Funderar på att bygga mig en LED ramp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    Funderar på att bygga mig en LED ramp

    jag blir mer och mer sugen på att prova på att bygga mig en led ramp dels för att jag gillar ljuset det ger men även för att prova på för att se om det funkar med växter osv.

    Tanken jag har är följande

    En aluminiumplatta på 300x300x2.5mm går att köpa billigt på https://www.metall-kunststoffhandel.de för 8.86 euro+frakt

    27x WINGER® WEPCW1-S1 Power LED Star cold-white 1W (12000K) - 90Lumen styck tot. 2430lumen.
    9x kylflänsar på 33x37.5x10mm - klarar 3st 1W powerleds.

    Till detta totalt 3st 350mA drivdon som klarar 10x 1W powerleds var
    allt inköpt från http://www.led1.de

    Totalt: 167+8.86 Euro

    Tanken med det hela är att såga upp totalt 9 st hål i alu plattan som är lite mindre än kylflänsarna och sen limma fast alla tio med värmeledande epoxy, limmar sen fast 3x leds på varje kylfläns med samma epoxy.

    på så vis kan jag köra 3x3 rader med kylflänsar med en liten öppen del mellan flänsarna att senare fästa 4 blåa leds för kvällsbelysning. dessa bör klara sig utan kylflänsar då de sitter på aluplattan med värmeledande epoxy och således borde kylas av hela riggen.


    Sen tänkte jag bygga en låda i vit eller svart epoxy att sätta under med en glasskiva i botten, i epoxyn skruvar jag sen fast en fläkt på varje sida som suger in luft från ett håll och blåser ut den i andra änden, då bör det hållas kylt också samt vara väldigt lätt.

    vad tycks, vad ser ni direkt att jag bör ändra på alt. utveckla?
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    do it!

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      #3
      funderar lite på om man kanske ska köra 50W powerleds istället Hittade relativt billiga sådanna på dealextreme med drivdon också




      köra tre stycken sådanna kanske. men frågan är då, räcker det med 10x10x8 kylflänsar samt 2x fläktar till att kyla en såddan array.
      Jag kommer oavsett bygga rampen i aluminium då det leder värme bra vad jag förstått.

      Tänkte mig något liknande bilden ()ursäkta den lite skabbiga första bilden

      vd jag funderar på är om fläktarna bör vara på undersidan av rampen, dvs blåsa mot ledarna eller på ovansidan blåsande på kylflänsarna för bästa effekt.

      Sen måste man väl jorda hela schabraket om man kör i aluminium och epxoylimmar fast ledarna på kylflänsarna och kylflänsarna på alubiten?
      Bifogade filer
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • Keibo
        • November 2008
        • 468

        #4
        Eftersom du ska ha LED med växter kan det vara bra att läsa följande två trådar i förhand. I och för sig till för fotosyntesen hos landlevande växter men det är bra och nyttig information.




        Kan även tillägga att det ljus som trådarna föreslår för växter inte är direkt vackert pga att det ser onaturligt ut. Lite inblandade vita dioder brukar dock bättra på detta och gör att man bara får ett, vad ögat uppfattar som vitt, lite flammande mot rött och blått ljus.

        Lycka till och ta till skillnad från mig massor av bilder!

        Gällande dina kylflänsar så tror jag att det räcker ganska gott. Tror inte att du kommer behöva någon fläkt alls beroende på vad du kör för material på flänsarna. Kör du mot förmodan fläktar skulle jag köra en plåt till ovanpå allt och köra små (20-45mm fläktar) som drar igenom luften genom kåpan där fläktarna blåser in på ena sidan och ut på andra.
        Senast redigerad av Keibo; 28 August 2010, 16:28.
        Mvh. Peter

        500L - Pelarakvarium

        1500L - Under förändring

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          #5
          Ursprungligen postat av Keibo
          Eftersom du ska ha LED med växter kan det vara bra att läsa följande två trådar i förhand. I och för sig till för fotosyntesen hos landlevande växter men det är bra och nyttig information.




