bra pump till ett 240l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tuzz
    • May 2010
    • 8

    bra pump till ett 240l?

    hej,
    Söker en bra ytterfilter till ett 240l sötvattens akvarium. har en tetratec ex 700 nu som låter som fan. har provat att skaka det för att bli av med luft men det hjälper inte.
    provade att beställa en impeller från pwss som sa att leveransen skulle skickas "imorgon". dock sa han aldrig vilken imorgon. så har börjat fundera på att köpa en helt ny men vet inte var/ vilken.
    Bor i skåne så om ni vet butik här nere eller om ni har någon bra pålitlig leverantör som inte har en konstig uppfattning om vad imorgon står för så hade det vatt underbart
    Senast redigerad av tuzz; 15 May 2010, 18:56.
  • häpp
    • February 2010
    • 88

    #2
    Jag har ett Fluval 305 till mitt 240-liters och det är väldigt tystlåtet, lättmonterat och har hittills funkat problemfritt. Nu har jag bara haft igång detta akvarium i ca 1,5 månader, så hur det blir på längre sikt kan jag inte säga, men mannen som äger affären där jag köpte det sa att ingen kommit tillbaka och klagat, vilket man gjort på filter av andra märken.

    Jag har än så länge väldigt lite fisk och inga som önskar vatten med högt tempo, så jag har till och med dragit ned på utblåset en del. Tycker ändå att det fyller sin funktion utmärkt.

    Jag bor i Sthlm och kan inte rekommendera några affärer i din närhet, men vet att flera nätshoper säljer det. Eftersom det är ett stort märke finns det säkert på många affärer. Det bästa är väl att ringa och kolla innan du ger dig ut på jakt.

    Kommentar

    • tuzz
      • May 2010
      • 8

      #3
      har faktist funderat på en sådan vet dock inte vad som är bra pris på en. hittat dem för ~1200

      Kommentar

      • häpp
        • February 2010
        • 88

        #4
        Jag tror att jag betalade ungefär det. Jag tror också att det är en bra investering. Ingen risk att reservdelar inte finns osv. om det nu skulle behövas i framtiden. Kan kanske finnas billigare begagnade om du vågar chansa.

        Kommentar

        • TinaM
          • February 2008
          • 1040

          #5
          Jag är inte så belåten med mitt Fluval 305 vad beträffar ljudet när jag tänker efter.

          Det är det enda ytterfilter jag har - annars har jag bara innerfilter - men det är den jag hör. Har haft den i ett par år nu och det är visserligen inte värre än att jag kan sova i samma rum men jag har väl blivit van.

          AquaEl har något ytterfilter som lär vara knäpptyst, kommer inte ihåg i skrivande stund vad den heter.
          32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

          Kommentar

          • mrt
            • December 2008
            • 71

            #6
            Jag tycker detta är väldigt prisvärd, speciellt med tanke på hur euron ligger just nu:



            Allt man behöver ingår.

            Kommentar

            • tuzz
              • May 2010
              • 8

              #7
              €140 + frakt låter lite saftigt ^^ ska kolla upp va djuron ligger på om man tar med visa slipper man väll växlings avgifter också ?

              Kommentar

              • Cyruz10
                • February 2010
                • 235

                #8
                Ursprungligen postat av tuzz
                om man tar med visa slipper man väll växlings avgifter också ?
                Växlingsavgifter slipper man aldrig. Hur mycket det kostar beror på vad det är för Visa kort du kör med. Om pengarna tas från ditt bankkonto (via Visa kortet) eller om du betalar det på kredit. Men det är ingen märkbar avgift, brukar ligga på någon procent utav det totala beloppet.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2894

                  #9
                  Hade ett Tetratec 700 till mitt 240l tidigare men bytte till föreslaget Eheim för att få mera kapacitet. Men jag tyckte dock att Tetratec var tystare.

                  Kommentar

                  • mrt
                    • December 2008
                    • 71

                    #10
                    Ursprungligen postat av tuzz
                    €140 + frakt låter lite saftigt ^^ ska kolla upp va djuron ligger på om man tar med visa slipper man väll växlings avgifter också ?
                    Tycker du? Du borde landa på ca 1500:- med frakt. Fluval 305 kostar 1255 + frakt på PWSS. På 305an står det att det ingår "lite filtermaterial" vad nu det betyder. Eheim skickar med precis så mycket man behöver.

                    Kommentar

                    • grapnel
                      • April 2010
                      • 4

                      #11
                      Jag har ett Tetratec 1200 till mitt 152-liters, tycker det är hur tyst som helst, bra mycket tystare än fluvalpumparna som står hemma hos exet.

                      Kommentar

                      • tuzz
                        • May 2010
                        • 8

                        #12
                        aja, får hoppas den nya impellern blir bra när den kommer... tyvärr e dock att det inte finns några säljare som har delar hemma till tetratec i centrala skåne...
                        men funderar på att byta till Eheim External Filter Professional 3 2073.

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2894

                          #13
                          Ursprungligen postat av tuzz
                          aja, får hoppas den nya impellern blir bra när den kommer... tyvärr e dock att det inte finns några säljare som har delar hemma till tetratec i centrala skåne...
                          men funderar på att byta till Eheim External Filter Professional 3 2073.
                          Bytte som sagt Tetratec 700 mot det Eheim som du funderar på, och jag är grymt nöjd med Eheim-filtret. Tetretec 700 är lite klent till 240l, men som sagt speciellt mycket tystare var ju inte Eheim.

                          Kommentar

                          • tuzz
                            • May 2010
                            • 8

                            #14
                            fick min nya impeller idag till min tetratec ex700 och pumpen blev knäpp tyst (efter lite brummande i starten) trodde jag hade förstöst magnet motorn men den pumpar på.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...