Problem med filtret

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

Problem med filtret

Hej !
    I mitt 100-liters akvarium körs två pumpar, en fluval 3 plus och ett annat liknande märke.
    Den ena av dem är gammal och följde med när jag köpte akvariet begagnat och den andra är cirka ett halvår gammal.
    Problemet är att båda pumparna är nästan helt igenstoppade varje vecka.
    Jag har inte mycket fisk i akvariet. 9 svarta neontetror, en liten ancistrus och ett dussin platy yngel. Jag kör också med massor av växter i akvariet.

Ändå måste jag göra rent filtren ( krama ur de i akvarievatten ) varje vecka.
    Jag blir tvungen att endast byta 10%/ veckan för att fylla hinken som jag gör rent filtrena i, men mer vågar jag inte byta eftersom jag är rädd att rubba bakteriekulturen.
    Fiskarna har inte visat några tecken på sjukdom eller liknande, men det måste vara en fråga om tid innnan nitriten skjuter i topp.

Problemet dök egentligen upp efter att jag bytt bottenmaterial från grus till sand. Jag misstänker att det kan delvis bero på att skiten inte längre åker ner i bottenmaterialet som tidigare utan stannar kvar på ytan av sanden.

Finns det någon lösning ?
  • lillfrasse
    • February 2002
    • 2228

Hej låter konstigt när du inte har mer fisk. Det borde funka med ett av filtrena igång. Kör du med orginal filter patroner till dem? Hur mycket och ofta matar du?
    Simma lungt..
    Lillfrasse..

Kommentar

• Spongeduck
      • June 2009
      • 366

Tack för svaret !
      Jag kör med original filterpatroner på båda filtren.
      Jag matar 2 ggr varje dag, men med ganska lite mat åt gången.

Kommentar

• lillfrasse
        • February 2002
        • 2228

Ursprungligen postat av Spongeduck
        Tack för svaret !
        Jag kör med original filterpatroner på båda filtren.
        Jag matar 2 ggr varje dag, men med ganska lite mat åt gången.
        Problem kan uppstå med för fin sand som du skriver du mögget blir liggande uppe på. Jag skulle prova att klippa lite ppi 10 filtermatta i 20*20 mm kuber och ersätta orginal filterpatronerna med. Sedan räcker det gott och väl att mata 1 gång om dagen om man inte vill ha broiler fiskar då.
        Simma lungt..
        Lillfrasse..

Kommentar

• åheim
          • April 2006
          • 13197

Det låter helt otroligt att 2 filter skulle sätta igen på 1 vecka... jag har kört en fluval 3+ med bra mycket mer fisk veckovis utan rengöring! Är det inte så att det samlats lite mulm i filtret och du tycker att det måste rengöras fast flödet ändå är rätt bra?
          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Spongeduck
            • June 2009
            • 366

Ursprungligen postat av åheim
            Det låter helt otroligt att 2 filter skulle sätta igen på 1 vecka... jag har kört en fluval 3+ med bra mycket mer fisk veckovis utan rengöring! Är det inte så att det samlats lite mulm i filtret och du tycker att det måste rengöras fast flödet ändå är rätt bra?

Nej, filtret är verkligen nästan helt igenstoppat.
            Detta skedde aldrig föut, jag har ingen aning om varför det sker nu, förutom att det kanske är sandens fel.

Skulle det funka bättre ifall man hade fiskar som bökade i sanden tro ?

Kommentar

• Gaffel
              • December 2007
              • 6200

Kan du avgöra om filtret kloggar igen av förmultna växtdelar eller av bakteriell biofilm?

Är det som beskrivet i det första fallet måste du se till att plocka upp lösa förmultnande växtdelar och är det som i det andra fallet finns det en antydan till för låg genomströmning pga för tät filtermatta alt för svag motor, övermatning i kombination med dåligt flås tenderar till att bygga upp biofilm.

Normalt är annars att om problem uppstår efter en förändring i akvariet så beror problemet på förändringen, ytterligare information om ditt akvarie, temperatur, typ av foder samt mängden vid utfodring plus en stor bra översiktsbild på akvariet underlättar vidare bedömningar!
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

Kommentar

• hannesc
                • December 2009
                • 13085

btw du behöver inte rengöra filtret med akvarievatten. det är inte så viktigt. jag har då aldrig gjort det.

Kommentar

• jenmad
                  • March 2009
                  • 579

Ursprungligen postat av Spongeduck
                  Jag blir tvungen att endast byta 10%/ veckan för att fylla hinken som jag gör rent filtrena i, men mer vågar jag inte byta eftersom jag är rädd att rubba bakteriekulturen.
                  Fiskarna har inte visat några tecken på sjukdom eller liknande, men det måste vara en fråga om tid innnan nitriten skjuter i topp.
                  Bakterierna bor inte i vattnet, de bor i filtret, sanden, på stenarna etc. Jag skulle nog testa att byta ca 30% varje vecka och få bort så mycket bös från botten i samband med det och se om filtrena funkar bättre då!

Hälsningar
                  Jennifer

Kommentar

Arbetssätt...