget som lagrar ström fall man skulle få ström av brott så de kanske är något att ha. Vet dock inte hur länge den driver på eller pris men de kan ja kolla upp och länka=)
            http://myraakita.blogspot.se/

            Kommentar

            • Jempa L
              • January 2010
              • 11

              #7
              Tack för kloka svar, då känner jag mig lite lugnare!

              Akvariet har varit i bruk sedan december, tidigare gick det med dubbla innerfilter. Ytterfiltret är ungefär en månad gammalt, kördes första 2½ veckorna med kolen som ingick för att sedan bytas ut mot filtermattor. Kör delvattenbyte ungefär en gång i veckan. Sköljde av den värsta smutsen ur filtermattorna med akvarievatten i samband med att jag bytte ut kolen mot filtermatta. Hittade ett bortirrat yngel som överlevt i filtret, och för att förhindra att fler ska sugas in i pumpen så har jag bytt ut den vanliga glesa insugskorgen mot en bit grov filtermatta vid insuget.

              Mvh Jempa.

              Kommentar

              • ksx
                • September 2009
                • 7

                #8
                Jag har haft ett urkopplat filter som jag glömt att tömma, stod nog några veckor och jag kan garantera att lukten som kom när jag skulle rengöra det inte var att leka med. Man lär sig av misstagen
                Beroende på vattentemperaturen i filtret och mängden bakterier i filtret (~drifttid), har du ett rent filter och strömmen går så har du större marginal innan bakterietillväxten ökar till negativa mängder. Är rumstemperaturen hög så gror bakterier snabbare och även ett nyligen rengjort filter får en snabbare tillväxt av onyttiga bakterier. Det finns rätt så många parametrar att gå efter när det gäller levande organismer och de flesta är logiska. Nu har jag sälla strömavbrott, men om jag får det så stänger jag av filtret tömmer ur vattnet och sköljer filtermaterialet under rinnande vatten.

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  problemet som uppstår när dom aeroba bakterierna börjar dö efter omk 30 minuter är att en syrefri nedbrytningsprocess startar bildandet av svavelväte, var på Mörrums pappersbruk -01 och hamnade mitt i en ventilering sittandes i en truck och det var ingen trevlig upplevelse, tog mig flera timmar att återfå luktsinnet..
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • Lilla Damen
                    • February 2008
                    • 2649

                    #10
                    He he... kan tänka mig det Gaffel (det kan "lukta Mörrum" en bra bit utanför bruket oxå... måste stinka hemskt om man är mitt i det).

                    Kommentar

                    • fremar
                      • August 2003
                      • 1287

                      #11
                      Hade ett lite kortare strömavbrott på 2-3 minuter i söndags, men utanför samhället så var strömmen borta flera timmar. Har funderat lite på om man borde skaffa en UPS till ytterfiltret för att vara säker? Är ju svårt att veta om det blir strömavbrott flera timmar när man är på jobbet eller åker iväg nånstans på helgen. Filtret tar ju inte så mycket ström så en lite kraftigare UPS borde ju kunna driva det rätt länge.

                      Kommentar

                      • Föllförfisk
                        • April 2010
                        • 620

                        #12
                        Mitt blev ståendes i 15 timmar, märkte inget. Men efter typ 1o timmar så drog jag i den här grejer(fluval305) som pumpar runt manuellt, "startgrejen" ni vet? Kunde jag ju gjort tidigare om jag tänkt på det kanske..

                        Kommentar

                        Arbetssätt...