Bygga eget akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DjRoman
    • December 2007
    • 242

    Bygga eget akvarium

    Vad skulle glaset för ett 200x60x60-akvarium kosta? Och hur krångligt är det att bygga ihop ett själv?
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Bara att kontakta ett glasmästeri och fråga vad 4,5 m² 10 mm float kostar, sen tillkommer det några hundra för tillskärning och kantslipning, i fjol tror jag att 10 mm låg på runt 1 500:-/m²
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • DjRoman
      • December 2007
      • 242

      #3
      Vad menas med float?

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av DjRoman
        Vad menas med float?

        floatglas är den sortens glas som skall användas till kar.

        Det finns olika sorters glas, som har olika egenskaper.

        Det räcker med att säga till glasmästaren att det skall vara float, då fattar han.
        Nämn gärna oxå att det är till kar.

        Samtidigt så måste jag säga att det är inte enkelt att få ekonomi i detta med egentillverkat.
        Om man är normal dödlig människa, som inte har tillgång till billiga saker, så är det billigare
        eller iaf nästan exakt samma kostnad att köpa ett nytt som att göra det själv.

        Ännu billigare blir det om man köper beg på blocket.


        Vidare....är det en så smart idé att tillverka ett kar i den storleken om man är nybörjare ?

        Om man inte vet vad man gör, så kan det bli extremt kostsamt.

        Det är kanske en bra idé att börja med ett 50 liters, sedan göra ett 100 liters....sedan 200 liters.....
        ....och sedan göra ett stoooort kar.

        dvs lära sig under resans gång.

        själv limmade jag ihop ett 50 liters som första kar....såg förbannat bra ut.....testade med vatten i karet
        under 2-3 veckor i uterummet.....dagen innan jag skulle ta i skiten så släppte ena fogen....
        det var myyyycket vatten på stengplvet i uterummet,....




        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • DjRoman
          • December 2007
          • 242

          #5
          Fast jag är ju inte intresserad av att ha "småkar", det har jag tillräckligt av redan Men det skulle självklart vara bra att öva lite... kanske lika bra att köpa ett istället. Begagnade finns det gott om men det är ju inte så enkelt att transportera dom tyvärr.

          Kommentar

          • tulle89
            • March 2006
            • 1183

            #6
            Ursprungligen postat av DjRoman
            Fast jag är ju inte intresserad av att ha "småkar", det har jag tillräckligt av redan Men det skulle självklart vara bra att öva lite... kanske lika bra att köpa ett istället. Begagnade finns det gott om men det är ju inte så enkelt att transportera dom tyvärr.
            Släp Precis som du skulle ha fraktat det stora glasrutorna du skulle ha köpt
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

            Kommentar

            • DjRoman
              • December 2007
              • 242

              #7
              Givetvis, men glasrutorna skulle jag köpa 1 km härifrån, det begagnade akvariet har ju alltid en tendens att vara längre bort än så

              Kommentar

              • tulle89
                • March 2006
                • 1183

                #8
                Ursprungligen postat av DjRoman
                Givetvis, men glasrutorna skulle jag köpa 1 km härifrån, det begagnade akvariet har ju alltid en tendens att vara längre bort än så
                Det är så sant som det är sagt!

                Så typiskt när man letar så hittar man precis det man vill ha till bra pris. Men var? Andra sidan världen känns det som, eller ja andra udden av Sverige varjefall
                Med Vänliga Hälsningar Tulle

                Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                Kommentar

                • DjRoman
                  • December 2007
                  • 242

                  #9
                  Ja precis. Jag såg ett intressant akvarium när jag letade på Blocket men det fanns i Danmark nånstans. Tror stället hette Skåne...

                  Kommentar

                  • tulle89
                    • March 2006
                    • 1183

                    #10
                    Ursprungligen postat av DjRoman
                    Ja precis. Jag såg ett intressant akvarium när jag letade på Blocket men det fanns i Danmark nånstans. Tror stället hette Skåne...
                    Hm skåne. Låter bekant. E inte det de ställe som hela Sverige krigade för för att få behålla? Värdesatte så högt att flera tusen dog? Hmm
                    Med Vänliga Hälsningar Tulle

                    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                    Kommentar

                    • DjRoman
                      • December 2007
                      • 242

                      #11
                      Kriget stämmer nog, men krigade inte Sverige och Danmark om att få slippa Skåne? Vi förlorade uppenbarligen...

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        sådärja, nu stänger vi gränsen.

                        lycka till med exporten

                        vi kapar samtidigt linjerna för internettrafiken som går genom vårt land,

                        vi tar tebax absolut vodka,


                        så kan ni sitta där med era snödrivor, dåligt hemkört, frusna falukorvar, och en gruva som har sinat,,,,,

                        HA !!!!!!
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • tulle89
                          • March 2006
                          • 1183

                          #13
                          Ursprungligen postat av kensa
                          sådärja, nu stänger vi gränsen.

                          Lycka till med exporten

                          vi kapar samtidigt linjerna för internettrafiken som går genom vårt land,

                          vi tar tebax absolut vodka,


                          så kan ni sitta där med era snödrivor, dåligt hemkört, frusna falukorvar, och en gruva som har sinat,,,,,

                          ha !!!!!!
                          Med Vänliga Hälsningar Tulle

                          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                          Kommentar

                          • NiXoN
                            • December 2003
                            • 2068

                            #14
                            Back to topic.
                            Jag har byggt några kar, sisst ett på 200 liter och nu har jag 3 st beställda specialbyggda(beställda) kar hemma.
                            Själv skulle jag aldrig ge mig in på ett sådant bygge, jag kan inte rättfärdiga riskerna eländet och kvaliten jämtemot dom extra kronor ett proffsbyggt kar kostar.
                            Skillnaden på att få mitt 200 liters odlingskar färdigbyggt eller köpa material o göra allt själv lokalt var ca 500-700kr.
                            Därtill kommer allt arbete, som man eventuellt får göra om ett par gånger eller fler innan det blir riktigt bra.

                            Häll ut en liter vatten på golvet och tänk över de hela medans du torkar upp vattnet, du hinner ta dig en ordentlig funderare på hur det skulle va med ett fullstort kar

                            Mitt hetaste tipps är att inte låta snålheten bedra utan hellre spara pengarna och sen göra rätt från början...

                            //NiXoN

                            Kommentar

                            Arbetssätt...