Vilket, vilka lysrör ska jag välja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Vilket, vilka lysrör ska jag välja

    Hej på er
    Jag har ett Juwel Vision 260 lit där jag har Malawiciklider. Jag har vit sand, vita, svarta och lite rödaktiga stenar. Fiskarna är:
    Golden
    Demasoni
    Blå Delfin
    Rödzebra
    om det nu har någon betydelse för vad jag ska välja.

    Mitt ena lysrör gick sönder häromdagen så jag behöver köpa ett nytt men jag vet inte vad jag ska välja för de hade inte just det som gick sönder hemma. (kan iof beställa men om jag nu ändå ska ha nytt rör så kan jag ju höra med er vad ni rekommenderar).

    Det andra röret som sitter i (och som jag tror är helt) heter:
    Juwel High Lite, Nature, 1047 mm, 54w
    Jag tror det andra hette något liknande fast Day eller Daylight eller något, har lämnat in det på butiken så jag kan tyvärr inte kolla men det spelar väl ingen roll heller, måste ju ändå ha nytt,

    Har ni några tips på vilken belysning jag ska ha i karet för att få det snyggt och för att få fram färgerna på fiskarna så mycket som möjligt?
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    Det är väl nästan bara juwels egna skit du har att välja på, ska finns några fler men har ingen koll på dom specialrören, sök lite i forumet så hittar du nog dom som kollat upp dessa.
    Annars om du har ett daylight så kör på ett highlite ihop med detta eller kolla denna sida till ex.

    där ser du dom olika rörens spektrum och så väljer du nåt med spikar som passar din smak
    (mycket gult eller grönt är oftast väl inte optimalt utan mest rött och blått)

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #3


      En tråd som handlar om alternativen till juwels egna rör.

      Kommentar

      • Torreador
        • April 2010
        • 523

        #4
        Oj, det var inte lätt det här.... Det får nog bli ett nytt Juwelrör då. Han får väl beställa hem helt enkelt. Mina stackare får väl ha det mörkt några dagar till :-(
        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

        www.bondmoran.nu

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          Om du med dina stackare menar fiskarna så gör det dom absolut inget att det är mörkt i några veckor men växterna kan börja tyna bort efter nån/några veckor om dom är känsliga.

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #6
            Såg att min tråd redan länkats till och det finns väl inte så mycket mer att säga. Jag skulle med din set-up köra på något kalltvitt ljus, kanske mot blått.

            Jag skulle i ditt läge nog testa Sera Brilliant Daylight eller/och kanske Blue Sky Royal då de iaf på pappret lär vara bättre än Juwels egna (och det verkar inte svårt att vara). Att man dessutom gynnar konkurransen på Juwels mupp-mått skadar inte.

            PWSS har bra rykte och lär vara ganska snabba. Du kan ju höra av dig till dem och fråga om leveranstid så kan de nog ordna det snabbt.

            "Leveranstid:
            Från samma dag och upp till 20 dagar om inget oförutsett sker."

            Ps. Ställ en lapa över karet om du har någon passande, det borde hjälpa växterna att hålla sig lite längre. Fiskarna brukar bara vara lugna i mörker.
            Senast redigerad av VisualDarkness; 29 June 2010, 18:54.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            Arbetssätt...