Fluval 2 i 52L kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DarkAngel_83
    • April 2010
    • 244

    Fluval 2 i 52L kar

    Sitter o kollar runt lite och fick en fråga i huvet =)
    Jag har ju ett kar på 52liter med 3 guppy o massa yngel =D
    Har ett innefilter fluval 2 plus..som jag har på lägsta..utströmningen (heter det så) Undrar nu, om jag kanske bör ha på högre för att få bättre rening?
    Vad tror ni ?
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Fluval 2 borde vara lagom filötermen jag skulle ha kört på max flöde. Det beror lite på hur mycket partiklar du har samt om det samlas skräp på botten det kan du slippa (i viss mån) om du har lite högre flöde.
    Checking out...

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #3
      Ju högre desto bättre flöde i filtreringen, men inte mer än fiskarna klarar. Testa att försöka rikta den så du kan köra på fullt. Om inte annat så kommer du kunna öka allt eftersom filtret sätter igen. Själv har jag både ett Eheim Aquaball och ett Fluval 2plus i mitt 60l och båda är på nästan fullt utan några problem för kampfiskarna.
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • DarkAngel_83
        • April 2010
        • 244

        #4
        oki. Hade 40 liter förut och fiskarna kunde knappt simma då, när jag hade på högsta..Men har inte testat det i det nya nu..Men blir skräpigt på botten, märks när man "rör runt" bland stenarna..Men klarar mina 1 månaders yngel av det då..=)

        Kommentar

        • DarkAngel_83
          • April 2010
          • 244

          #5
          Ursprungligen postat av VisualDarkness
          Ju högre desto bättre flöde i filtreringen, men inte mer än fiskarna klarar. Testa att försöka rikta den så du kan köra på fullt. Om inte annat så kommer du kunna öka allt eftersom filtret sätter igen. Själv har jag både ett Eheim Aquaball och ett Fluval 2plus i mitt 60l och båda är på nästan fullt utan några problem för kampfiskarna.
          Ska testa att ha det på högre...kanske jag får bättre rening =)

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #6
            Att ha filtret utmed bakrutan och "studsa" stålen mot densamma brukar fungera bra. Ynglen vet jag dock inte hur bra de klarar ström.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • Xul
              • January 2007
              • 709

              #7
              ? vad är problemen, flödet brukar minska med tiden i alla fall, jag har ett tetratec EX700 i mitt 30 L ostrypt nuförtiden förvisso med finare filtermatrial är original men i alla fall, se bara till och ha lite rötter, grenar och växter så kan fiskarna själv få välja hur mycket drag de vill ha i gälarna

              Kommentar

              • DarkAngel_83
                • April 2010
                • 244

                #8
                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                Att ha filtret utmed bakrutan och "studsa" stålen mot densamma brukar fungera bra. Ynglen vet jag dock inte hur bra de klarar ström.
                Oki jag har min sitter på bakrutan, o strålen riktad mot sidorutan..Får hålla koll på ungarna

                Kommentar

                • DarkAngel_83
                  • April 2010
                  • 244

                  #9
                  Ursprungligen postat av Xul
                  ? vad är problemen, flödet brukar minska med tiden i alla fall, jag har ett tetratec EX700 i mitt 30 L ostrypt nuförtiden förvisso med finare filtermatrial är original men i alla fall, se bara till och ha lite rötter, grenar och växter så kan fiskarna själv få välja hur mycket drag de vill ha i gälarna
                  Ne inga problem alls, bara kom på att jag kanske skulle ta o höja flödet då jag har större kar =)

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    Ursprungligen postat av DarkAngel_83
                    oki. Hade 40 liter förut och fiskarna kunde knappt simma då, när jag hade på högsta..Men har inte testat det i det nya nu..Men blir skräpigt på botten, märks när man "rör runt" bland stenarna..Men klarar mina 1 månaders yngel av det då..=)
                    det ska var skräpigt i botten! bildas en bakteriekultur som käkar skadliga ämnen nämligen. skräpigt i botten men kanske inte ovanpåbotten.det kan man städa bort.

                    Kommentar

                    • DarkAngel_83
                      • April 2010
                      • 244

                      #11
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      det ska var skräpigt i botten! bildas en bakteriekultur som käkar skadliga ämnen nämligen. skräpigt i botten men kanske inte ovanpåbotten.det kan man städa bort.
                      oki ska det vara ett tjock lager under stenarna?
                      Var det i mitt andra då ja tömde det...ovan på stenarna ser jag inget

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        Stora mängder mulm och exkrementer i bottensubstratet är en balansgång då mineraliseringsprocessen samtidigt kan skapa döda syrefria zoner med risk för bildandet av svavelväte.
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

                          #13
                          jag har haft ett fluval 2 plus i ett 54 literskar, det blev lite väl strömt för kakaduorna men jag tyckte filtret inte räckte till för att rena bra,för lite filteryta är min gissning
                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                          Kommentar

                          • DarkAngel_83
                            • April 2010
                            • 244

                            #14
                            Ursprungligen postat av flygrc
                            jag har haft ett fluval 2 plus i ett 54 literskar, det blev lite väl strömt för kakaduorna men jag tyckte filtret inte räckte till för att rena bra,för lite filteryta är min gissning
                            oki..jag höjde mitt nu allafall så mycket att fiskarna inte störs..=)

                            Kommentar

                            Arbetssätt...