Otillräcklig belysning... alternativ?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BalleValle
    • May 2010
    • 57

    Otillräcklig belysning... alternativ?!

    Ja! Jag har nyligen dragit igång ett litet 60-liters kar... och allt följde med! Även ett krassligt heltäckande lock, med ett sketet 15 W T8, ett Gro lux(fiskarna ser sådär lagomt intressanta ut för tillfället... allt är mest grönt...)!

    Jag börjar ledsna rätt rejält på detta ensamma rör (lyser inte upp hela karet som jag hade velat), och tänkte sedermera konstruera en egen ljusramp (och hylla, att ställa diverse småsaker, som inte får plats på barbordet, där det står). Eftersom det är såpass litet, så har jag ingen som helst lust med att slänga ut multimega mycket pengar på att skaffa några högtrycks lampor, eller metallhalogen... eller något annat svindyrt.

    Tänkte även omformatera det till att bli en öppen tank, med en hylla ovanför.

    Nu till frågan... eller ja, tanken kanske:
    Tänkte skruva ihop en hylla som matchar bordet (för detta kar, kommer nog för all framtid att få stå på detta bord), att sätta ovanför, och ha två (eller tre, beroende på vilken slags armatur, jag kan finna) stycken 60 cm, 18W rör i. Men tänkte även på om det ens är någon idé att ens fundera på att klämma dit vanliga takspottar (hur jag än letar, så hittar jag inga kelvin-tal på dessa "vanliga" halogenspottar). Hur pass lämpliga är dessa som belysning till ett akvarium?! Det är frågan... efter en mycket lång och snirklig "frågeställning"!

    (Har tidigare, aldrig lyckats med att få växterna att trivas och frodas, på grund av otillräckligt ljus)
    Senast redigerad av BalleValle; 29 May 2010, 23:16. Anledning: (upptäckte att det var T8 jag för tillfället har...)
    BS!!! "Readers discretion, is advised" (eller vad de nu än säger, där borta i Amerikat)
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2


    Inte så dyrt? : D

    Kommentar

    • Föllförfisk
      • April 2010
      • 620

      #3
      Vilken smart grej!

      Kommentar

      • BalleValle
        • May 2010
        • 57

        #4
        Ursprungligen postat av Johanski
        HAHAHA! Nu ska vi inte vara såna! Det där är säkert bara en bråkdel av vad jag hade planerat att skruva ihop!! Men å andra sidan så gillar jag att sysselsätta mig med saker och ting också... och vad jag kan se, så finns det inte direkt några "förvaringsmöjligheter" på den ljusrampen, höhö...
        BS!!! "Readers discretion, is advised" (eller vad de nu än säger, där borta i Amerikat)

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Du skrev att du skulle göra om den till en öppen tank och 2x24W T5 med bra trifosfor är mer än du kommer att behöva om du inte ska köra trycksatt CO2 och växtakvarie!
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • BalleValle
            • May 2010
            • 57

            #6
            Ingen CO2, här inte, så seriöst tänker jag inte ta det... inte än! Men det kommer väl någon gång i framtiden... antar jag!

            Syftet med det hela skulle vara att få växterna att åtminstone leva LITE längre än två-tre månader... innan de tappar färg, och form totalt, och dör! (Har tidigare inte vågar ge mig in på annat än extremt grovbladiga växter... för det har varit det enda som överlevt i mina händer...)

            Och för att få en bättre balans på färgen på fiskarna... så att de inte ser alltför gröna och hiskeliga ut.
            BS!!! "Readers discretion, is advised" (eller vad de nu än säger, där borta i Amerikat)

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Om det kommer i framtiden så är det lika bra att köpa ljuset så det räcker till! 2x24W över ett 60L kommer inte bli något problem utan co2 heller.

              Skaffa även PMDD. http://www.haack.se/pmdd

              Kommentar

              • BalleValle
                • May 2010
                • 57

                #8
                JAHA! Förlåt! Jag var otydlig där! Jag hade inte tänkt ge mig in på någon CO2 tillförsel till ett sånt litet akvarium! Lite större vill jag ändå ha, ska det vara, så ska det vara rejält också! Blir grymt mycket snyggare med ett större växtkar (med något enstaka litet stim med något färglatt...).

