Bottenfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cillan
    • February 2007
    • 562

    Bottenfilter

    Har ett 100-liters akvarium med bottenfilter. När jag skulle starta akvariet fick jag information om att det skulle vara så himla bra med bottenfilter och det skötte sig själv och aldrig några problem. Jag tycker visst att det är problem. Pumpen som är egentligen borde vara stark nog pumpar inte alls mycket, nu står det nästan stilla. Pumpen är ett power head Maxi-jet ph som ska dra 400 l/h.

    Själva filtret är inte fullt undertill. Vad kan det vara om gör att pumpen inte pumpar runt vattnet? Ska man tömma bottenfiltret ibland?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad har du för sand och hur länga har karet varit igång?
    Har det varit bra fart på pumen tidigare?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • eric700
      • June 2010
      • 97

      #3
      Jag kör själv med bottenfilter på grund av samma anledning som du nämnde skulle vara lätt skött. Det är det faktiskt måste jag säga och jag har inga större problem med det nu. Hade dock problem med mina växter som inte ville växa så mycket innan, är löst ganska bra nu.

      Det jag ska komma till är att jag har 180 l med två st Åleds bottenfilter och en Maxijet Mp 1200 som pumpar 1100 l/h och det är fart i mitt akvarium kan jag säga.

      Vad menar du med att filter inte är helt undertill?

      Jag bytte sand efter ett halvår och det hade fått plats bra mycket mer smuts där nere så det tror jag inte är något problem, ska dock inte finnas någon sand under bottenfiltret för det kan sätta lite stopp eller förstöra pumpen.
      // 330liter SA

      Kommentar

      • cillan
        • February 2007
        • 562

        #4
        Jag har haft igång akvariet i typ 9 mån. Det jag menade är att själva bottenfiltret inte är fullt, det får plats mer smuts men det finns smuts i det. Pumpen har det varit mycket bra fart i, nästan för bra. Jag har inga som helsst problem med växterna, det är i det karet som det har växt bäst i men nu börjar jag ju bli orolig för både växter och djur. Det är 4-5 mm på gruset. Kan det vara för liten grusstorlek? Det konstiga är att det är först nu som det börjar bli problem med pumpen inte tidigare.

        Kommentar

        • lilleulv
          • July 2007
          • 208

          #5
          Jag tror inte där är fel på ditt bottenfilter. Jag har bottenfiltre i 11 mindra akvarier, och aldrig haft problem. Nu kör jag iof med en stor luftpump, som drar totalt 18 akvarier. De flesta modell mindra. De 7 kör med spongefiltra. Jag minns, att man på Åleds berättade, att de inte hade rensat deres bottenfiltre på 7 år. Jag tror, det är din pumpe där är fel på. Har du bara haft den i 9 månader, så udnytja garantin och gå till din försäljare. Din grusstorlek är OK.
          Medan den kunnige tvivlar, är den okunnige tvärsäker

          Kommentar

          • bong
            • November 2008
            • 1087

            #6
            Har du rengjort impeller och pumphus? Har haft pumpar som i stort sett stannat pga "klegg" inne i pumparna...
            3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
            http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Bottenfilter är ett acceptabelt filter förutsatt att man inte har grävande fiskar, att det är hyfsat snurr på vattnet och att man har rätt sand, samt att man kontinuerligt luckrar upp botten. Sedan är det en helt annan sak att bottenfilter inte är maximalt för växter (har t.ex. hört växtexperter som Claus Christensen och andra kalla dessa filter för växternas fiende). Men som flera har poängterat så funkar det uppenbarligen ändå någorlunda acceptabelt förutsatt att man sköter det.

              Förr körde jag under många år rätt mycket med bottenfilter (på den tiden jag hade många akvarier (200-500 st)) men jag använder idag andra filtersystem (främst med filtermattor) som inte heller de behöver rengöras och är effektivare som filter.

              Drar pumpen nästan inte runt vattnet som i ditt fall kan det antingen bero på att sanden blivit för kompakt (måste då luckras upp) eller som bong skriver att pumphuset kleggat igen. I det första fallet så har du antingen skött uppluckringen av sanden för dåligt och/eller har för fin sand. I det senare fallet så fungerar inte heller filtreringen längre utan skiten har dragits upp i pumpen (vilket inte sker om filtreringen funkar)
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av cillan
                Jag har haft igång akvariet i typ 9 mån. Det jag menade är att själva bottenfiltret inte är fullt, det får plats mer smuts men det finns smuts i det. Pumpen har det varit mycket bra fart i, nästan för bra. Jag har inga som helsst problem med växterna, det är i det karet som det har växt bäst i men nu börjar jag ju bli orolig för både växter och djur. Det är 4-5 mm på gruset. Kan det vara för liten grusstorlek? Det konstiga är att det är först nu som det börjar bli problem med pumpen inte tidigare.
                Även jag tror att du får plocka isär pumpskallen och rengöra den, kan sitta en del skit i själva silen innan vattnet sugs in i impellern.
                Sedan samlas det inte så mycket skit i själva bottenfiltret, utan det är i sanden som möget samlas.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                Arbetssätt...