          Kan även tillägga att det ljus som trådarna föreslår för växter inte är direkt vackert pga att det ser onaturligt ut. Lite inblandade vita dioder brukar dock bättra på detta och gör att man bara får ett, vad ögat uppfattar som vitt, lite flammande mot rött och blått ljus.

          Lycka till och ta till skillnad från mig massor av bilder!

          Gällande dina kylflänsar så tror jag att det räcker ganska gott. Tror inte att du kommer behöva någon fläkt alls beroende på vad du kör för material på flänsarna. Kör du mot förmodan fläktar skulle jag köra en plåt till ovanpå allt och köra små (20-45mm fläktar) som drar igenom luften genom kåpan där fläktarna blåser in på ena sidan och ut på andra.

          tack för länkarna, det var definitivt intressant läsning.

          De flesta där var överens om att det bästa var att köra enbart blåa och röda för maximal tillväxt, det är ju kanske inte det vackraste att ha i ett akvarie då alla växter skulle se nästan svarta ut :P

          Tack också för förslaget om att köra dubbla alubitar och på så vis göra en vindtunnel, då bör man ju kunna skala ner kylflänsarna en del.

          Dock funderar jag på om det inte borde räcka med att köra kallvita och varmvita leds i en ratio på kanske 3:1 eller 4:1 med fokus på kallvita då. Vi akvarister är ju över lag inte ute efter blommande växter i någon större omfattning utan vi vill ju ha bra stam och blad tillväxt som har mest nytta av det blåa spectrat.

          Ta en titt på denna pdf från cree



          Kolla spectrat på de kallvita och varmvita ledsen, de ser ju definitivt ut att kunna täcka hela behovet för växterna och de trycker också ut en hel del mer lumen än de blåa och röda ledsen.

          Frågan är då om det inte borde räcka med dessa?
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Jag skulle nog köra med 1 eller 3 watt´s led´n . Dom är enklare att sprida ut för en mer jämn ljusbild samt så kan man skaffa linser för dom.
            Oavsett hur du gör så skall det bli intressant att följa.

            //NiXoN

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              #7
              Om du funderar på färgerna så kanske dehär hjälper, saxat från en RC tråd om en komersiell LED ramp.
              Bifogade filer

              Kommentar

              • Marnat
                • November 2009
                • 2012

                #8
                Ursprungligen postat av NiXoN
                Om du funderar på färgerna så kanske dehär hjälper, saxat från en RC tråd om en komersiell LED ramp.
                http://www.reefcentral.com/forums/sh...817995&page=36
                baserat på den så borde ju Crees kallvita leds vara mer eller mindre perfekta för ett växtkar, kanske man behöver slänga in några få varmvita för att få ut lite mer från det röda spektrat men mestadels kallvita borde ju funka.
                \\54L Apistos//
                \\234L SA//
                MVH Marcus

                Kommentar

                • NiXoN
                  • December 2003
                  • 2068

                  #9
                  Javisst, men du kan nog slänga in några blå för att få lite kvällsbelysning och den blåare delen av spektrat.
                  Sen finns det led drivdon med dimmer så om du vill styra/ställa in färgerna riktigt exakt så kan det vara nåt.

                  //NiXoN

                  Kommentar

                  • pwrdesign
                    • January 2003
                    • 384

                    #10
                    Grym idé! Satt faktiskt och funderade på något liknande igårkväll och nu såg jag din tråd! Lysrör känns ju så 2000...
                    Sen skulle man kunna ha en programmerad styrning som simulerar dygnets ljus, från tidig morgon till mån-sken!
                    Malawi 540 Liter
                    26 Liter Aquascaping

                    Kommentar

                    • Marnat
                      • November 2009
                      • 2012

                      #11
                      Ursprungligen postat av NiXoN
                      Javisst, men du kan nog slänga in några blå för att få lite kvällsbelysning och den blåare delen av spektrat.
                      Sen finns det led drivdon med dimmer så om du vill styra/ställa in färgerna riktigt exakt så kan det vara nåt.

