utfyllnad av Palettciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramer84
    • May 2010
    • 59

    utfyllnad av Palettciklider

    Hejsan alla.

    Har snart haft igång akvariet i 2v och de är ett 54l akvarium.

    Idag bor där 2st palettciklider (lekande), 10st platy samt en regnbågshaj (albino) och min fråga är ifall de skulle funka att ha fler palettciklider eller om mitt akvarium är för litet?

    Bilder kan läggas upp om nån vill se.

    Johan
  • gonzo44
    • October 2007
    • 2770

    #2
    Det är ett brott att inte lägga upp bilder
    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

    Kommentar

    • Tobbe R
      • May 2009
      • 654

      #3
      Ursprungligen postat av Kramer84
      Hejsan alla.

      Har snart haft igång akvariet i 2v och de är ett 54l akvarium.

      Idag bor där 2st palettciklider (lekande), 10st platy samt en regnbågshaj (albino) och min fråga är ifall de skulle funka att ha fler palettciklider eller om mitt akvarium är för litet?

      Johan
      Du har fått svar på det för mindre än en vecka sedan, akvariet är för litet för två palettciklider och därmed också för mer än två.
      Om du av någon anledning inte tror på vad jag skriver kan du titta på artbeskrivningarna här på Zoopet, det är en mycket bra idé att läsa där innan man köper fisk.

      Tobbe

      Kommentar

      • Kramer84
        • May 2010
        • 59

        #4
        Då gällde frågan en kulfisk och de svaret har jag fått, nu gällde de palettciklider och efter att ha varit i 2 akvarieaffärer idag och båda dem säger att de absolut inte är någon fara med 54litersakvarium och att dem själva har de hemma. Därför undrade jag för att dubbelkolla...Dessutom stämmer ju inte all info som står här på sidan.

        Mvh johan

        Kommentar

        • Tobbe R
          • May 2009
          • 654

          #5
          Ursprungligen postat av Kramer84
          Då gällde frågan en kulfisk och de svaret har jag fått, nu gällde de palettciklider och efter att ha varit i 2 akvarieaffärer idag och båda dem säger att de absolut inte är någon fara med 54litersakvarium och att dem själva har de hemma. Därför undrade jag för att dubbelkolla...Dessutom stämmer ju inte all info som står här på sidan.

          Mvh johan
          Det är inte särskilt meningsfullt att fråga något om man redan bestämt sig för svaret. Du har frågat i akvarieaffär, om du läser lite mera här på forumet ser du att det är inte alltid så bra råd man får där, de är främst intresserade av att sälja.
          Det vore annars intressant att höra vad som inte stämmer i artbeskrivningarna?

          Tobbe

          Kommentar

          • Kramer84
            • May 2010
            • 59

            #6
            Jag förstår inte riktigt va du menar med de,

            T ex så va de du tobbe som sa att om min handlare hade sagt att en kulfisk va en lugn o lite krabat som va väldigt enkel att ha i ett akvarium så borjde jag byta affär. De har jag gjort nu när jag va och köpte en växt idag, Pratade med 2 st personer och båda sa att de va inga problem med fler paletter, Och för att följa ditt exempel vidare så ville jag dubbelkolla här också, så att de inte blir tråkigheter i akvariet sen,

            Vad som inte stämmer, ex 1. Paletter kräver ett akvarium på 60cm lång och 60 liter, mitt är 60 cm lång och 54 liter, Tror faktiskt inte att fisken känner av den skillnad som kan uppstå av de. Men kan ha fel.

            Ex 2, De står att kulfisk är mkt aggresiv och en fisk som man bör hålla ensam i ett eget akvarium, Men enligt kommentarerna har de flesta den tillsammans med en hel del andra fiskar och inte upplevt några problem,

            Men tobbe, De känns som att de vi diskuterar nu inte hör till varken forumet eller frågan, Tackar för dina snabba svar och kunskap.

            Johan

            Kommentar

            • Kramer84
              • May 2010
              • 59

              #7
              Ursprungligen postat av gonzo44
              Det är ett brott att inte lägga upp bilder

              Jag ska lägga upp bilder senare.

              Johan

              Kommentar

              • Tobbe R
                • May 2009
                • 654

                #8
                Ursprungligen postat av Kramer84
                Jag förstår inte riktigt va du menar med de,

                Vad som inte stämmer, ex 1. Paletter kräver ett akvarium på 60cm lång och 60 liter, mitt är 60 cm lång och 54 liter, Tror faktiskt inte att fisken känner av den skillnad som kan uppstå av de. Men kan ha fel.

