Ritning på en akvariebänk ...någon som kan ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Ritning på en akvariebänk ...någon som kan ?

    Hubba !

    Någon härinne som är duktigt på dels akvariebänkar, samt lika
    duktig på att rita en ritning ?

    Jag skulle vilja tillverka en hylla som klarar av två större kar.

    kar 1: 110x45x45 = 222 liter
    kar 2: 120x40x50 = 240 liter

    Golvet som ställningen skall stå på är lite skevt, så längst ner behöver jag
    ben som är justerbara. jag har med framgång tidigare använt dessa ben
    från IKEA.

    Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.


    dessa eller liknande justebara fötter / ben är nog en nödvändighet.

    Så, någon som kan ge förslag på hur en ställning i TRÄ skulle kunna se ut ??




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    prata med gonzo44. han har koll på bänkar

    Kommentar

    • nils_sverker
      • June 2007
      • 395

      #3
      Jag undrar om benen verkligen håller för 500 kilo, särskilt i "uppskruvat" läge? Har du kollat med Ikea om maxbelastning? Iofs är det ju till kök, så de borde tåla en del.

      När jag byggde min bänk, som jag nu har ett 275 literskar på, använde jag
      * regelvirke 45*38 (?) mm - du bör nog ta lite grövre.
      * såna däringa skruvar som Ikea har i en del möbler som man borrar in från ena änden, och skruvar igenom en mutter så det blir som ett kors inne i trät ... liksom. Det gör att bänken inte kan vika sig.
      * bordsskiva ovanpå.
      * förstärkte för säkerhets skull med vinkeljärn på lämpliga ställen och satte i plywood som "väggar" vilket förstärker extra i sidled.

      Ska du ha karen bredvid varandra, eller ska det vara två hyllor med ett kar på varje?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av nils_sverker
        Jag undrar om benen verkligen håller för 500 kilo, särskilt i "uppskruvat" läge? Har du kollat med Ikea om maxbelastning? Iofs är det ju till kök, så de borde tåla en del.
        Instämmer - det brukar ju vara de skruvbara benen som är den svaga punkten. Så var 100% säker innan du använder dom.

        Jag hade nog kört med vanligt virke och om man nu inte kan bygga ställningen på plats (då kan man ju med "hjälp av" vattenpass kapa av virket så att det blir i lod). Att bygga ställningen på plats kan definitivt rekommenderas
        Annars brukar man kunna använda masonitbitar under benen så de blir i lod
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • nils_sverker
          • June 2007
          • 395

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Annars brukar man kunna använda masonitbitar under benen så de blir i lod
          Eller spelkort, om det inte handlar om så många millimeter.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av nils_sverker
            Eller spelkort, om det inte handlar om så många millimeter.
            ja men dom är av papp som du förmultnar nog med tiden
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • hult87
              • February 2010
              • 1287

              #7
              tänkte på detta med skruvbara ben. har en alu-ställning till mitt 540L som jag ska dra igång, känns lite tveksamt att använda dessa:S

              så använda dessa eller skippa?

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #8
                Jag skulle tro att benen håller bra. Ta de kortare (11cm) och skruva fast dem ordentligt i träramen, med långa skruvar. Det är svagaste länken!

                För träbänken som antagligen blir rätt hög så behöver du ingen komplicerad struktur, men jag hade nog korsat på baksida långsida samt kortsidor alternativt skruvat (tätt) fast en skiva. Skivan hindrar skjuvning. Det bredare karet nedtill. Om du kör med skiva skruva inte bara i ytterkanterna utan på mellannivån mellan karen också. Regelmått skulle jag ta 70x45, men 45 45 duger säkert. Reglarna tar upp kraft i längsled och ett grövre virke hjälper inte mycket.


                För varje kar en kraftig skiva alternativt tunnare skiva med fler reglar under sig för att hålla en rät linje under karet som inte böjer sig för vikten.
                Checking out...

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av nils_sverker
                  Jag undrar om benen verkligen håller för 500 kilo, särskilt i "uppskruvat" läge? Har du kollat med Ikea om maxbelastning? Iofs är det ju till kök, så de borde tåla en del.

                  tja, jobbade på det bolaget förr, ringde för nått r sedan till en gammal polare som jobbar på deras testavdelning,
                  enligt honom så tål de benen "flera hundra kilo" per styck i uppåt / nedåt belastning.

                  problemet man kan råka ut för är ju belastning i sidled, då tål dom inte speciellt mycket.

                  men om man "bultar" fast skiten i väggen så löser det problemet.

                  vidare, så skulle jag isf ha 8-10 ben under ställningen.

                  karen isig väger kanske 6-700 kg totalt, lägg på kanske 1-200 kg för bänken, dvs totalt kanske max 900 kg.