                      //NiXoN
                      Funderade faktiskt på just det, att slänga in en del blåa som går på en egen driver och låta dem vara igång antingen lite längre än resten så man får lite kvällsbelysning, eller bara köra dem på kvällen efter att resten släcks.

                      Dimmrade drivers är ju tyvärr lite dyrare, men får jag ihop pengarna så är det definitivt något att satsa på.

                      Ursprungligen postat av pwrdesign
                      Grym idé! Satt faktiskt och funderade på något liknande igårkväll och nu såg jag din tråd! Lysrör känns ju så 2000...
                      Sen skulle man kunna ha en programmerad styrning som simulerar dygnets ljus, från tidig morgon till mån-sken!
                      Tyvärr är ju dimmerbara drivers lite dyrare men har man bara pengarna så är det ännu lite häftigare
                      \\54L Apistos//
                      \\234L SA//
                      MVH Marcus

                      Kommentar

                      • NiXoN
                        • December 2003
                        • 2068

                        #12
                        Jag tänkte mera att du skulle ha en dimmbar driver, tex för det blåa så du kan styra färgten i karet lte bättre än bara genom att byta dioder eller släcka hela slingor.
                        För mig så vore det optimalt med 1-10v styrning då jag har en akvariedator som kan köra simuleringar via en såna portar.
                        För din del så räcker det bara du kan höjja o sänka effekten lite...

                        //NiXoN

                        Kommentar

                        • Marnat
                          • November 2009
                          • 2012

                          #13
                          Ursprungligen postat av NiXoN
                          Jag tänkte mera att du skulle ha en dimmbar driver, tex för det blåa så du kan styra färgten i karet lte bättre än bara genom att byta dioder eller släcka hela slingor.
                          För mig så vore det optimalt med 1-10v styrning då jag har en akvariedator som kan köra simuleringar via en såna portar.
                          För din del så räcker det bara du kan höjja o sänka effekten lite...

                          //NiXoN
                          Så sant som du har sagt.

                          Har funderat vidare en hel del på detta med en led ramp och det ligger definitivt i planerna så fort man har pengar till det, är ju inte riktigt så rik som jag hade velat vara nu när man är pappaledig och allt haha

                          Men nästa gång ljus uppgraderas eller jag köper större/annat kar så blir det definitivt belyst av LEDs.

                          Kommer då köra en Ratio på 10:2 Kallvita/Varmvita där de varmvita kommer köras på dimmer medan de kallvita kommer ligga på maxsprutt konstant. Detta ger mig möjlighet att kalibrera ljuset en aning åtminstone. Utöver detta så kommer jag också sprida ut royal blue leds som körs för sig själva.

                          Detta ger mig möjlighet att först köra igång de varmvita och på något vis styra dimmern till dem att de sakta går mot max, när max är uppnått så slås även de blåa och de kallvita på och sen körs allt tillsammans fram till kvällen då varmvita och kallvita släcks så att de blåa får gå själva i en till två timmar.

                          Tänkte köra ungefär 8 timmar med allt igång sen 30 min extra på morgonen med de varmvita bara samt då 1-2 timmar på kvällen med bara de blåa.



                          Denna länken som du postade gav mig en hel del inspiration Nixon men jag funderar på om det inte borde räcka med en aluplatta som jag sågar upp kvadratiska hål i som är ungefär 1cm mindre på varje sida än kylflänsarna så att de mer eller mindre vilar på en 5mm kant runtom, dessa limmar jag sedan med värmeledande epoxy så att aluplattan kan hjälpa till med kylning. På så vis kan jag relativt enkelt bygga till en låda till riggen med till-luft och frånluft på sidorna, detta med hjälp av 40mm fläktar.

                          Ska försöka rita upp en skiss hur jag menar i sketchup men man ser ju delvis hur jag menar i skissen jag gjorde på 3x 50W ledar.


