Nanocube Nano akvarium, Nanokub?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Racerfisk
    • November 2004
    • 8

    Nanocube Nano akvarium, Nanokub?

    Har sökt fler gånger här men hittar ingen aktuell tråd om denna underbara hobby, nanoakvarium så undrar om jag missat någon intressant tråd i mitt sökande och undrar om det finns någon här som nyligen startat upp ett Nano.
    Jag köer ett 30 L från aquatic nature sen en månad och som vanligt får men en mass alg-problem men bara i form av trådalger som jag vill påstå är cyanO. Öste i lite Micro + från början och inget kul hände med växterna. Sen igång med mäsk-co2, inge direkt hände mer än att mian räkor dog :-( . Sen tänkte jag hm! PMDD??? Så jag har sen innan en del sådant kvar sen tidigare växtakvarium och chansade och öste i lite Kalium, och gissa om det blev fart på blommorna :-)
    Så hur kör ni era kuber? Lowtech eller hightech???

    Vänligen, den gamla räserfisken
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jag har ju en stor kub o där kör jag PMDD o mäsk-CO2. 4x24W T5 rör + en 250W MH-lampa som är på i två intervaller á ca 3 timmar åt gången.




    sen har jag ju en räkvas, men där kör jag fasen inget alls! bara en lampa o det växer fasen ur vasen nästan. ingen PMDD eller CO2 eller så.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Har haft åtminstone 2 nanoakvarier på 30 L igång nu några år och det växer utmärkt i dom - kör enbart med lowtech

      Har sedan dess startat ytterligare ett antal nanos som rullat på lite kortare tid (1-2 år) - alla lowtech. I regel har det funkat bra
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 13 August 2010, 13:53.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Xul
        • January 2007
        • 709

        #4
        [QUOTE=Racerfisk;1434110]Har sökt fler gånger här men hittar ingen aktuell tråd om denna underbara hobby, nanoakvarium så undrar om jag missat någon intressant tråd i mitt sökande och undrar om det finns någon här som nyligen startat upp ett Nano.
        Jag köer ett 30 L från aquatic nature sen en månad och som vanligt får men en mass alg-problem men bara i form av trådalger som jag vill påstå är cyanO. Öste i lite Micro + från början och inget kul hände med växterna. Sen igång med mäsk-co2, inge direkt hände mer än att mian räkor dog :-( . Sen tänkte jag hm! PMDD??? Så jag har sen innan en del sådant kvar sen tidigare växtakvarium och chansade och öste i lite Kalium, och gissa om det blev fart på blommorna :-)
        Så hur kör ni era kuber? Lowtech eller hightech???

        Hmm.. öste i vadå inget kul med växterna

        Jag blir inte förvånad, växter behöver förutom gödning och ljus åxa tid och rötter... om brist uppstår någonstans, voila ALGER...
        Senast redigerad av Xul; 23 July 2010, 08:16.

        Kommentar

        • lillfrasse
          • February 2002
          • 2228

          #5
          Finns väll ett par stycken som kör nanno på forumet och som Kjell skriver funkar det i regel bra och rullar på.
          Simma lungt..
          Lillfrasse..

          Kommentar

          • Racerfisk
            • November 2004
            • 8

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Har haft åtminstone 2 nanoakvarier på 30 L igång nu några år och det växer utmärkt i dom - kör enbart med lowtech

            Har sedan dess startat ytterligare ett antal naos som rullat på lite kortare tid (1-2 år) - alla lowtech. I regel har det funkat bra
            Hej Kjell!
            Intressant. Men exakt vad är lowtech? Är det helt utan gödning och ingen co2??

            Jag har kört mitt aquatic nature 30 L nu en månad ungefär och det ser trevligt ut nu när jag fått igång det med dubbla lampor, co2 och vanlig micro plus samt då lite Kalium också.

            Jag har för några år sedan testat att bara ha bra med ljus och knappt ens vattenbyten och efter ett tag försvann alla alger och växterna trivdes utmärkt.

            /R

            Kommentar

            • Racerfisk
              • November 2004
              • 8

              #7
              >hannesc! Snyggt!

              Kommentar

              • Racerfisk
                • November 2004
                • 8

                #8
                Jag skrev fel tidigare! Det är trådalger jag har och inte cyano som jag skrev. De har inte kommit än mer en en liten fläck som jag tog bort direkt och sen inga fler som tur är.

                Kommentar

                • Racerfisk
                  • November 2004
                  • 8

                  #9
                  Inga fler som nyligen startat upp Nano och vill utbyta erfarenheter??? Jag skaffade mig till 30 L förra veckan och där skall växtligheten bara bestå av två arter och va myckter mer strikt än mitt första där det skall få växa vilt nästan :-)

                  Återkommer senare med vilka arter jag har.

                  Jag köpte förresten ett litet co2 mäsk-kit från Ferplast som heter co2 energy classic och skall räcka upp eill 120L står det på förpackningen.
                  Vilket skräp! För det första fick jag inte alls med skickade satser att jäsa en jäkla dugg så jag tömde ut eländet och i med socker, vatten, jäst och bakpulver och då drog det på ganska så bra, iallafall en bubbla i sekunden men inte tusan blir detta tillräckligt med co2 i mitt lilla 30L VARFÖR?????????????? I kitet ingår en mycket smart reaktor med elektriskt pumphuvud som nog väldigt effektivt löser ut mitt co2 men varför byter reagensmätaren inte färg mer än lite från blått till svagt grönt????

                  Kom på en sak till: Hur kan ni få er mäsr att hålla i veckor????? Mitt bubblar på bra i några dagar och jag har min lilla mäskburk i vatten som jag värmed till 32 grader med en doppvärmare, allt för att lilla jästsvampen skall trivas men inte hjälper det. Undrar om det är mitt kranvatten som harr några värden som ej är bra för mäsken???

                  Det är en väldigt liten behållare för mäsken, kanske 1/2 L men nog tusan skall det räcka till 30 L eller skall jag behöva ha 2 st 5 L dunkar till mina 2st 30L Nano? :-)

                  Jag mäter även med tabellmetoden dvs KH och PH och där hamnar jag långt i underkanten på RÄTT mängd co2.
                  Nämnas bör kanske att jag har en karbonathårdhet på 11-12 och ett PH på 9i mitt vatten. Är det därför kanske som jag ej får fart på mäsken så det räcker till ynkliga 30L?

                  MVH R
                  Senast redigerad av Racerfisk; 13 August 2010, 14:00.

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    det här räknas nog som nano det med va?
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Racerfisk
                      • November 2004
                      • 8

                      #11
                      Ja det får man väl säga haha. Dock en Nanocube :-) Väldigt snyggt!! Vad är det för en lampa du kör med?

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        haha. aa inte så himla kub-aktig men ändå Nano. Anubis, javamossa o smala vallisar i . trollhassel o räkor :P

                        kör med en vanlig ikea-sänglampa som jag hade ovanför min säng sen -94 tills jag köpte vasen :P

                        Kommentar

                        Arbetssätt...