Ytterfilter hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rajblask
    • January 2010
    • 92

    Ytterfilter hjälp

    Köpte ett begagnat akvarium där jag fick med alla tillbehör och ett ytterfilter som jag ej är van med. Har aldrig haft ytterfilter tidigare. Den heter Eheim Professionel Ehfisynth och jag har ingen aning om hur jag reglerar den eller hur jag ska rengöra den sen? Hon som hade akvariumet kunde inte heller förklara för tydligen hade hennes pappa alltid rengjort den. Är den nån som kan med den sorten eller liknande? För jag tycker den verkar ge för lite syre eller ska det vara så? Ska man kunna reglera det? För jag vill att mina slöjstjärtar ska kunna simma där och dom vill väl ha mycket syre?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Ehfisynth är väl bara märket på själva filtermaterialet.

    vad är det som är svårt med det? rengöra lär du inte behöva göra på månader. rengör bara när flödet har uppenbart minskat. bara ta isär o skölja bort det värsta gojset.

    vad menar du med syre? massa bubblor som kommer ut? isåfall behöver du inte det alls. vattnet i ett akvarium syresätts till största delen från ytan så det man behöver är att ytan rör sig. desto mer desto bättre nästan. så placera utblåset strax under ytan så att du får ytrörelse o kanske lite krusningar. fullt tillräckligt.

    har du växter i ditt kar? för då är det ännu sämre om du ville ha bubblor i. bubblorna driver ut koldioxid ur vattnet o växter behöver koldioxod för att växa.

    ta reda på exakt vad det är för modell du har. hur stort är ditt akvarium?
    slöj skitar ner rätt bra så det skulle inte förvåna mig alls om du kan köra ytterfiltret på fullt. ( har nog aldrig strypt ner mina filter nånsin)

    Kommentar

    • Rajblask
      • January 2010
      • 92

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      Ehfisynth är väl bara märket på själva filtermaterialet.

      vad är det som är svårt med det? rengöra lär du inte behöva göra på månader. rengör bara när flödet har uppenbart minskat. bara ta isär o skölja bort det värsta gojset.

      vad menar du med syre? massa bubblor som kommer ut? isåfall behöver du inte det alls. vattnet i ett akvarium syresätts till största delen från ytan så det man behöver är att ytan rör sig. desto mer desto bättre nästan. så placera utblåset strax under ytan så att du får ytrörelse o kanske lite krusningar. fullt tillräckligt.

      har du växter i ditt kar? för då är det ännu sämre om du ville ha bubblor i. bubblorna driver ut koldioxid ur vattnet o växter behöver koldioxod för att växa.

      ta reda på exakt vad det är för modell du har. hur stort är ditt akvarium?
      slöj skitar ner rätt bra så det skulle inte förvåna mig alls om du kan köra ytterfiltret på fullt. ( har nog aldrig strypt ner mina filter nånsin)

      Jag har ju aldrig haft ett ytterfilter och fick det inte förklarat för mig så jag tycker att det är svårt i början. Jag vet ju inte vad som är rätt och om flödet, m.m. stämmer. Svårt att förklara. Jag är bara van med innerfilter och på nått vis så känns det ju att det kommer mer syre av dom. Men det är förmodligen lika bra med ett ytterfilter.

      Bubblor är inget nödvändigt, men då vet man ju att det är syre i vattnet. Men om du säger att det räcker med att vattenytan rör på sig, så tror jag ju på det.

      Det står på kartongen: Eheim professionel 2616225. Ehfisynth filter pad (3 pcs.) for Eheim professionel external filters 2222/2322 and 2224/2324. Akvariumet är 240 liters.

      Kommentar

      • quattromaniac
        • June 2010
        • 286

        #4
        Om du söker lite här på forumet så kommer du få reda på att luftbubblor från tex. syresten syresätter vattnet genom de krusningar som blir på ytan. Inte från bubblorna när de passerar vattnet på väg upp. De är egentligen bara för att tiil för att se snygga ut
        Vårt nya sällskap/diskuskar
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

        Kommentar

        Arbetssätt...