                Egentligen är jag av uppfattningen att detta är på tok för litet (men min lägenhet är desto mindre, och jag måste själv få plats... med två katter... och en hund...).

                Verkar dock ha beslutat mig för att försöka bygga en egen ramp-hylla. Problemet är bara att jag verkar bara hitta armaturer som klarar ... ja, vad de nu än klarar... inte är det då 21W 60 cm T5, som jag beslutat mig för att införskaffa mig!

                (tänker i skrift...) ... nä! Jag har kommit fram till en lösning! Det ska gå, det är inte omöjligt! (Då det kommer att vara en rätt bra glipa mellan ramp-hylla, så är jag inte orolig för fukt)... JAHA! Förlåt! Jag var otydlig där! Jag hade inte tänkt ge mig in på någon CO2 tillförsel till ett sånt litet akvarium! Lite större vill jag ändå ha, ska det vara, så ska det vara rejält också! Blir grymt mycket snyggare med ett större växtkar (med något enstaka litet stim med något färglatt...).

                Egentligen är jag av uppfattningen att detta är på tok för litet (men min lägenhet är desto mindre, och jag måste själv få plats... med två katter... och en hund...).

                Verkar dock ha beslutat mig för att försöka bygga en egen ramp-hylla. Problemet är bara att jag verkar bara hitta armaturer som klarar ... ja, vad de nu än klarar... inte är det då 21W 60 cm T5, som jag beslutat mig för att införskaffa mig!

                (tänker i skrift...) ... nä! Jag har kommit fram till en lösning! Det ska gå, det är inte omöjligt! (Då det kommer att vara en rätt bra glipa mellan ramp-hylla, så är jag inte orolig för fukt i eleriet...)... http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=999&page=1 En sådan att skruva fast i en, ja, ekplatta (som ska vara löstagbar från väggfästena, och sen lär jag ju pressa upp reflektorer också (antar att det skulle gå åt skogen med vanliga speglar...)... och en sarg runt, så jag slipper se skiten...

                Varför kollade jag inte på den där sidan redan från början... då hade jag ju sluppit sitta här och mjäka en massa trök, och tvinga andra, halvt ointresserade stackars människor, att kommentera och ha sig...
                BS!!! "Readers discretion, is advised" (eller vad de nu än säger, där borta i Amerikat)

                Kommentar

                • BalleValle
                  • May 2010
                  • 57

                  #9
                  Nu... till något som INTE är min starka sida... vilka rör ska jag pressa dit, för att både främja fiskarnas färger, samt växternas "krav"... JO! Jag ska pressa dit en moonlightlampa också! Så jag har något att glo på när jag inte kan sova om nätterna...
                  BS!!! "Readers discretion, is advised" (eller vad de nu än säger, där borta i Amerikat)

                  Kommentar

                  • Föllförfisk
                    • April 2010
                    • 620

                    #10
                    Jag kapar tråden lite.. Har ett 300 liters akvarie, med 2 lysrör på 30 W styck..Räcker det till? Tycker det känns lite lite?
                    Senast redigerad av Föllförfisk; 30 May 2010, 15:41.

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Räckler till vaddå? Specificera, T5? Grolux Reflektorer? Vem tycker Vad känns för lite?

                      Ska du kapa så får du allt tillföra någonting extra eller sitta med exakt samma uppställning eller fråga som trådskaparen annars är du bara lat!
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • Föllförfisk
                        • April 2010
                        • 620

                        #12
                        Strunt samma!
                        Men var inne på en sida som sade jag borde ha 0,55 watt per liter vatten. Har jag inte ränkat fel borde det vara ca 165 watt. Innebär det att mina lysrör är så sjukt mkt försvaga? Alltså typ 100 watt försvaga? Eller fattade jag fel? Mina lysrörsramper är som den här;
                        http://www.guldfisken.se/beta/catalo...d2a6243152536e.
                        Är ju en viss skillnad på hur mkt lyse det behövs i ett 60 liters, jämfört med ett 60 liters? Går man på W per liter bör det ju iof vara detsamma? Inte min grej det här med känner jag.. Men jag försöker lära mig.
                        Det ena lysröret var aqua-relle, det andra hittade jag ingen text på. Inga reflektorer, bara två vanliga enkla lysrörsramper, som är aningens kortare än akvariet.
                        Om man få har ett 60 liters, och ska ha 0,55 W per liters, så bör man alltså ha 33 W lysrör? Då är TS i princip hälften så starkt som krävs? Fast T8 är ju effektivare än T5. Eller har jag blandat ihop det? Står det på lysröret om det är T8 eller T5?

