260 eller 450?? Ge mig råd tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    260 eller 450?? Ge mig råd tack!

    Några har kanske sett min tråd om att jag är på G att starta upp ett Malawi-kar och nästa vecka är det dags att beställa akvariet.

    Jag hade bestämt mig för ett Juwel Vision 260 http://www.gibbon.se/Products/Produc...20&Parent=2063

    Men nu sista dagarna har jag blivit lite tveksam och funderar på ett 450 lit istället. http://www.gibbon.se/Products/Produc...20&Parent=2063

    Det kostar inte så jättemycket mer in inköp så det är inga problem. Men kostar det mycket mer att ha igång? Värme, beredningsmedel osv?? Och är det så mycket "finare" och "bättre" med ett 450 mot ett 260?

    Det kanske är konstiga frågor men jag har inte sett ett 450 lit på riktigt så jag kan inte riktigt tänka mig hur det kommer bli.

    Jag ska som sagt ha Malawiciklider i samt några pleco/ancistrus och 1 eller 2 öronålar (jaja, jag vet att de inte hör till Malawisarna egentligen men jag vill så gärna ha dem och min son är helt betagen i dem. De är ju iallafall från rätt världsdel...).

    Vad tycker ni? Vad talar för och emot?
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    #2
    jag tycker att det bara nästan finns fördelar med större kar. man kan ha flera antal fiskar och arter och även fiskar som inte går att ha i ett 260. jag tycker att ett 450 l passa mycket bättre för malawiciklider än ett 260 l. de får mycket mera simutrymme och så ser det mera "maffigt" ut med stort kar
    Fisken kommer också mera tillrätta i ett större kar och chansen till lek ökar.

    enda nackdelen är att det blir mer komplicerat att bära karet. men om man är 2-3 personer så ska det gå bra.

    det är inte så mycket dyrare att driva ett större kar. men du behöver en starkare pump till det större karet än till det lilla. det bästa skulle vara att ha ett ytterfilter också.

    Kommentar

    • Johan0201
      • June 2007
      • 708

      #3
      Håller med föregående talare, det är ju lättare att hålla rent och ha koll på vattenkvalitén i karet om det är större=)
      Jag har själv köpt ett Juwel 450 men det står i garaget så längei väntan på flytt=)
      1* 540 liter med SA/CA ciklider
      9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

      www.tvspel.ifokus.se

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2894

        #4
        Fundera en gång till när det gäller vision just med tanke på välvd frontruta. Tycker det är väldigt jobbigt att titta i ett sånt kar. Blir en optisk effekt som påminner om guldfiskskål och man kan bli lätt snurrig av att se in i ett sånt akvarium.

        Kommentar

        • gonzo44
          • October 2007
          • 2770

          #5
          Ja det är en sak med välvd ruta som sleaper säger, men det är ju en smaksak
          och vad gäller 250/450 så är väl valet för min del svårt jag hade gått på 450 just med tanke på att ska gå malawi i det... hur stor skillnad är det i pris på karen???
          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

          Kommentar

          • Auratusen
            • March 2010
            • 874

            #6
            Ursprungligen postat av gonzo44
            Ja det är en sak med välvd ruta som sleaper säger, men det är ju en smaksak
            och vad gäller 250/450 så är väl valet för min del svårt jag hade gått på 450 just med tanke på att ska gå malawi i det... hur stor skillnad är det i pris på karen???
            ett kar på 240-260 l kanske går på 4000-5000 kr medans ett kar på 400-540 l kanske går på 8000-9000 kr.

            men detta gäller möbelkar, medans ett ramakvarium på 250 l kostar 2000 kr och ett på 540 l kostar 4000 kr

            Kommentar

            • rödtoppen
              • June 2006
              • 3148

              #7
              Ursprungligen postat av Torreador
              Några har kanske sett min tråd om att jag är på G att starta upp ett Malawi-kar och nästa vecka är det dags att beställa akvariet.

              Det har inte med frågan att göra men .....Jag hade ett juwel 260-liters och alla tillbehören gick isönder inom 1-2 år (doppvärmaren/pumpen/ljusrampen)
              Fast själva karet och bänken höll bra
              / dtoppen /

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #8
                STÖRST går FÖRST!
                Du kommer inte att ångra dig!!
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • gonzo44
                  • October 2007
                  • 2770

                  #9
                  Ursprungligen postat av rödtoppen
                  Det har inte med frågan att göra men .....Jag hade ett juwel 260-liters och alla tillbehören gick isönder inom 1-2 år (doppvärmaren/pumpen/ljusrampen)
                  Fast själva karet och bänken höll bra
                  Oftast när dom säljer paket så så är grejerna till väldigt underdimentonerade så det kan vara därför dom inte höll
                  Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                  Kommentar

                  • Torreador
                    • April 2010
                    • 523

                    #10
                    Karet på 260 liter kostar 4 975 kr
                    Inklusive:
                    High lite T5 belysning. Levereras med 2st lysrör 2x54w
                    Doppvärmare Juwel 200w
                    Invändigt Juwel filter med 5 olika filter. Pumpkapacitet 1000 l/tim

                    Karet på 450 liter kostar 7 875 kr
                    Inklusive:
                    High lite T5 belysning.
                    4 ST T5 LYSRÖR 4x54W
                    Doppvärmare Juwel 300w
                    Invändigt Juwel filter med 5 olika filter Pumpkapacitet 1000 l/tim

                    Jag måste bara mäta och kolla lite vilket som passar bäst. Vet inte om det stora får plats, ska kolla upp det.
                    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                    www.bondmoran.nu

                    Kommentar

                    • pumis-69
                      • May 2010
                      • 25

                      #11
                      juwel

                      Jag har haft juwel i 10 år. De har hållt bra men hade då också en annan kvalitet. Pumparna är underdimensionerade. Idag görs karen i Kina med sämre kvalitet. I min affär har de slutat med juwel eftersom det varit mycket problem med trasiga pumpar. Det finns bättre akvarium idag för samma pris. Ett större akvarium tycker jag ger en annan upplevelse.

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #12
                        Juwelpumpen här hemma dog efter strax över ett år, så det skulle inte förvåna mig. Den var även som folk säger totalt underdimensionerad enligt mitt tycke.
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • gonzo44
                          • October 2007
                          • 2770

                          #13
                          man måste väl kunna byta ut grejerna till om man vill och kanske lägga till en peng..
                          men det blir säkert dyrt
                          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                          Kommentar

                          • VisualDarkness
                            • February 2010
                            • 7417

                            #14
                            Själva filterhörnan har hörnan har jag inget emot, men orginalpumpen skulle man behöva ersätta ett komplettera.
                            Senast redigerad av VisualDarkness; 17 May 2010, 18:32.
                            180l Sällskap:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                            60l Asien:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                            Kommentar

                            • Torreador
                              • April 2010
                              • 523

                              #15
                              Hm, har ni något annat förslag på vad jag kan välja? Mina krav är att det ska vara på MINST 250lit men gärna uppemot 450lit. Det ska vara ett möbelakvarium med brun eller mörkbrun ram och möbel. Vitt eller vitlaserat funkar nog också.
                              Det får gärna vara välvd framruta men det är kanske inte helt nödvändigt.
                              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                              www.bondmoran.nu

                              Kommentar

                              Arbetssätt...