Anågende lysrör .

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hallander
    • August 2010
    • 580

    Anågende lysrör .

    Tänkte höra, vad för slags ljus man bör tänka på att få fisken och växternas bästa trevnad ?
    Jag hade i mitt heltäckande ljusramp, några gamla lysrör. Det ena var så lite halvt uv aktigt, och det andra var sönder. Så jag bytte ute dem temporärt med vanliga osrams warm white.
    Är tänkt att jag skall skaffa några andra.
    Bör man tänka på fuktkänsligheten osv ?
    Några förslag ?
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #2
    Allt beror ju på vad man har för ramp när det gäller mått, watt och lysrörstyp.
    Annars är det bra att kämpa sig igenom defdacs utmärkta artikel:
    http://www.zookoll.se/dp_artiklar.ph...t&id=87&site=1
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • Hallander
      • August 2010
      • 580

      #3
      Jag har ju hel täckande ljus ramp, 36 watt 120 långa ska allt ta mig en titt, tack

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Aquarelle och Sylvania Aquastar är bra trifosfor-rör som brukar vara populära bland växtakvarister. För att göra det enkelt Fisken är inte brydd om vilket ljus du använder.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av Johanski
          Aquarelle och Sylvania Aquastar är bra trifosfor-rör som brukar vara populära bland växtakvarister. För att göra det enkelt Fisken är inte brydd om vilket ljus du använder.

          håller med.....fisken skiter i vilket....

          det är två andra saker som bryr sig.....blommor och våra ögon.

          en del blommor vill ha fett med kelvin för att trivas

          våra ögon trivs om man väljer rör som ligger "rätt" i färgspektrat.
          dvs om röret plockar fram röda nyanser starkare på vissa röda fiskar, eller blåare ljus till blåa fiskar....etc...

          phillpsrören tycker jag ger en trevligf mättnad och tar fram ett brett spektra med lite mer tyngd på rött
          medans sylvania lutar mer åt blått.......båda skitbra...men små skillnader.

          hur som haver....rör som är gjorda för akvarier är nog allra bäst....sedan kan man tjabba ihjäl sig om
          det skall vara dittan eller dattan märket....

          spring ner till lokala akvarieaffären, leta upp rören, sålla bort dom som har kelvin under 6000,
          och kolla sedan på hur de sprider färgerna....brukar stå på paketen....

          ta sedan det som känns bäst....


          men ta med dig stora plånboken, de brukar ligga på 125-300 / st--------




          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Hallander
            • August 2010
            • 580

            #6
            Tackar ! ska genast kolla upp det, ska beställa hem det från storel istället, blir lite billigare också

            Kommentar

            • Paniktandborste
              • March 2005
              • 330

              #7
              Att fisken skiter i ljuset är inte helt sant, för vissa mår inte bra i för kraftigt ljus, och kan behöva lite mer dämpat ljus.
              Men vilken våglängd ljuset har tror jag inte påverkar så mycket.

              Mvh. Johan
              Aka Pixel eller Bildpunkt

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #8
                Helt sant, ju mer intensivt desto mindre utfärgade fiskar (speciellt bland svartvattenarter) tack vare att de skulle bli större offer för rovdjur om de vore mer utfärgade.
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av Paniktandborste
                  Att fisken skiter i ljuset är inte helt sant, för vissa mår inte bra i för kraftigt ljus, och kan behöva lite mer dämpat ljus.
                  Men vilken våglängd ljuset har tror jag inte påverkar så mycket.

                  Mvh. Johan

                  jo....sant.....men det skall till mycket ljus för att det skall hända.

                  om man lägger sig på 0,2-0,4W / liter vatten så är man "homefree", om man vill ha starkare ljus
                  för att man ex har blommor som kräver extremt mycket, så kan man till viss del balansera mycket
                  ljus med mörk inredning,,,,,svart grus,,,,mycket rötter.....

                  hade en gång bolivianska fjärilar i ett kar med 0,5W/liter....svart botten...hel hög med svart skiffer...
                  några stora rötter......färgade ut väldigt mycket.....att hela skiten rasade ihop efter 3 mån pga en
                  algexplosion modell hiroshima...is another story....



                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  Arbetssätt...