Omstart 540 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henke73
    • August 2010
    • 6

    Omstart 540 liters

    Hej å hå!

    För drygt en vecka sen så köpte jag ett begagnat Dala-Zooline 540 l med tillhörande bänk. Mycket nöjd så långt.

    Jag hämtade det mitt i natten kan man säga, så jag var tvungen att panik-sätta-ner-fiskarna mitt i natten för att de skulle klara sej.

    Följde med ett Eheim 2226 Professionel ll ytterfilter, och det är väl i klenaste laget till detta kar om jag har förstått allt rätt. Så jag har beställt ett Fluval FX5-filter nu.

    Det jag undrar nu, när filtret kommer... Har även beställt en massa växter och grejer.

    Tänkte tömma akvariet totalt, och starta om det från början, eftersom jag inte har lagt något material i botten på karet för att skydda glaset.

    Finns det nån sorts frigolit/liggunderlag som är skadlig för fiskarna? Som släpper ifrån sej gifter?
    Nu har jag stenarna direkt på glasbotten i karet, å det känns inte helt rätt. Så frigolit/liggunderlag
    i botten lär det bli. Men vad ska man välja? Finns ju både vit och blå frigolit.

    Sen funderar jag även på filtrets utblås. Ska man ha insug och utblås sida vid sida? Eller ska man ha insuget i ena hörnet, och utblåset i det andra? Och var i fasiken ska man ha doppvärmaren bäst? Nära insuget eller utblåset?

    Nu kör jag med ett Eheim 2226 som sagt. E ju komplett med makaroner och stenar. Ska jag föra över de grejerna till det nya FX5 (för att behålla bakteriefloran) eller ska jag starta om på nytt med det nya materialet som medföljer det nya filtrer? E lite av en novis på detta...

    Väldigt tacksam för alla tips och råd jag kan få
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #2
    jag hade kört vanlig hederlig vit frigolit, 1cm räcker, antingen det eller vanligt liggunderlag från närmaste sportaffär.

    gällande filter och så. smöra som fan för frugan/mamsen och kör ner det gamla filtret i badkaret med fiskarna medan du fixar i karet
    När nya filtret kommer så kör du bara bara båda filter samtidigt en stund för att få nytta av de goda bakterierna i det gamla filtret medan det nya kommer igång.

    båda utblås hade jag satt mitt i karet pekande snett mot vars ett hörn och sen satt ett insug i varje bakre hörn
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13143

      #3
      Fx5 har väl inget filtermaterial medskickat förutom filtermattan som sitter runt korgarna och då är det bara fylla korgarna med gruset från ditt gamla eheim så har du ett fungerande filter direkt
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • quattromaniac
        • June 2010
        • 286

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Fx5 har väl inget filtermaterial medskickat förutom filtermattan som sitter runt korgarna och då är det bara fylla korgarna med gruset från ditt gamla eheim så har du ett fungerande filter direkt
        Blir inte mycket filtermedia i den fx5:an då
        Det är väl bra mycket större filtervolym i fx5 kontra 2226?
        Vårt nya sällskap/diskuskar
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

        Kommentar

        • lofstrog
          • November 2009
          • 989

          #5
          Ursprungligen postat av quattromaniac
          Blir inte mycket filtermedia i den fx5:an då
          Det är väl bra mycket större filtervolym i fx5 kontra 2226?
          Bara att fylla på med filtermedia så att fx5:an blir full. Alla nyttobakterierna från 2226:an har du ju i filtret i alla fall.

          //Roger
          Discus for life

          Kommentar

          Arbetssätt...