Måste man ha frigolit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nadine
    • August 2010
    • 98

    Måste man ha frigolit?

    Jag har startat upp ett 90 liters akvarium. Och nu i efterhand har jag läst att man ska ha frigolit eller liggunderlag under akvariet. Jag har inte det, så jag undrar om det är risk att mitt spricker :S?
  • Hallander
    • August 2010
    • 580

    #2
    Med tanke på att vi säger liggunderlag inte är speciellt tjockt, och tar ingen plats, så kan man väl lika bra ta det säkra före det osäkra, jag har inget i mitt 112liter, där jag har sand, men jag ska lägga i ett i mitt 375liters nu, lika bra att ha så slipper man oroa sig, för är karet tomt så är det ju lika så bra



    Ursprungligen postat av Nadine
    Jag har startat upp ett 90 liters akvarium. Och nu i efterhand har jag läst att man ska ha frigolit eller liggunderlag under akvariet. Jag har inte det, så jag undrar om det är risk att mitt spricker :S?

    Kommentar

    • Nadine
      • August 2010
      • 98

      #3
      Jo det äe ju klart bättre, karet är inte tomt :P Men det borde väl gå bra tills jag ska göra rent nästa gång ?

      Kommentar

      • tulle89
        • March 2006
        • 1183

        #4
        Många använde det som en säkerhetsåtgärd men det är absoolut inget måste.

        Problem blir om det ligger något skit underakvariet såsom ett gruskorn t.ex. Då blir det punktbelastning på glaset och risken är att det kan spricka.

        Använder man då frigolit eller liggunderlag pressas detta gruskorn istället in i materialet under och på så sätt fördelar ut tyngden på hela botten.

        Sen är det inte fel att ha frigolit eller liggunderlag i akvariet heller under bottensubstratet om du har mycket och stora stenar. Också en säkerhetsåtgärd som säkerligen räddat många.
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

        Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          För helglasade kar är det nära på ett måste. Det krävs extremt små grus/smuts korn under för att det ska bli punktbelatning av bottenglaset och ökad risk för spricka. Med ramakvarium tycker jag personligen att risken för problem ökar med underlag eftersom man då får tryck på glaset innanför ramen och dessa kar är inte byggda för den belastningen så kanse kan silikonlimningen i botten utsättas för onödigt tryck.
          Checking out...

          Kommentar

          • Hallander
            • August 2010
            • 580

            #6
            Nappa på ditt svar här, det är så att jag har ett kar med aluram runt om, och om jag förstod det rätt, så bör man inte ha matta under grusen i ett sådant kar ? Eller förstod jag fel ? Rätta mig gärna



            Ursprungligen postat av Dre
            För helglasade kar är det nära på ett måste. Det krävs extremt små grus/smuts korn under för att det ska bli punktbelatning av bottenglaset och ökad risk för spricka. Med ramakvarium tycker jag personligen att risken för problem ökar med underlag eftersom man då får tryck på glaset innanför ramen och dessa kar är inte byggda för den belastningen så kanse kan silikonlimningen i botten utsättas för onödigt tryck.

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              Ah förlåt jag menar under själva karet, dvs mellan bänk och kar. Under gruset är det alltid bra att ha skydd.
              Checking out...

              Kommentar

              • Hallander
                • August 2010
                • 580

                #8
                Då hänger jag med får man skära ut en bit o slänga i tack för tips !



                Ursprungligen postat av Dre
                Ah förlåt jag menar under själva karet, dvs mellan bänk och kar. Under gruset är det alltid bra att ha skydd.

                Kommentar

                • Nadine
                  • August 2010
                  • 98

                  #9
                  Jag får väl försöka ordna det så fort som möjligt :P
                  Åh va jobbigt att jag inte visste det innan :P

                  Kommentar

                  • AromaJohanna
                    • February 2010
                    • 16

                    #10
                    Jag har också funderat mycket på detta!
                    Köpte nyligen ett ca 365 L akvarium med alu-ram och tillhörande benställning, ser likadan ut som akvariets alu-ram, alltså det är bara benställning i samma mått som akvariet och ingen skiva över ... Akvariet är begagnat och den förra ägaren hade 2 tjocka frigolitskivor under akvariet (som ilgger jämte varandra och vardera frigolitskiva täcker nästan halva akvarietså det blir bara en liten ca 1 cm springa mellan) mellan akvariet och benställningen.
                    Det har gett mig lite huvudbry... Akvariet står fortfarande tomt men jag undrar om jag borde ta bort frigoliten, eller om det är bättre utan eller går lika bra utan - eller om frigoliten gör någon nytta trots att själva bottenglaset i akvariet inte vidrör någonting då akvariets alu-ram vilar mot benställningen?
                    Med ett så pass stort akvarium känns det ju extra viktigt att förebygga för sprickor osv så jag vill verkligen att det ska bli rätt från början.
                    Mina andra akvarium har egna medföljande bottenplattor/ramar man placerar akvariet i, för övrigt är de helglasakvarium men jag har inte sett någon nytta i att placera någon frigolit under pga akvariets egna medföljande underlag, har jag rätt där? Det är ett 54 L Juwel och ett sexkantigt 60 L-akvarium.
                    Senast redigerad av AromaJohanna; 23 August 2010, 16:42.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...