                Ex 2, De står att kulfisk är mkt aggresiv och en fisk som man bör hålla ensam i ett eget akvarium, Men enligt kommentarerna har de flesta den tillsammans med en hel del andra fiskar och inte upplevt några problem,

                Men tobbe, De känns som att de vi diskuterar nu inte hör till varken forumet eller frågan, Tackar för dina snabba svar och kunskap.

                Johan
                Jag har inte sagt något om kulfisk utan kommenterat paletterna.
                Ditt ex. 1 ovan står det 60 cm och 80 liter, inte 60. F.ö. kan man ha fisk i mycket små behållare men målsättningen måste väl vara att akvariet kan fungera på sikt. Paletter är lätta att få att leka, som andra ciklider kommer de att försvara sina ägg och ungar och det innebär att de kan ta kål på dina platy om akvariet är för litet. Alternativt kommer de att bli så stressade att de äter sina yngel. Inget av det är särskilt bra eller hur?

                Men jag förstår att det känns inte bra när du får höra saker som du inte vill höra och därför avstår jag från fler kommentarer.

                Tobbe

                Kommentar

                • Auratusen
                  • March 2010
                  • 874

                  #9
                  jag tycker att det är alldeles för litet kar för paletter. och absolut för litet för flera paletter. plus att palatter är parfiskar, så det skulle nog inte funka hur som helst. då blir det ett dominant par och sedan blir alla andra undantryckta.

                  Kommentar

                  • Kramer84
                    • May 2010
                    • 59

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tobbe R
                    Jag har inte sagt något om kulfisk utan kommenterat paletterna.
                    Ditt ex. 1 ovan står det 60 cm och 80 liter, inte 60. F.ö. kan man ha fisk i mycket små behållare men målsättningen måste väl vara att akvariet kan fungera på sikt. Paletter är lätta att få att leka, som andra ciklider kommer de att försvara sina ägg och ungar och det innebär att de kan ta kål på dina platy om akvariet är för litet. Alternativt kommer de att bli så stressade att de äter sina yngel. Inget av det är särskilt bra eller hur?

                    Men jag förstår att det känns inte bra när du får höra saker som du inte vill höra och därför avstår jag från fler kommentarer.

                    Tobbe
                    Jag ber om ursäkt Tobbe för mitt svar, Jag läste de återigen nu och märkte att jag hade läst fel, Och naturligtvis ska du inte sluta kommentera, Jag är tacksam för all hjälp jag kan få och har ju märkt nu att uppenbarligen är ett 54l-kar för litet, Trots vad butikerna har sagt,

                    Tack för hjälpen

                    Kommentar

                    • Kramer84
                      • May 2010
                      • 59

                      #11
                      Ursprungligen postat av Auratusen
                      jag tycker att det är alldeles för litet kar för paletter. och absolut för litet för flera paletter. plus att palatter är parfiskar, så det skulle nog inte funka hur som helst. då blir det ett dominant par och sedan blir alla andra undantryckta.

                      Jag är tacksam för all hjälp jag får, Jag är ingen expert men kan tänka mig att jag gör samma misstag som många andra "nybörjare".

                      Man lyssnar för mycket på vad säljaren i butik säger och litar blindt på att dem alltid har rätt.

                      Tack för hjälpen, Helt enkelt dags att skaffa ett större.

                      Men med andra ord, De är egentligen aldrig bra att ha mer än 1 lekande par paletter oavsett storlek på karet, Har jag förstått rätt då?

                      Mvh Johan

                      Kommentar

                      • Auratusen
                        • March 2010
                        • 874

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kramer84
                        Jag är tacksam för all hjälp jag får, Jag är ingen expert men kan tänka mig att jag gör samma misstag som många andra "nybörjare".

                        Man lyssnar för mycket på vad säljaren i butik säger och litar blindt på att dem alltid har rätt.

                        Tack för hjälpen, Helt enkelt dags att skaffa ett större.

                        Men med andra ord, De är egentligen aldrig bra att ha mer än 1 lekande par paletter oavsett storlek på karet, Har jag förstått rätt då?

                        Mvh Johan
                        det beror ju på.
                        ett kar på 200 l.. nä helst bara 1 par, ett kar på 1000 l...ja, det skulle nog funka.

                        Kommentar

                        • Cyruz10
                          • February 2010
                          • 235

                          #13
                          Lånar tråden lite.

                          Ska införskaffa mig ett större kar, i storleksordningen 180-200L, och hade då tänkt att köpa in palettciklider för att främst kunna få bort yngelbeståndet helt. Min fråga är nu hur många jag bör/kan ha för att uppnå detta syfte.

                          Jag kommer i det nya karet att ha ungefär 10 platysar, 10 mollysar, 9 koppartetror och 2 ancistrus. Så frågan är om det räcker med 2 palettciklider och om det måste vara en av varje kön? Går det ens att ha paletter i det karet eller blir det för trångt?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...