ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rilleman
    • December 2009
    • 17

    ytterfilter

    Har precis varit och hämtat ett 240 l möbel akvarium som jag behöver lite tips om

    fick med en liten cirkulationspump av märket micra 50-400L/h men bara ett pyttelitet inbyggt filter i den så den kanske inte duger

    men jag funderar på att skaffa ett ytterfilter med pump som man gömmer i möbeln och skulle behöva tips på vilka som är bra och framförallt tysta

    måste man ha syrepump oxå ?
  • Dragge
    • October 2004
    • 229

    #2
    Med en enkel sökning hade du hittat en uppsjö av trådar omkring detta.

    Men kort och gott, vad ska du köra för fiskar?
    Eheim gör en mängd bra filter och även Fluval har börjat komma upp sig (Kör en FX5'a själv).. Men kanske en eheim 2215, 2217 eller liknande?

    Luftpump är inget du behöver tänka på om du har bra rörelse på ytan. Men vissa tycker det ju är snyggt med lite bubblor som kommer och visst gör dom lite nytta med syresättningen men oftast klara en bra rotation på ytan gasutbytet bra. Jag personligen använder enbart luftpumpar till att driva mindre filter (billi/skumfilter t.ex.) i små kar.

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      För att svara på din fråga om luftpumpen så nej, den är antingen menad som ren dekoration eller för att driva ett luftdrivet filter.

      Själv så hade jag satsat på ett par begagnade ytterfilter i storleksorningen 1 000 l/t till ett 200+, dels för att det underlättar att kunna alternera med två eller fler filter vid rengöring plus att det vid ev pumphaveri alltid finns ett filter som är 'up and running' sen tar det inte samma plats inne i akvariet som innerfilter av samma klass gör, idel fördelar alltså! Min rek är ett enkelt idiotsäkert filter typ eheim classic, dubbla 2217 borde göra din dag!
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Rilleman
        • December 2009
        • 17

        #4
        Ursprungligen postat av Dragge
        Med en enkel sökning hade du hittat en uppsjö av trådar omkring detta.

        Men kort och gott, vad ska du köra för fiskar?
        Eheim gör en mängd bra filter och även Fluval har börjat komma upp sig (Kör en FX5'a själv).. Men kanske en eheim 2215, 2217 eller liknande?

        Luftpump är inget du behöver tänka på om du har bra rörelse på ytan. Men vissa tycker det ju är snyggt med lite bubblor som kommer och visst gör dom lite nytta med syresättningen men oftast klara en bra rotation på ytan gasutbytet bra. Jag personligen använder enbart luftpumpar till att driva mindre filter (billi/skumfilter t.ex.) i små kar.

        de fiskar som kommer att gå i karet från början är ett gäng olika tetror men sen blir det nog ciklider allteftersom

        tackar för tipsen ska kolla upp detta

        Kommentar

        • Rilleman
          • December 2009
          • 17

          #5
          idag har det handlats massor. var nere i den lokala djuraffären och köpte ett fluval 305 ytterfilter, 20kg grus,okrossbar doppvärmare m.m

          Kommentar

          Arbetssätt...