                        Att jag häner på redan existerade trådar är för att det känns jäkligt onödigt att starta en ny tråd med en troligtvis enkel frågeställning för de som kan. Men Ignorera bara frågan om det stör. Åter till Ts senaste fråga:

                        Nu... till något som INTE är min starka sida... vilka rör ska jag pressa dit, för att både främja fiskarnas färger, samt växternas "krav"... JO! Jag ska pressa dit en moonlightlampa också! Så jag har något att glo på när jag inte kan sova om nätterna...
                        Senast redigerad av Föllförfisk; 30 May 2010, 15:43.

                        Kommentar

                        • BalleValle
                          • May 2010
                          • 57

                          #13
                          Ursprungligen postat av Föllförfisk
                          Jag kapar tråden lite.. Har ett 300 liters akvarie, med 2 lysrör på 30 W styck..Räcker det till? Tycker det känns lite lite?
                          NEJ! Jag är inte tillräckligt insatt i vad som är tillräckligt, eller inte, angående belysning! Men min uppfattning är att med de gamla (jösses vad det är mycket som händer när man håller sig inaktiv inom denna hobby) T8-rören, så var måttet cirka 1W per liter... med T5 så verkar det vara cirka 1/3 av detta... RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL!!!!!

                          Det beror väl helt och hållet på vad du ska hålla i akvariet... vissa fiskar är, och förblir, ljusskygga, och vill inte ha så mycket, andra, bryr sig inte... de flesta bryr sig inte ett dugg! Däremot växter! Ja, i så fall så kan du glömma allt som har med "ordinarie" lysrörsanläggningar (1 eller 2 rör), det är sällan tillräckligt! Av min "lilla" (vad kan det vara... 8 år...) erfarenhet, så är två rör á 30W inte tillräckligt för att ens driva upp vallisar i ett 250 liters kar (visserligen förökar de sig som fasen, men de blir sällan mer än 1 dm höga... inte så snyggt i ett kar med höjden 45 cm, då de kan bli rätt långa, om de får rätt förutsättningar!)
                          Senast redigerad av BalleValle; 01 June 2010, 01:10.
                          BS!!! "Readers discretion, is advised" (eller vad de nu än säger, där borta i Amerikat)

                          Kommentar

                          • BalleValle
                            • May 2010
                            • 57

                            #14
                            Ursprungligen postat av Johanski
                            Om det kommer i framtiden så är det lika bra att köpa ljuset så det räcker till! 2x24W över ett 60L kommer inte bli något problem utan co2 heller.

                            Skaffa även PMDD. http://www.haack.se/pmdd
                            Jag har tänkt över det hela, och jag kommer nog, så småningom att konvertera detta lilla till ett uppdrivningskar av växter (och en, en eller ett par enstaka labyrintfisk, som inte lär bry sig så mycket om CO2 är tillsatt eller inte), så jag har något att ta växter ifrån! Fasen... jag planerar alldeles för bra nu för tiden!!! Växter rör sig inte direkt (har ett 250-liter stationerat, tills jag skaffat större boende... och då ska det bli ordning på detta, måntro!!)
                            BS!!! "Readers discretion, is advised" (eller vad de nu än säger, där borta i Amerikat)

                            Kommentar

                            • BalleValle
                              • May 2010
                              • 57

                              #15
                              ... finns ju bilbelysning med 10.000 Kelvin... de kostar inte alltför mycket, går det inte att damma upp såna?! Reflektorer går att få tag på från bilskrotar... liksom...
                              BS!!! "Readers discretion, is advised" (eller vad de nu än säger, där borta i Amerikat)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...