                          En fråga jag har ställt mig dock som har tappat allt vad matte heter, när man tittar på linser med 40, 60, 90 grader etc. Vad menas med det i praktiken? DVS vilka linser har minst respektive mest spridning :P och om jag har ett kar på 85x55cm och tänkte trycka in en ramp på 60x30cm som ska hänga ungefär 20cm ovanför karet vad bör jag då satsa på för linser?
                          \\54L Apistos//
                          \\234L SA//
                          MVH Marcus

                          Kommentar

                          • NiXoN
                            • December 2003
                            • 2068

                            #14
                            Ja det låter ju som en plan, läs dock på om dioderna du köper, som jag debaterat i en annan tråd så finns det bra dioder med de mesta är inte optimalt för akvarier.
                            Vinkelfrågan är ganska enkel, lägre siffra=snävare stråle.
                            Du får dock räkna ut de roliga själv, dvs skaffa en vinkelhake mät ut vinkeln du tänkt ha på linsen och så klipper du ut en papptriangel med den vinkeln. Benen skall vara lika långa som det tänkta avståndet från bottnen till dioden.
                            Då får du veta radien på området som lampan kommer att täcka, dvs hur stor del av bottnen belyses av just den dioden.

                            För snäva linser är nog inte en så bra ide, du kan dock använda lite bredare linser än saltgrabbarna som skall ha tokmycke effekt.
                            En ren gissning från min sida är 60-80 graders linser, förslagsvis snävare mot kanterna då dom i mitten får mer hjälp av varann att belysa ytan.
                            Om du har tid ibland från barnavården och vill få en fingervisning om ditt ljus så går det att bygga en "PAR" mätare som verkar ge en någorlunda bra bild om ljuset.


                            Tänk på att en Apogee PAR mätare går på 3 papp så dethär är verkligen ett billigt bygge

                            //NiXoN

                            Kommentar

                            • Marnat
                              • November 2009
                              • 2012

                              #15
                              Ursprungligen postat av NiXoN
                              Ja det låter ju som en plan, läs dock på om dioderna du köper, som jag debaterat i en annan tråd så finns det bra dioder med de mesta är inte optimalt för akvarier.
                              Vinkelfrågan är ganska enkel, lägre siffra=snävare stråle.
                              Du får dock räkna ut de roliga själv, dvs skaffa en vinkelhake mät ut vinkeln du tänkt ha på linsen och så klipper du ut en papptriangel med den vinkeln. Benen skall vara lika långa som det tänkta avståndet från bottnen till dioden.
                              Då får du veta radien på området som lampan kommer att täcka, dvs hur stor del av bottnen belyses av just den dioden.

                              För snäva linser är nog inte en så bra ide, du kan dock använda lite bredare linser än saltgrabbarna som skall ha tokmycke effekt.
                              En ren gissning från min sida är 60-80 graders linser, förslagsvis snävare mot kanterna då dom i mitten får mer hjälp av varann att belysa ytan.
                              Om du har tid ibland från barnavården och vill få en fingervisning om ditt ljus så går det att bygga en "PAR" mätare som verkar ge en någorlunda bra bild om ljuset.


                              Tänk på att en Apogee PAR mätare går på 3 papp så dethär är verkligen ett billigt bygge

                              //NiXoN

                              Jo det finns ju en del läsning och efter att ha kollat på ljusspektra etc på en hel del olika leds så har jag fastnat för just Crees Kallvita som har en ganska fin hög topp i det blåa spektrat kring 450 nm men även en hel del rött, därför tänkte jag helt enkelt fokusera mest på dessa och som komplement slänga in rena royal blue leds för lite mer 450nm som växterna gillar samt då lite av crees varmvita som har en fin topp i det röda.

                              Detta är ju tänkt att vara första bygget så att säga, sen får man ju då finslipa till nästa bygge kanske slänga in lite fler royal blues samt några rena röda lampor istället då för de varmvita. Men det blir ju ett senare projekt så att säga

                              Låter som att 60 graders linser i de yttersta raderna samt 30-40 graders i mitten låter ganska optimalt, ska dock göra som du sa och rita upp det hela i papp för att se hur stort akvarium man kan köra rent generellt med en ram på 60x30cm
                              \\54L Apistos//
                              \\234L SA//
                              MVH Marcus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...