Diffusor eller Reactor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_85
    • September 2009
    • 667

    Diffusor eller Reactor

    Sitter och skissar på ett nytt kar här hemma och ska måttbeställa ett hade jag tänkt.
    I det karet kommer jag att köra med trycksatt Co2 så nu till frågan måste jag ha en dunder reactor eller tror ni man kan klara sig med en sån där snygg lite glas Diffusor karet kommer att bli nånstans mellan 190-200 liter.

    Och har ni nån som ni kan tipsa om länka gärna o berätta varflr jut den e bra eller inte bra osv..

    Tack på förhand.
    Mvh: Danne

    Foton:
    http://www.blackroomphotos.com
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    Har inte sett nån diffusor som passar ett så stort kar så du lär nog inte få nån vidare nytta av ditt trycksatta CO2 utan en reaktor, däremot behöver du inte heller ha en värstingreaktor i ett kar av den storleken

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      #3
      men med tanke på resten av CO2 utrustningen du fått nu Danne så tycker jag intye att du ska snåla på reaktorn

      kör borrat i botten insug och utblås i ena hörnet, sen räcker det ju med en ynka modul som du snurrar och sätter från botten upp istället Så kan du ju koppla reaktorn du redan har under bänken, precis ovanför ytterfiltret
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2894

        #4
        Kolla in:
        http://www.plantswap.se/forum/viewto...0396&highlight=

        Finns ingen bättre reaktor på marknaden enligt mig.

        Testade dock en diffusor från Aquatic Nature till ett 190l. Fungerade förvånansvärt bra vad gäller att lösa CO2. Men nackdelarna var ändå rätt stora som t.ex. att den lät rätt mycket, ett slags pipande ljud som var irriterande, sen det går åt rätt mycket CO2 i och med att det "bubblar bort" en hel del, rengöring måste göras ofta för att den skall fungera bra osv.

        Kommentar

        • Danne_85
          • September 2009
          • 667

          #5
          Nanojeten såg intressant ut ska kolla närmre på den nar jag kommer hem sitter med mobilen nu. Vad gäller reaktorn jag redan har så känns det som det saknas nått på den kan posta upp en bild på den när jag kommer hem.
          Macken bottenborrning ligger 2 projekt bort det blir nar ja fixar en skrivbordskub där jag inte kan dolja allt som jag kommer kunna göra med detta projekt.

          Vad kräver Nanojeten för pumpkapacitet på ytterfiltret?
          Mvh: Danne

          Foton:
          http://www.blackroomphotos.com

          Kommentar

          • Marnat
            • November 2009
            • 2012

            #6
            Ursprungligen postat av Danne_85
            Nanojeten såg intressant ut ska kolla närmre på den nar jag kommer hem sitter med mobilen nu. Vad gäller reaktorn jag redan har så känns det som det saknas nått på den kan posta upp en bild på den när jag kommer hem.
            Macken bottenborrning ligger 2 projekt bort det blir nar ja fixar en skrivbordskub där jag inte kan dolja allt som jag kommer kunna göra med detta projekt.

            Vad kräver Nanojeten för pumpkapacitet på ytterfiltret?

            funkar bra tydligen med ett ytterfilter som pumpar 350L/H eller mer, du behöver med andra ord ingen jätte. Detta innebär att i hallkaret som CO2n ska ner i så hade åtmisntone jag kört 2st ytterfilter, dels ett litet som du kopplar på nanojeten på samt ett lite större för allmän cirkulation.

            jag hade nog kört ett eheim 2213 tex som drivare för reaktorn, ligger på 440L/H ungefär, sen utökat filtermassa och cirkulation med kanske ett fluval 305 eller liknande.
            \\54L Apistos//
            \\234L SA//
            MVH Marcus

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2894

              #7
              Vad kräver Nanojeten för pumpkapacitet på ytterfiltret?

              Håller med Marnat. Den här typen av reaktor kräver ingen större pumpkapacitet. Separat filter för reaktorn vore ju optimalt. Tänk bara på hur anslutningarna på reaktorn matchar dina filterslangar. Vid filterslang 16/22 så blir det Midijet som gäller.

              Kommentar

              • Danne_85
                • September 2009
                • 667

                #8
                Jupp separat filter till reaktorn kommer jag givetvis att ha har ett jbl ytterfilter till övers när jag startar detta bra att den inte kräver så hög kapacitet då blir det ju lite billigare
                Mvh: Danne

                Foton:
                http://www.blackroomphotos.com

                Kommentar

                • Danne_85
                  • September 2009
                  • 667

                  #9
                  Kan ju passa på o fråga så slipper jag starta en ny trad,
                  Förutom det kompletta system jag har nu, så har
                  jag även en tub på 6 kg men den skulle jag behöva plocka ur stiga röret ifrån e det nått man kan göra själv eller e det bäst att lämna in tuben och isafall vart i sthlm
                  Mvh: Danne

                  Foton:
                  http://www.blackroomphotos.com

                  Kommentar

                  Arbetssätt...