Bygga om expeditbokhylla till akvariebänk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • regicide
    • May 2010
    • 113

    Bygga om expeditbokhylla till akvariebänk

    Frågade i en annan tråd om det gick att använda en expedit bokhylla men detta framgick att det inte gick utan ombyggnad, så, hur bygger man om? lägger in en bild här på hur jag tänkt mig, kom nu gärna med utförlig beskrivning till någon som är helt ny inom detta med att bygga om möbler

    Det röda sträcket på bänken är det område akvariet skulle ta upp
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Ursprungligen postat av regicide
    Frågade i en annan tråd om det gick att använda en expedit bokhylla men detta framgick att det inte gick utan ombyggnad, så, hur bygger man om? lägger in en bild här på hur jag tänkt mig, kom nu gärna med utförlig beskrivning till någon som är helt ny inom detta med att bygga om möbler

    Det röda sträcket på bänken är det område akvariet skulle ta upp


    nej nej nej....tyvärr, den där möbeln är inge bra att bygga om.

    finns för lite trä i den....

    eller rättare sagt, det går att bygga om, men det skulle kävas så häftiga moddningar
    att man i slutändan:

    1) inte ser att det är en expedit från början
    2) du ha lagt ut mer i nytt matrial än vad ett vettigt nybygge skulle kosta


    men det är ju klart,,,,jag begriper inte det här,,,,,jag har bara jobbat i 10 år på det bolaget....
    ..har bara några goda vänner kvar på deras testlabb....har varit på fabriken som kör möbeln
    en kanske 50 ggr.....




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • tulle89
      • March 2006
      • 1183

      #3
      Hade inget och göra så bara skissa lite snabbt.

      Skulle det inte vara möjligt att förstärka med 45-reglar? Typ såhär
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

      Kommentar

      • regicide
        • May 2010
        • 113

        #4
        Ursprungligen postat av Kensa
        nej nej nej....tyvärr, den där möbeln är inge bra att bygga om.

        finns för lite trä i den....

        eller rättare sagt, det går att bygga om, men det skulle kävas så häftiga moddningar
        att man i slutändan:

        1) inte ser att det är en expedit från början
        2) du ha lagt ut mer i nytt matrial än vad ett vettigt nybygge skulle kosta


        men det är ju klart,,,,jag begriper inte det här,,,,,jag har bara jobbat i 10 år på det bolaget....
        ..har bara några goda vänner kvar på deras testlabb....har varit på fabriken som kör möbeln
        en kanske 50 ggr.....




        .
        haha tror du jag ska misstro dig. men okej det är slöseri alltså... hmm.. vad ska man göra då. alla säger bara nej till alla mina idéer och ger mej inga nya hur ska man göra för att bygga en bra akvariemöbel som blir fin för billigaste möjliga

        Kommentar

        • regicide
          • May 2010
          • 113

          #5
          okej, men då till nästa problem om föregående postare har rätt, det kan inte bli så att själva brädan akvariet står på kan braka ihop, dvs det blir hål i själva bokhyllans bräda... eller är det liten risk kanske..

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av regicide
            haha tror du jag ska misstro dig. men okej det är slöseri alltså... hmm.. vad ska man göra då. alla säger bara nej till alla mina idéer och ger mej inga nya hur ska man göra för att bygga en bra akvariemöbel som blir fin för billigaste möjliga

            billigast möjliga = lecablock med skiva
            2.a på listan = lecablock med skiva + lite färg på blocken
            3.a på listan = träkonstuktion utan färg
            4.a på listan = träkosntruktion med färg

            fast allra billigast är kanske att ha den på golvet,,,,,,,,,,,,,,,,,,,








            see the irony befory you klagar


            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av regicide
              haha tror du jag ska misstro dig. men okej det är slöseri alltså... hmm.. vad ska man göra då. alla säger bara nej till alla mina idéer och ger mej inga nya hur ska man göra för att bygga en bra akvariemöbel som blir fin för billigaste möjliga
              Nja, jag gav ju ett förslag på hur den skulle byggas om i din förra länk.
              Att ge ett exakt förslag är ju omöjligt om man inte har bänken själv (så man kan se) och har alla IKEAs uträkningar för exakt hur mycket de olika hyllplanen tål.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av tulle89
                Hade inget och göra så bara skissa lite snabbt.

                Skulle det inte vara möjligt att förstärka med 45-reglar? Typ såhär

                nope....går inte....

                1) reglarna måste gå igenom underdelen ner till golvet,,,ergo ta upp hål i underdelen....
                2) samma sak på överdelen, måste ta upp hål genom den skivan som finns, sedan en ny skiva över det
                3) krysstag på baksidan måste till.....och på sidorna.....


                jo ...det går.,...men hur kommer det att se ut...,...?



                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • regicide
                  • May 2010
                  • 113

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  billigast möjliga = lecablock med skiva
                  2.a på listan = lecablock med skiva + lite färg på blocken
                  3.a på listan = träkonstuktion utan färg
                  4.a på listan = träkosntruktion med färg

                  fast allra billigast är kanske att ha den på golvet,,,,,,,,,,,,,,,,,,,








                  see the irony befory you klagar


                  .
                  maybe the irony is not only for your...

                  okej, men jag vill nog allt ha ett trästativ. det känns lite "klassigare". Hur byggs detta enkelt då? finns kanske beskrivet här någonstans på sidan?

                  Kommentar

                  • regicide
                    • May 2010
                    • 113

                    #10
                    mm men det gick ju inte enligt många andra.. får kolla vidare

                    Kommentar

                    • tulle89
                      • March 2006
                      • 1183

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kensa
                      nope....går inte....

                      1) reglarna måste gå igenom underdelen ner till golvet,,,ergo ta upp hål i underdelen....
                      2) samma sak på överdelen, måste ta upp hål genom den skivan som finns, sedan en ny skiva över det
                      3) krysstag på baksidan måste till.....och på sidorna.....


                      jo ...det går.,...men hur kommer det att se ut...,...?



                      .
                      Är inte den här skivan solid då? Botten och toppen? Vad är det för trä?
                      Med Vänliga Hälsningar Tulle

                      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av tulle89
                        Är inte den här skivan solid då? Botten och toppen? Vad är det för trä?

                        nope,,,,det är mest luft....

                        det är i princip en ram av dåligt trä, på den lägger man en tunn masonitskiva,
                        sedan limmas allt ihop.....


                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • regicide
                          • May 2010
                          • 113

                          #13
                          okej... skulle det gå att ställa sex lecablock 2x3 alltså i kanterna av karet (skulle bli "gap" på ca 50 cm i mitten vilket skulle kunna användas som utrymme för pumpen) och sedan lägga http://www.rusta.se/hyllplan_limtra_...p40401002.html ett sånt och en frigolit skiva under karet? Finns det risk för karet att spricka om det inte är lecablock överallt undertill?

                          tänkte så fall om man har det som stadga och sedan utanpå sätter som en sorts "ram" med trä bara för syns skull men som inte behöver bära någon tyngd då jag är osäker på min egen förmåga att bygga hållbart
                          Senast redigerad av regicide; 16 August 2010, 20:57. Anledning: tillägg

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            hur stort var nu karet ?




                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • regicide
                              • May 2010
                              • 113

                              #15
                              Ursprungligen postat av kensa
                              hur stort var nu karet ?




                              .
                              110l, vet inte hur tungt det blir men jag kan väl tänka mej 150 kg? eller är jag helt fel ute...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...