Hur mycket filtermaterial kan/ska man ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dannedynamit
    • April 2010
    • 66

    Hur mycket filtermaterial kan/ska man ha?

    Jag har ett Eheim 2217 classic som jag fick med när jag köpte mitt kar,ett 375 liters.
    I filtret är det makaroner i botten sen nån form av trassel efter de så är det blått filter o överst är det nån typ av grus. Är det lagom eller för mycket av det goda så det hindrar flödet?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ne det är väl bra. filterbehållaren skall vara helt full med filtermaterial.

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Om du med botten av filtret menar det nedre avskiljargallret räcker det om du utan att packa bara fyller upp med nerklippt ppi10, är trasslet du har nu grönt så är det troligtvis ehfisynt och bör bytas ut då detta filtermedie inte klarar av att husera speciellt mycket bakterier.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13142

        #4
        Ursprungligen postat av dannedynamit
        Jag har ett Eheim 2217 classic som jag fick med när jag köpte mitt kar,ett 375 liters.
        I filtret är det makaroner i botten sen nån form av trassel efter de så är det blått filter o överst är det nån typ av grus. Är det lagom eller för mycket av det goda så det hindrar flödet?
        Alldels perfekt, inget tätt filtermaterial och den blåa mattan och "gruset" (antagligen substrat pro, runda små kulor) sköter den biologiska biten!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Tyvärr är det en smula underdimensionerat med runt 600 liter i timmen i ett 375, vad ska du hålla?
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • dannedynamit
            • April 2010
            • 66

            #6
            Tack för alla bra svar då kör jag på de. Jag har även ett innerfilter i så jag hoppas de räcker för fiskarna.Ev så drar jag igång mitt 2213 me.Har bara 4 praktbotia, 2 ancistrus och 3 siamesiska algätare än så länge,har bara haft igång det ett par månader. Vet inte riktigt va det blir mer för fisk framöver

            Kommentar

            Arbetssätt...