                  10 ben = 90 kg / ben......borde hålla...




                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av nils_sverker
                    Jag undrar om benen verkligen håller för 500 kilo, särskilt i "uppskruvat" läge? Har du kollat med Ikea om maxbelastning? Iofs är det ju till kök, så de borde tåla en del.

                    När jag byggde min bänk, som jag nu har ett 275 literskar på, använde jag
                    * regelvirke 45*38 (?) mm - du bör nog ta lite grövre.
                    * såna däringa skruvar som Ikea har i en del möbler som man borrar in från ena änden, och skruvar igenom en mutter så det blir som ett kors inne i trät ... liksom. Det gör att bänken inte kan vika sig.
                    * bordsskiva ovanpå.
                    * förstärkte för säkerhets skull med vinkeljärn på lämpliga ställen och satte i plywood som "väggar" vilket förstärker extra i sidled.

                    Ska du ha karen bredvid varandra, eller ska det vara två hyllor med ett kar på varje?

                    tanken är att ha karen OVANPÅ varandra.

                    och det är det som gör att jag inte riktigt får ihop en ritning.


                    så, frågan kvarstår....hur fasen skall ritningen / bänken (hyllan) se ut ?



                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • nils_sverker
                      • June 2007
                      • 395

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kensa
                      tanken är att ha karen OVANPÅ varandra.

                      och det är det som gör att jag inte riktigt får ihop en ritning.


                      så, frågan kvarstår....hur fasen skall ritningen / bänken (hyllan) se ut ?



                      .
                      Som två ställningar ovanpå varandra! Men du behöver ha tre hyllplan (ett för varje kar + ett till) för att det ska bli stadigt, så om du ska kunna komma åt att peta i det undre karet måste du ha stege för att komma åt det övre karet ... Kanske nåt sånt här: http://i33.tinypic.com/jf7m03.jpg

                      Och jag tror det blir enklare att bygga om du skippar de där benen. En regel som går ända upifrån ända ner blir stadigare, sedan kan du skjuta under masonit eller spelkort (säger jag fortfarande) så det blir i våg.
                      Senast redigerad av nils_sverker; 10 August 2010, 08:41.

                      Kommentar

                      • nils_sverker
                        • June 2007
                        • 395

                        #12
                        Förresten:
                        Ämnen om olika typer av akvaristiska projekt, samt "gör-det-själv" projekt.

                        Kommentar

                        • DaRe

                          • June 2009
                          • 2227

                          #13
                          Gör ett bord som du ställer ett bord till ovan på.
                          Se till att benen är på undersidan av en ram av reglar som bildar bordet.
                          Ramen av reglar bör vara 45x 70 och 70 mm på höjden.
                          Ramen bildar då en rektangel men "fyll" denna med 2 reglar parallella med kortsidan.
                          Lägg en stabil skiva på detta regelvärk.
                          Skruva fast en skiva på baksida samt sidor och skruva tätt.

                          edit: Håller med om det tredje hyllplanet längst ned för stabilitet samt förvaring. Det går bra med reglar också.

                          Jag skulle ändå välja bord på bord med stabiliserande skiva baktil annars hamnar alla hundratals kilo på vinkeljärn. Med denna lösning står tyngden på stående ben
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av DaRe; 10 August 2010, 09:03.
                          Checking out...

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            Sådärja…..now we are talking !!

                            Dock är jag lite så där nojjig om hållfastheten.

                            Jag har alltid placerat hörnen på kar rakt över reglar/ben eller liknande.

                            Om man då skall ställa dessa två kar (240 + 222 liter) ovanpå varandra.
                            Och man gör ett regelverk i 45x70 eller 45x95, så kommer inget hörn på
                            Nått kar att stå rakt över en regel / ben.

                            De kommer isf att stå i bästa fall prexis ”bredvid” regeln. Eller hur.

                            Kan man då ”lita” på att skiten håller ?

                            Se dum skiss som jag bifogar.


                            Vidare, hur mycket avstånd mellan det nedre karet och skivan ovanför
                            Behöver man för att det skall vara praktiskt att rådda i karet ?

                            5 – 10 – 15 – 20 – 25 cm …..??
                            Bifogade filer
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Nackdelen med ställbara fötter är att det oftast är av metall (vilket ockå är det starkaste materialet) och med tiden så angrips de av vattnet och försvagas. Detta vet jag har hänt ett par gånger med fötterna till aluminiumställningar.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...