Hamburgerfilter i 60 L-pumpstorlek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sniff
    • January 2007
    • 58

    Hamburgerfilter i 60 L-pumpstorlek?

    Jag ska bygga ett hamburgerfilter i ett 60 liters. Nu har jag några frågor som jag hoppas ni har svar på:

    1. Ska man använda sig av 5cm filtermatta eller räcker det bra med 3 cm tjock matta i ett så pass litet kar?

    2. Hur stark pump rekommenderas (l/h)?

    3. Går det bra att ha pumpen placerad uppe vid utblåset så man slipper kröka rör, eller är det viktigt att den sitter mitt mellan yta och botten för att få flöde genom hela mattan?
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #2
    Ursprungligen postat av Sniff
    Jag ska bygga ett hamburgerfilter i ett 60 liters. Nu har jag några frågor som jag hoppas ni har svar på:

    1. Ska man använda sig av 5cm filtermatta eller räcker det bra med 3 cm tjock matta i ett så pass litet kar?

    2. Hur stark pump rekommenderas (l/h)?

    3. Går det bra att ha pumpen placerad uppe vid utblåset så man slipper kröka rör, eller är det viktigt att den sitter mitt mellan yta och botten för att få flöde genom hela mattan?
    Du ska sträva efter 5-10 cm/min flöde genom filtret enligt denna artikel.

    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13143

      #3
      Ursprungligen postat av Sniff
      Jag ska bygga ett hamburgerfilter i ett 60 liters. Nu har jag några frågor som jag hoppas ni har svar på:

      1. Ska man använda sig av 5cm filtermatta eller räcker det bra med 3 cm tjock matta i ett så pass litet kar?

      2. Hur stark pump rekommenderas (l/h)?

      3. Går det bra att ha pumpen placerad uppe vid utblåset så man slipper kröka rör, eller är det viktigt att den sitter mitt mellan yta och botten för att få flöde genom hela mattan?
      3 cm räcker och eheim compact 300 (300L/tim och den är reglerbar) är precis lagom till 60L och den är väldigt liten och smidig! Du kan sätta pumpen precis vid utblåset, flödet kommer bli jämt genom mattan hur du än sätter den!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Sniff
        • January 2007
        • 58

        #4
        Tack för snabbt svar! Har redan en större Eheim compact som jag är nöjd med, så det blir till att köpa en liten en nu. Med Eheim compact 300 på maxflöde blir det 7,8 cm/min, alltså optimalt enligt den sidan...

        Men är det inte bra att ha lite extra pumpkapacitet att ta till, tex en Eheim 600? Är flödet verkligen 300 l/h på den lilla pumpen även när den ska dra igenom mattan?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13143

          #5
          Mattan stoppar inte upp flödet på pumpen så den lilla kommer ge 300L/tim och visst kan du köra med compact 600 om du har fiskar som gillar riktigt strömt vatten!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Sniff
            • January 2007
            • 58

            #6
            Då nöjer jag mig med 300. Så slipper räkorna flyga omkring.

            Kommentar

            • Rickard p
              • November 2009
              • 115

              #7
              Jag var inne på sidan man kan räkna ut pump storleken vad hastigeten blir det förtod jag , Hastighet= liter/min*1000 /Area värdet runt 5-10 l*/min men hur kommer stjockleken in hastigheten ändras inte för det.
              Blir bara störe yta för bakterierna eller .
              Senast redigerad av Rickard p; 09 August 2010, 15:25.

              Kommentar

              Arbetssätt...