Flytta akvariet med sand i?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • makki
    • April 2010
    • 435

    Flytta akvariet med sand i?

    Hallå. Ska kanske byta rum en trappa ner i huset. Det jag funderar över är hur jag ska göra med akvariet. Måste jag tömma det helt eller kan jag ha kvar sanden? Håller karet för de?

    Tack!

    /Markus
    220L Parachanna Obscura,
    105L Channa sp. "assam",
    54L Mix
  • joelvuo
    • September 2009
    • 771

    #2
    Det kan börja svikta o bli otrevligt, så jobbigt är det ändå inte att ta ur sanden, lika att göra det än att börja chansa, eller?

    Kommentar

    • makki
      • April 2010
      • 435

      #3
      Vet ej, känns som att de ändå borde funka och ja så jobbigt är det Har man kvar sanden så slipper man ju ta bort växterna. Har någon själv flyttat ett kar med sand i nån gång?
      Senast redigerad av makki; 23 May 2010, 01:02.
      220L Parachanna Obscura,
      105L Channa sp. "assam",
      54L Mix

      Kommentar

      • joelvuo
        • September 2009
        • 771

        #4


        Verkar som att du ska ut med sanden, om du nu inte lyckas med att hålla akvariumet vågrätt hela vägen ner, vilket blir bökigt. Det är ju bara att söka så hittar du svar, har du sand i när du ska flytta ner för en trappa så är det riskabelt, du kommer att få all sand mot en kortsida och då kan(kommer?) rutan spricka. Sen kommer du mest troligt att få en hel del repor, med tanke på friktionen mellan glas och sand.

        Jag avråder dig att flytta akvariet med sand i, men det kanske finns någon här som har ett annat svar

        Lycka till!
        Senast redigerad av joelvuo; 23 May 2010, 01:20.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #5
          Det går ju att flytta med sand och växter, men det krävs ju en del utrustning för att göra detta på ett säkert sätt. Tror att bl.a. akvarieföreningar flyttar akvarier till utställngar mm. med hjälp av en slags "bår" som man skjuter över karet på, för att det sedan skall kunna bäras utan blir några "vridningar". Det viktiga är ju att det står plant hela resan.

          Kommentar

          • J.Milton
            • January 2010
            • 674

            #6
            Har flyttat flera gånger med sand, men dock inte i trappor. Har haft dubbla mdf skivor under karet vid flytt för att minimera skevningar.
            240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
            Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
            Blogg+Galleri

            Kommentar

            • makki
              • April 2010
              • 435

              #7
              Okej, någon speciell utrustning har jag ej. Jag ska alltså inte flytta utan jag ska byta rum. Men en slags "bår" hade säkert funka bra då också.

              J.Milton. Okej, aa det kan ju vara svårt när den ska ner för en trappa :S
              220L Parachanna Obscura,
              105L Channa sp. "assam",
              54L Mix

              Kommentar

              • Danne_85
                • September 2009
                • 667

                #8
                Jag har burit ett mindre kar engång med sand i och jag lovar dig de är jävulskt tungt och då var detta bara ett 60 liter som jag bar från vardagsrummet till grbbens rum ca 8 meter eller nått...
                Mvh: Danne

                Foton:
                http://www.blackroomphotos.com

                Kommentar

                • makki
                  • April 2010
                  • 435

                  #9
                  Aha :s jo kan vara tungt, men jag måste självklart få bärhjälp då men kan fortfarande bli grymt tungt. Skulle ju kunna ta ut sanden också men känns så jobbigt o börja plantera om osv. Karet börjar just bli lite inkört och så ska man i stort sett starta om på nytt :/
                  220L Parachanna Obscura,
                  105L Channa sp. "assam",
                  54L Mix

                  Kommentar

                  • joelvuo
                    • September 2009
                    • 771

                    #10
                    Det blir ju inte att starta om på nytt. Du har ju självklart på pumpen i någon hink eller liknande

                    Kommentar

                    • makki
                      • April 2010
                      • 435

                      #11
                      Jo visst ska jag ha det. En del av bakteriekulturen finns kvar men allt "jobb" ska göras om på nytt, lägga dit sand, plantera om växterna.. All inredning.
                      220L Parachanna Obscura,
                      105L Channa sp. "assam",
                      54L Mix

                      Kommentar

                      Arbetssätt...