Innerfilter till 54 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peckalurk
    • August 2010
    • 27

    Innerfilter till 54 liter

    Jag har startat upp ett 54 literskar och nu behöver jag ett innerfilter. Tänkte jag skulle hitta ett för max 150 kr. Eller är det det dumt att snåla?
    Det finns på Tradera för 59 kr + 80 kr frakt som är för upp till 100 liter. 340 liter/timme.
    Kan det verkligen vara något att ha? Submersible heter det.
    Alternativet är nog UniFilter 280 för 245 kr här i stan, men då blir det ju inte för några 150 kr...
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    det här kanske? har sånt till mitt 54L


    eller

    Kommentar

    • peckalurk
      • August 2010
      • 27

      #3

      Tack, men bor tyvärr inte i Vingåker. Om du menade att jag ska skicka efter samma filter så blir det ju dyrare än att köpa det här i stan. Sen det första filtret där kommer väl upp i närmare 300 kr med frakten.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13143

        #4
        Ursprungligen postat av peckalurk
        Jag har startat upp ett 54 literskar och nu behöver jag ett innerfilter. Tänkte jag skulle hitta ett för max 150 kr. Eller är det det dumt att snåla?
        Det finns på Tradera för 59 kr + 80 kr frakt som är för upp till 100 liter. 340 liter/timme.
        Kan det verkligen vara något att ha? Submersible heter det.
        Alternativet är nog UniFilter 280 för 245 kr här i stan, men då blir det ju inte för några 150 kr...
        unifilter 280 är för litet för att duga till nånting egentligen! När du väljer filter ska du välja det som innehåller mest filtermaterial och jag tycker det är dumt att snåla på filter
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          klart jag mena att du skulle köpa på internet. tvivlar starkt på att du får betala 120 pix i frakt. jag betalade ungför 50:- i frakt när jag köpte ett ytterfilter på typ 5 kg.

          så kanske 200 spänn ungefär får du nog betala för det

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13143

            #6
            beställt cirk.pump från pwss 69kr och ytterfilter 140kr i frakt
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • peckalurk
              • August 2010
              • 27

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              klart jag mena att du skulle köpa på internet. tvivlar starkt på att du får betala 120 pix i frakt. jag betalade ungför 50:- i frakt när jag köpte ett ytterfilter på typ 5 kg.

              så kanske 200 spänn ungefär får du nog betala för det
              Ahh, men bara postförskottsavgiften är ju på 50 kr?

              Kommentar

              • Dragge
                • October 2004
                • 229

                #8
                Ursprungligen postat av peckalurk
                Ahh, men bara postförskottsavgiften är ju på 50 kr?
                Förskottsbetala så slipper du PF avgiften :-)

                Kommentar

                • peckalurk
                  • August 2010
                  • 27

                  #9
                  Ahh, läste visst lite för fort. Kanske blir ett sånt där Aquael då :O

                  Edit: fast räcker väl denna? http://www.akvarieshopen.com/aquael-...lh-p-4580.html Har ju bara 54 liter som sagt...
                  Senast redigerad av peckalurk; 13 August 2010, 22:18.

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    #10
                    Själv hade jag nog tagit en modell större då jag kör ett Fluval 2+ och ett Eheim Aquaball 2212 i mitt. Men man gör som man vill.
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • Marnat
                      • November 2009
                      • 2012

                      #11
                      vilken storlek på filter anser jag helt beror på vilket bottensubstrat man har samt eventuell fisklast. i mitt 54l apistokar kör jag endast ett fluval1 utan filtermatta, detta för att få lite ruljangs på ytvattnet, filtreringen står min botten för, jag kör aquaclay och det funkar alldeles ypperligt, har du däremot rådasand eller annan väldigt finkorning sand så rekommenderar jag ett större ytterfilter då sanden blir för kompakt för att fungera som filtrering.
                      \\54L Apistos//
                      \\234L SA//
                      MVH Marcus

                      Kommentar

                      • peckalurk
                        • August 2010
                        • 27

                        #12
                        Menar du att den rekommenderade storleken på karet som tillverkare anger är i överkant?

                        Kommentar

                        • Keibo
                          • November 2008
                          • 468

                          #13
                          Ursprungligen postat av peckalurk
                          Menar du att den rekommenderade storleken på karet som tillverkare anger är i överkant?
                          Ja, pumpen må klara av ett 54 literskar men jag har utan problem kört ytterfilter på 900 liter i timmen i ett kar på 54 liter utan problem med att det blir för strömt (pga strilrör). Och du kan ju gissa vilket filter som klarar av att hålla vattnet i bättre "skick"

                          Ett tips, ta ett rejält filter och om det blir för kraftig cirkulation så dela upp utblåset eller montera på ett strilrör som du lätt kan göra av t.ex. VP-rör utan att kostnaden drar iväg.
                          Mvh. Peter

                          500L - Pelarakvarium

                          1500L - Under förändring

                          Kommentar

                          • MyrasHusse
                            • May 2010
                            • 1353

                            #14
                            Ursprungligen postat av Keibo
                            Ja, pumpen må klara av ett 54 literskar men jag har utan problem kört ytterfilter på 900 liter i timmen i ett kar på 54 liter utan problem med att det blir för strömt (pga strilrör). Och du kan ju gissa vilket filter som klarar av att hålla vattnet i bättre "skick"

                            Ett tips, ta ett rejält filter och om det blir för kraftig cirkulation så dela upp utblåset eller montera på ett strilrör som du lätt kan göra av t.ex. VP-rör utan att kostnaden drar iväg.
                            är inte så insatt i detta men vad ska man göra med vp röret ? massa små hål i det eller?
                            http://myraakita.blogspot.se/

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kroppskonst
                              är inte så insatt i detta men vad ska man göra med vp röret ? massa små hål i det eller?
                              precis. typ 2-3 mm diameter kanske.. beror lite på hur högt flås man vill ha genom hålen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...