Vart köper jag ett stort akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nikost
    • December 2009
    • 9

    Vart köper jag ett stort akvarium?

    Tjena!

    Ska under den kommande vintern köpa ett 960l, men har ni några förslag på vart? Det kanske kvittar, rent ekonomiskt menar jag. Har ni några erfarenheter? Bor i Skaraborg, så har ni bra tips där eller på nätet så vore det uppskattat. Kommer troligtvis köpa nytt då det känns lite tryggare, även om det svider lite mer i plånboken...

    Niklas
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Nytt 960 är tyvärr inte lätt, utan då får du beställa ett via tex Akvarilagret i Stockholm som tillverkar dessa. Det kostar 9000:- till kund men är då bara karet plus att du får hämta det själv eftersom de inte skickar det.
    Sedan kan du alltid kolla med de lokala glasmästarna, men någon annan grossist på ett 960 finns mig veterligen inte i Sverige. Förut såldes det lite polska kar i den storleken, men den grossisten har lagt ner.
    Annars kan du alltid kolla på blocket efter begagnade, det kommer ut ett och annat lite då och då...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Nytt 960 är tyvärr inte lätt, utan då får du beställa ett via tex Akvarilagret i Stockholm som tillverkar dessa. Det kostar 9000:- till kund men är då bara karet plus att du får hämta det själv eftersom de inte skickar det.
      Sedan kan du alltid kolla med de lokala glasmästarna, men någon annan grossist på ett 960 finns mig veterligen inte i Sverige. Förut såldes det lite polska kar i den storleken, men den grossisten har lagt ner.
      Annars kan du alltid kolla på blocket efter begagnade, det kommer ut ett och annat lite då och då...
      eller globefish där kosta det 7200 och en ställning ligger runt 2000
      men där är det också till att hämta själv.
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Men vad är det för tillverkare? Det har lite med priset och kvalitén att göra med...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Eldorado har ett 900 liters i sitt sortiment http://www.eldorado.dk/media/Effect-...talogue_GB.pdf och jag tror att de går att få tag på i Sverige.

          Annars är det som flera redan sagt ytterst få som specialtillverkar akvarium - detta eftersom det blir himla dyrt. Mitt nuvarande 3.000 liters kommer från Akvarielagret i Stockholm. Förr har jag haft stora akvarier (av mina gamla akvarier står t.ex. ett hörnakvarium på drygt 3.000 hos Djurmagazinet i Jönköping och ett på drygt 1.000 liter hos TropAkvariefiskimporten i Göteborg) som andra (mer näraliggande företag) har tillverkat - men dessa har lagt av eftersom det inte lönade sig för dom att göra dessa.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Eldorado har ett 900 liters i sitt sortiment http://www.eldorado.dk/media/Effect-...talogue_GB.pdf och jag tror att de går att få tag på i Sverige.
            Jepp, det är inga problem att få tag i dessa kar, hade ett själv tidigare. Nackdelen är att de inte har en möbel till den storleken utan då är det alu-ställning som gäller, annars är de nog bland de snyggaste ramakvarierna som är ute på marknaden.
            En liten parantes till dessa kar är tjockleken på glasen, botten är 12 mm, front och bakglas 10mm samt kortsidor i 8 mm, lite i klenaste laget i mina ögon men en fördel om man ska bära karet långt!
            En annan variant är att bila ner till Danmark/Tyskland/Polen där det är ganska humana priser på större kar från 900 liter och uppåt och släpa hem ett bautakar.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • hult87
              • February 2010
              • 1287

              #7
              jaså är det ditt gamla kar som står i gbg han har måmga intressanta fiskar där

              om du vill hya ett stort kar är det nog mycket lättare att få tag i ett 720L imazo ligger ju i vara, det är ju nära men vet inte om du kan köpa direkt av dom?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Sen kan väl även Åleds Akvarium utanför Halmstad tillverka specialakvarium, eller?
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av hult87

                  om du vill hya ett stort kar är det nog mycket lättare att få tag i ett 720L imazo ligger ju i vara, det är ju nära men vet inte om du kan köpa direkt av dom?
                  Nej, det är en grossist som bara företag kan handla från.
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Sen kan väl även Åleds Akvarium i Halmstad tillverka specialakvarium, eller?
                  Jodå, men jag kollade vad de skulle ha för ett större kar och tyvärr var det då ganska långt utanför min budget när jag skulle ha ett. Men de gör rejäla kar....
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av hult87
                    om du vill hya ett stort kar är det nog mycket lättare att få tag i ett 720L imazo ligger ju i vara, det är ju nära men vet inte om du kan köpa direkt av dom?
                    720 Liters är standardstorlek och det kan man nog beställa i de flesta affärer. Imazo är grossist och säljer bara till affärer - så deras akvarium lär kunna beställas av alla affärer i Skaraborg
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Vandal
                      • January 2006
                      • 1655

                      #11
                      skaraborg är väl inte så jättelångt från jaegfeldts glasmästeri (lysekil?) eller majornas glas (GBG)
                      over and out /Petter
                      Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                      http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Hellsson
                        • January 2010
                        • 840

                        #12
                        Tycker du skall hålla koll på blocket endå! Trotts att det är begagnat behöver det inte vara skit

                        Kommentar

                        • Faltsetas
                          • June 2010
                          • 96

                          #13
                          Blocket är enklaste å det billigaste sättet å hitta....

                          Kommentar

                          • mikey13
                            • October 2007
                            • 465

                            #14
                            När jag hämtade mitt 720L på zooline i Malung så sa dom att dom tillverkar de flesta storlekar på kar.
                            Dom höll på med ett 1125L när jag var där.
                            Det är dock avhämtning som gäller där också tror jag.
                            Mitt 720L gav jag 3000:- för p.g.a en liten fellimning av alulisten i ena hörnet.
                            Tror dom tar 4000 för den storleken annars.
                            Hemsidan verkar inte finnas kvar så jag vet inte om dom fortfarande tillverkar men man kan ju ringa och höra.
                            Det är ändå "bara" ett år sedan jag handlade.
                            kan fixa tel.nr om det är intressant.
                            __________________________________________
                            Mitt 720L projekt
                            375L Inbyggt i väggen-projekt

                            Kommentar

                            • Nikost
                              • December 2009
                              • 9

                              #15
                              Tjena!

                              Tackar för svar och råd, vill ju gärna ha ett stort. Mycket vill ju ha mer, mitt största är nu på 450 och det känns ju alldeles för litet... Eldorado kan alltså beställas från i stort sett vilken djuraffär som helst eller? Malung är lite långt hemifrån... Har ngn av er gjort ett eget, har en bra relation med stadens glasmästare, men han har ingen erfarenhet av akvarier. Känns inte som det räcker med glas och silikon eller?

                              Niklas

                              Kommentar

                              Arbetssätt...