Kan det bli för mycket filtrering?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rajblask
    • January 2010
    • 92

    Kan det bli för mycket filtrering?

    Har beställt ett Fluval U4 till mitt 240 liters akvarium. Enligt beskrivningarna ska den pumpa ut 1000 l/h och vara för akvarium upp till 240 liter. Men nu är det så att jag har två slöjstjärtar + lite andra fiskar och dom skitar väl ner ganska mycket? Så jag funderar på att beställa ett till filter och har kollat på Aquael Fan 3 plus (700l/h) för akvarium upp till 250 liter. Så min fråga är: blir det för mycket filtrering/strömt för fiskarna? Anledningen till att jag funderar på det filtret är att den är väldigt billig just nu.
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    #2
    Ja, det kan bli för mycket ström i karet. Beroende på vad man har för fiskar, om de gillar de eller inte. Har man för mycket så leder det till, för mig i alla fall, att de hoppar ur om man inte har täckglaset på. (1400l/h i 100l )

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      jag har ett filter som är för ca 400 liter i mitt 200 liters och det är INTE för mkt...
      Filtervolymen kanske räcker, men strömmen är nästan lite klen:/

      det är bara köra på
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        kan inte heller tänka mig att det kan bli för mycket filter (nåja allt går att överdriva...) , strömmen går alltid att fixa med utströmsrör med många hål i...för att få ännu lägre utrömsfart på vattnet så kan man lägga grov filtermatta runt utrömmaren så t.o.m dvärgciklider trivs
        Jag kör med totalt 3400l/h (på pappert, är väl lägre i praktiken) i 540 kar och tycker det är helt ok utan dämpning på utströmningen.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13143

          #5
          Ursprungligen postat av Rajblask
          Har beställt ett Fluval U4 till mitt 240 liters akvarium. Enligt beskrivningarna ska den pumpa ut 1000 l/h och vara för akvarium upp till 240 liter. Men nu är det så att jag har två slöjstjärtar + lite andra fiskar och dom skitar väl ner ganska mycket? Så jag funderar på att beställa ett till filter och har kollat på Aquael Fan 3 plus (700l/h) för akvarium upp till 250 liter. Så min fråga är: blir det för mycket filtrering/strömt för fiskarna? Anledningen till att jag funderar på det filtret är att den är väldigt billig just nu.
          Det blir absolut inte för strömt om du lägger till en AE 3+, du får ju sammanlagt 1700L/tim och skulle du ha det på en pump så skulle det det kunna bli ganska strömt men delar du upp det så kommer vattnet förbli lugnt!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Man kan dela upp din fråga "Kan det bli för mycket filtrering" i 2 delar
            1/ Cirkulationen. Normalt sett är det inga problem med kraftig cirkulation i vattnet - men det finns en del arter (t.ex. många gurami) som absolut inte vill ha starkt strömmande vatten. För denna typ av arter (se artbeskrivningarna) är det självklart negativt med stark cirkulation
            2/ Filtreringen. Har man fiskar som skitar ner mycket så är det ju främst bra filtering man är ute efter och inte stark cirkulation och då är det ju ofta betydligt bättre att satsa på ett ytterfilter eftersom filtreringsytan på dessa ofta är betydligt bättre än de är på ett innerfilter (t.o.m. ofta bättre än i för 2 innerfilter ihop)
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              rikta utblåsen mot en ruta eller koppla på ett strilrör så kan man i princip köra på med hur mycket som helst.

              ex har jag i ett av mina skalarkar en cirk som ligger på 9 ggr vattenvolymen.

              två strilrör på bägge pumparna löser det.....




              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                U4 är ett rätt fjösigt filter till ett 240, tänk stort och reglera styrkan genom storleken på utblåset istället för genomströmmningshastigheten på motorn.
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                Arbetssätt...