Liten akvarieflytt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilibet
    • June 2007
    • 346

    Liten akvarieflytt

    Har ett 54-liters akvarium som jag ska flytta till nedervåningen. Ska alltså bäras nerför en trappa och genom ett par rum till sin nya destination.

    Hur gör jag flytten smartast? Bara sänker vattennivån till ganska lågt och bär akvariet med inredning och fiskar? Har ca 4-5 cm grus samt tre rötter (och några växter, men de väger ju inte så mycket), och ytterfilter.
    Bära med täckglas eller utan (har bl.a. två Corydoras Aeneus och den ena har hoppat ur akvariet vid ett par tillfällen)?
    Invånare: två citrontetror, fem kardinaltetror, två Corydoras, 2-3 körsbärsräkor, två äppelsnäckor och ett par Black Mollies
    (Var snälla och bespara mig kommentarer om fisksoppa, jag vet mycket väl detta...)

    Tips från erfarna akvarieflyttare mottages tacksamt!!!
    Den som har flest saker när han dör vinner!
  • askungen
    • June 2010
    • 107

    #2
    Så när gjorde jag när ja flyttade mitt 60 l kar så tömmde ja bort nästan 85% av vattnet, alltså sparde bara så det var tillräckligt för fiskarna att va i. Tog bort innerfiltret, doppvärmaren och lite inredning, ok vet att det inte är speciellt tungt med dem kvar i men tjej som man är så ville ja ha det så lätt som möjligt, lät täckglaset va på och lyfte upp akvariet och bar in det till det rum där ja ville ha det, själv, och det gick jättebra. Lycka till.
    Anki
    220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
    60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

    Kommentar

    • J.Milton
      • January 2010
      • 674

      #3
      Flyttade ett 54L igår, tömde bara ca 80% och sen bar med fiskar och allt i.
      Men tänk på att i trappor kan inredningen förskjutas, så ta bort alla stena och hårda föremål som kan kasa iväg och krossa glaset.
      Ha helst en skiva under karet när ni bär för att undvika skevningar i karet.
      Lycka till..
      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
      Blogg+Galleri

      Kommentar

      • Lilibet
        • June 2007
        • 346

        #4
        Tack för era svar...

        ...sänka vattennivån och plocka ut rötterna (mangrove), alltså. Och fiskarna får vara kvar.

        Undrar lite om jag måste ta bort gruset? Det är rätt tungt med grus - som vi alla vet - och maken hävdar att jag måste ta bort det... Lät ni gruset vara kvar, eller?
        Den som har flest saker när han dör vinner!

        Kommentar

        • J.Milton
          • January 2010
          • 674

          #5
          Jag lät gruset vara kvar , var inga problem så länge man har en skiva under karet. iaf har det alltid funkar för mig.
          Har flyttat ett 112L kar till en bil och sen 3km och upp för 2 trappor med gruset kvar utan problem.
          240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
          Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
          Blogg+Galleri

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Sänk vattnet med drygt hälften och säg till gubben att sluta lipa och bära ner akvariet, har du ytterfilter till ett 54, vad glad jag blir! Vad är det för filter/modell?
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            Arbetssätt...