Nytt akvarium vilken teknik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #16
    15000...då hade jag spanat lite på ett saltvattensakvarium...
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #17
      Ursprungligen postat av pumis-69
      Hej! tänkte starta upp ett stort akvarium. Fått 15000 i födelsedagspresent för att kunna genomföra denna dröm. Vad skulle ni köpa för akvarium och teknik?
      Hej grattis till dom 15 000!
      Nu vet jag inte hur mycket plats och så du har eller hur erfaren du är eller om du har ”special intressen” som Malawi ciklider eller så men:
      Ta fram måttbandet och se hur stor burk du kan få in. Små akvarier är bara för folk med special intressen och stor erfarenhet enligt mig.
      Skaffa sedan ett rejält ytter filter eller sump som biofilter och ett eller ett par ”power heads” om du vill ha snurr på vattnet.
      Sedan skulle jag nog lägga lite pengar på en snygg BTN bakgrund.
      Om du nu inte har en rejäl ”månads budget” så satsa på stort och low tech och lägg dina pengar på inredning, växter och lite fisk!


      Egen erfarenhet: Köpte just ett komplett något begagnat akvarium till mitt barnbarn (7 år) det blev ett JUWEL Rio 240 inklusive ett par rejäla rötter, sten och grus för 2 000. sedan lite små grejer såsom termometer, håv och sånt för 500 och ett par växter för 1 000 (det blev inte mycket!)
      Pengar till fisk fick han ta av sparade medel och donationer från släkt och vänner. Så ett komplett akvarium på 240 l för 3 500.
      BosseP
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Mathce
        • April 2009
        • 239

        #18
        Mitt första jag köpte i affär kostade färdigt runt 10 laxar, var drygt 250Liters. Bara karet kostade 6tusen.

        Skulle hellre rekomendera att köpa begagnat, filter och eventuellt värmare kan du köpa nytt. men finns många kar som är billiga och som är bra.
        Köpte ett begagnat 375liters för ca 1år sedan för 2000 kronor.

        Ett ytterfilter kostar ungefär dessamma.

        Skulle sattsa på ett stort akvarie om man har plats.
        Som sagt jag har ett 375 och bor i en tvåa, men hade gärna velat ha ett större om ja hade plats.

        Växter kan du köpa på tradera, där kan man hitta mycket fina växter.

        Bästa och Billigaste karen är ju dem med aliminium ställning, det gå¨r även göra snyggt antingen med trä (typ panel) eller tyg.
        Jag har dock inte gjort något med mitt, tycker de 'är ganska ok ändå.

        Sattsa på nya rör till rampen om du köper begagnat.
        Och köp gärna ett kar som står med vatten i, så att du vet att deinte läcker.
        Köp inte ett kar med fisk om du verkligen inte vill ha dem fiskarna,

        Lycka till.

        Kommentar

        • Karin_95
          • May 2009
          • 85

          #19
          ett riktigt fint stort öppet akvarium med mkt växter o lutusar som blommar på natten *.* plus nåra snygga fiskar typ regnbågsfiskar eller koi ellr diskus höhö men de beror ju helt på o sånnt men ändå

          Kommentar

          • pumis-69
            • May 2010
            • 25

            #20
            öppna akvarium ser ju jättesnygga ut! ovanför där jag täkt ställa finn tre källarfönster ca 70 cm från bäken. Går det ha ett öppet akvarium där?

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #21
              Öppet kar med fyrögonfisk bland lotusarna?
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              Arbetssätt...