Ytterfilter till 540 L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henke73
    • August 2010
    • 6

    Ytterfilter till 540 L

    Ganska nybliven akvarieägare efter 15 års uppehåll. På den tiden körde jag med syresten, och när jag ville vara riktigt seriös så satte jag ner ett innerfilter som levde jävulen.

    Har ju hänt en del sen dess har jag märkt...

    Har iaf nyligen köpt mej ett begagnat 540-liters. Till den medföljde det ett Eheim 2226 Professional ll ytterfilter. Den ska pumpa runt 960 liter i timmen. Men som jag förstår så är det alldeles för lite för mitt akvarium? Kan ju tillägga att det är gott om fisk i akvariet, även en del större som t.ex koikarp och silverhajar på ca 10-15 cm. Men de verkar inte lida av syrebrist på nåt sätt. Filtret fungerar som det ska, nästan ljudlöst.

    Så min fråga är då:

    1. Ska jag komplettera med ytterligare ett filter, liknande kapacitet som det jag har och köra med dubbla filter?

    eller...

    2. Köpa ett nytt större filter med högre kapacitet och lägga mitt 2226 på hyllan som reserv? Och i så fall: hur hög pumpkapacitet till ett 540 liters?

    3. För- och nackdelar med att köra dubbla filter? Ett i varje hörn.

    Tacksam för svar

    Henke
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    Kör dubbla filter till mitt 400L kar. Kör ett Rena XP4 ytterfilter och har kompletterat med ett Aquael fan3 innefilter, mest för att bara hjälpa till med cirkulationen. Har läst nånstanns att man ska ha kapacitet att pumpa runt vattenmängden 2 ggr på en timme. Vet dock ej om det är ett bra riktmärke. Men man kan nog inte ha för mycket kapacitet när det gäller filter.
    Men för att svara på frågan, i din sits hade jag nog slagit till på ett större filter och bara kört med ett filter.
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      Det finns flera fördelar med två filter.

      Vid rengöring av filter så försvinner bara hälften av bakteriefloran, eftersom man naturligtvis aldrig rengör dem samtidigt.

      Om ett filter går sönder, så är det ingen panik.

      Det blir fler insug och utblås, vilket medför att det blir lättare att styra vattenflödet. Kan naturligtvis ses som ett estetiskt minus med fler slangar.

      Vill man ha något aktivt filtermaterial, typ torv, så berörs bara ett filter.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Jag skulle sikta på att pumpa runt allt 3-5 ggr per timme. Dvs totalt 2000 liter per timme och endast få pumpar klarar detta. Så två kan ju vara en grej. annars kan jag starkt rekommendera Fluval FX5 som är brutalt effektiv, tyst (finns delade meningar iofs). Lätt att använda filtret för att tömma akvariet, du kan koppla på en slang i botten och om du då stänger av filtret och stänger utblåset så kommer delvis vattnet rinna bakvägen genom filtret och om du samtidigt som du tömmer skakar filterburken så får du automatisk städning av filtret. Ett annat sätt att minimera rengörning av filtret kan vara att sätta på en filtermattestrumpa på insugsröret då fastnar den mesta skiten i det och den strumpan rengör du enkelt. Dessa finns på välsorterade akvarieaffärer.
        Checking out...

        Kommentar

        • Henke73
          • August 2010
          • 6

          #5
          Tack för svaren! Spanade in Fluval FX5, och den ser ju mycket intressant ut. Dre, har du en sån själv? Kan man köra den på full fräs i mitt akvarium, eller får man ställa ner utflödet? Tänkte om det blir för forsigt vatten.

          Kommentar

          • hult87
            • February 2010
            • 1287

            #6
            jag har ett fx5 i mitt 540L på fullt ös och det funkar fint

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              Det forsar inte arligt. Jag har ett sån't men tänker använda det i ett 720 liters men hade kunnat tänka migmer kraft ändå.
              Checking out...

              Kommentar

              • Henke73
                • August 2010
                • 6

                #8
                Tack för tipset! Gjorde slag i saken och beställde en sån, så får lille Eheim vara kvar som reserv. Stod att slangar och filtermatta och vadd medföljde. Följde det med såna där makaroner och filterstenar oxå? Stod inget om det.

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #9
                  Jag köpte min begagnad och fick med allt jag behövde.
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • hult87
                    • February 2010
                    • 1287

                    #10
                    fick inte med nått när jag köpte nytt

                    Kommentar

                    Arbetssätt...