Kylning till akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaddyD
    • August 2010
    • 11

    Kylning till akvarium?

    Hej!

    Jag har skaffat mig en Axolotl och enligt dom flesta sidorna så ska man ha en temp på mellan 16-18, dock så har den tydligen blivit uppfödd i 24 gradigt vatten enligt djuraffären och ska enligt dom klara av den värmen utan större problem, bara man är lite extra noga med rengöring.

    Temperaturen ligger hur som helst runt 23 men jag vill ta de säkra före de osäkra och sänka tempen. Dock så känner jag inte för att slänga ut runt 5000kr på en aktiv kylare. Finns det någon billigare lösning för att sänka tempen med kanske 2-3 grader eller mer?

    Har suttit och funderat på om en vanlig radiator och pump som man vattenkyler datorer med skulle kunna funka, bara för att få en kall cirkulation i vattnet och på så sätt kanske inte tempen stiger lika hastigt efter vattenbyte? Eller kanske fläktar monterat ovanför ytan?
  • hult87
    • February 2010
    • 1287

    #2
    skulle köra på ett par datorfläktar som fläktar ytan fått ner mitt kar 2-3grader på det viset kablarna från fläkten kopplade till en mobilladdare sök här på forumet, finns många trådar om detta

    Kommentar

    • DaddyD
      • August 2010
      • 11

      #3
      Får ta och leta fram någon bortglömd laddare och testa, kan ju bli en billig lösning i så fall

      Hittade denna färdiga fläkt


      Hur tror du den funkar?

      Kommentar

      • vordf
        • May 2010
        • 106

        #4
        Färiga akvariefläktar kostar en spottstyver på Ebay. Att bygga en egen fläkt med hjälp av datafläktar och moddade mobilladdare känns mkt onödigt om man inte särskilt vill tillverka sakerna själv.
        460L Amerika

        Kommentar

        • miluhe
          • June 2006
          • 2090

          #5
          Visst kan man ha 24 grader, men de ska ju trivas också.
          Gå in på den här sidan http://www.axolotl.org/ massor att läsa o mycket tips.

          Lycka till.

          Kommentar

          • Faltsetas
            • June 2010
            • 96

            #6
            antar du redan tagit bort doppvärmaren? :P jag har bara nåt tips jag kan ge dig.... vad står ditt akvarium på nu? jag hade problem med å få upp temperaturen när mitt 450 liters akvarium stog på tegelsten då mycket kyl luft kom in underifrån... kanske bara hos mig men kan vara värt å testa....

            Kommentar

            • DaddyD
              • August 2010
              • 11

              #7
              Har ställt den i hallen nu där det är 22 grader och inga fönster, och det är under 19 grader i tanken just nu då jag passade på och gjorde ett vattenbyte när vi flyttade tanken, men det känns som att de kan komma att stiga. Har en bordsfläkt ståendes bredvid nu som blåser över vattnet.

              Är det lättare att hålla värmen nere om tanken är stor? Just nu är det bara 30 liter, men har planer på att skaffa ett som är minst 100 liter.

              Faltsetas: Tack för tipset, ska se om ja kan få tag på några tegelstenar.

              Kommentar

              • miluhe
                • June 2006
                • 2090

                #8
                Första åren jag hade mina så fyllde jag på kallt vatten varannan dag. När det behövdes
                Jobbigt men det funkade.

                Då la de ägg ofta, sen jag skaffat kylanläggning och haft jämn temp i vattnet har de inte lagt ägg en ända gång

                I sjön de härstammar ifrån så kommer kallt vatten från bergen så jag tror att de klarar olika vattentemperaturer.

                Är nästan helt säker på att olika vattentemperaturer stimulerar till lek

                Men över 24 grader ska man nog se upp med
                obs det här är bara teorier från en axolotlamatör dvs mig

                Kommentar

                • DaddyD
                  • August 2010
                  • 11

                  #9
                  Jaså där ser man Temperaturen har ännu inte gått över 19 grader, har bara en sån där remsa som man klistrar på än så länge och den visar 19 som minst och den "lyser" inte, så det är positivt Ser ut som att det kan räcka med luftkylning.

                  Upptäckte föresten lite slem runt om i tanken förut, läste att de kan bero på stress och för mycket hantering, är det något att behöva oroa sig för? Har tillsatt ett medel som heter Stress Coat som tydligen ska återställa slemmet.

                  Kommentar

                  • Faltsetas
                    • June 2010
                    • 96

                    #10
                    jag tycker det är enklare att hålla en bra temperatur i större akvarier...

                    Kommentar

                    • DaddyD
                      • August 2010
                      • 11

                      #11
                      Blir till att skaffa ett nytt akvarium då, har hittat en på 167 liter, det ska väl räcka?

                      Kommentar

                      • Faltsetas
                        • June 2010
                        • 96

                        #12
                        ett tips! köp dig en riktig temp-mätare, en i med bly i kostar kanske 10-20 kr mer än en sån remsa max å du får nåt som verkligen stämmer.... såna remsor brukar lägga av rätt lätt å är inte tillförlitliga

                        Kommentar

                        • DaddyD
                          • August 2010
                          • 11

                          #13
                          Har skaffat en riktig mätare nu, och den visar 21.5 just nu. Den ska ju helst vara mellan 16-18, men den är iaf under 22 grader. Vad tror du om nåt sånt här tillsammans med en pump och en fläkt? http://www.indomo.se/index.php?show=1&mode=item&id=4935

                          Såg att de va koppar i den, och de är väl inte så bra om de kommer i vattnet? Själva radiatorn kommer ju inte att vara i vattnet men vattnet kommer ju gå igenom och kanske få i sig koppar.

                          Något tips på en billig radiator som inte är en risk?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...