Strilrörets placering??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tiffy07
    • March 2010
    • 41

    Strilrörets placering??

    Hejsan
    Jag har ett Eheim ytterfilter med strilröret placerad på ena kortsidan. Man kan ju vrida röret neråt/uppåt, hur ska jag vrida röret för att det ska bli "lugnats" vatten i karet?

    Jag vill helst inte att fiskarna ska behöva simma motströms hela tiden ;-)

    MVH tiffy07
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är inget du behöver oroa dig för, jag har ännu inte sett några fiskar som inte orkar simma i ett kar pga för hög cirkulation.
    Har du däremot fisk som inte alls vill ha så mycket rörelse i vattnet kan du rikta strilrörets utblås bakåt, mot rutan den sitter mot.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • tiffy07
      • March 2010
      • 41

      #3
      Det låter bra!
      Jag har haft strilröret riktat rakt fram, men igår provade jag att rikta det neråt. Fiskarna verkar simma mer i hela karet, men jag tycker jag får mer småpartiklar flygande runt i karet oxå.
      Det var mest scalarerna jag tänkte på, dom vill väl inte ha för mycket flås? Småfiskarna har nog inga problem att ta sig runt i lite vattenrörelse...

      Mvh tiffy07

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det är ingen fara för skalarerna heller, det är bara precis framför utblåset som det är bra fart, annars är det lugnt mer eller mindre i hela karet. För syresåttningens skull är det bästa att ha strilröret mot ytan så du får ytvattenrörelse.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • tiffy07
          • March 2010
          • 41

          #5
          Tack för svaren!

          Då riktar jag tillbaka det igen som jag hadde innan ;-))

          Mvh tiffy07

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det blir nog kanoners!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            Arbetssätt...