Byta gammalt filtermaterial och placering av insug

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    Byta gammalt filtermaterial och placering av insug

    Först undrar jag om jag bör byta materialet som sitter i det begagnade ytterfilter jag köpt med akvariumet? Det ser halvfräscht ut, är två blå filtermattor och ett gäng makaroner emellan. Tänkte att man ju pratar om att det finns bra bakterier i filter men finns de kvar när akvariumet (och filtret) stått torrt två veckor? Gör inte det gamla materialet någon nytta tänkte jag byta ut det inför uppstarten annars. Såg att Eheim själv inte har denna fyllning som min pump har, bör jag byta till något annat?

    Sen en fråga som jag lagt på nybörjare av misstag så jag kör den här med: Har köpt akvarium med btn-bakgrund och tycker att hålen sitter väldigt konstigt. På höger sida är ett tom hål högt upp som jag tror är utblås, lite längre ner ett nätat hål ca 20 cm över botten på karet som förra ägaren använt som insug men jag vill ha insuget på andra sidan. På vänstra sidan sitter ett nätt hål ganska högt upp och ett onätat hål längre ner som jag tänkte skulle passa bra som insug men det sitter 23 cm över karets botten. Kommer ju att fylla upp med grus men inte så högt så det kommer bli kanske 15 cm från insuget (om jag låter det hänga ut en bit) ner till botten - funkar det?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Ursprungligen postat av vickson
    Först undrar jag om jag bör byta materialet som sitter i det begagnade ytterfilter jag köpt med akvariumet? Det ser halvfräscht ut, är två blå filtermattor och ett gäng makaroner emellan. Tänkte att man ju pratar om att det finns bra bakterier i filter men finns de kvar när akvariumet (och filtret) stått torrt två veckor? Gör inte det gamla materialet någon nytta tänkte jag byta ut det inför uppstarten annars. Såg att Eheim själv inte har denna fyllning som min pump har, bör jag byta till något annat?
    behåll du det. (om mattan fortfarande är blå så är det ändå rätt fräscht)
    du skulle ju kunna byta till annat, typ slänga i lite biobollar o lite filtervadd kanske. vad är det för filter?
    Om filtret stått torrt mer än ett par timmar kan du glömma bakteriekulturen, men det gör inget tycker jag för om jag hade köpt ett bagangnat kar så hade jag rengort filtret ordentligt ändå. vill liksom starta upp på "mina" villkor o inte nån annans filtergojs. visst det tar kanske lite längre tid men det känns bättre för nerverna typ.

    Sen en fråga som jag lagt på nybörjare av misstag så jag kör den här med: Har köpt akvarium med btn-bakgrund och tycker att hålen sitter väldigt konstigt. På höger sida är ett tom hål högt upp som jag tror är utblås, lite längre ner ett nätat hål ca 20 cm över botten på karet som förra ägaren använt som insug men jag vill ha insuget på andra sidan. På vänstra sidan sitter ett nätt hål ganska högt upp och ett onätat hål längre ner som jag tänkte skulle passa bra som insug men det sitter 23 cm över karets botten. Kommer ju att fylla upp med grus men inte så högt så det kommer bli kanske 15 cm från insuget (om jag låter det hänga ut en bit) ner till botten - funkar det?
    redan svarat på detta :P

    Kommentar

    • vickson
      • May 2010
      • 760

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      behåll du det. (om mattan fortfarande är blå så är det ändå rätt fräscht)
      du skulle ju kunna byta till annat, typ slänga i lite biobollar o lite filtervadd kanske. vad är det för filter?
      Om filtret stått torrt mer än ett par timmar kan du glömma bakteriekulturen, men det gör inget tycker jag för om jag hade köpt ett bagangnat kar så hade jag rengort filtret ordentligt ändå. vill liksom starta upp på "mina" villkor o inte nån annans filtergojs. visst det tar kanske lite längre tid men det känns bättre för nerverna typ.
      Nerverna har jag hört är viktiga att behålla i så bra kondition som möjligt.

      Mattorna är blå på utsidorna men mörk i mitten. Halvfräscha med andra ord. Men gör det inget nytta så kanske jag kör om med nytt innehåll. Det är nu stoppat med först en filtermatta, sedan makaroner, sedan en filtermatta till.

      Filtervadd använde jag på 80-talet men slutade med för att... ja jag minns inte varför men tyckte inte om det av någon anledning. Men det är kanske bra? Biobollar låter ju som att det är suveränt - vad har de för funktion. Makaroner förespråkade man varmt på 80-talet men det är kanske inte jättebra? Hur stoppar man bäst detta filter? Har ett Eheim 2213 och ett 200-liters.



      Ursprungligen postat av hannesc
      redan svarat på detta :P
      Och bra svar dessutom!

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Filtervadd kör jag nån gång i månaden efter delvattenbyte genom att tömma ett av mina 2217 på filtermatta och proppa den med vadd, bara att dävertsuga upp så mycket det går och sen ner med nävarna och ruska om javaormbunkarna ordentligt under delvattenbytet och dra igång pumpen med vadd i en timme så får man upp 95% av alla partiklar, filtermattan låter jag under tiden stå i en hink i badkaret med kallt rinnande vatten för syresättning.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • vickson
          • May 2010
          • 760

          #5
          Bra tips där Gaffel!

          Kommentar

          Arbetssätt...