Bänkbygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Keibo
    • November 2008
    • 468

    Bänkbygge

    Har planer på att skaffa mig ett större akvarium, på ca. 2000L. Problemet ligger i att golvet där det var tänkt att stå inte är jämnt utan lutar lite här och var. Det gör inget för det nuvarande akvariet då det har en justerbar bänk men det nya akvariet kommer ju väga lite mer så nu undrar jag om någon har en smidig lösning på detta problem.

    Bänken under detta specialbyggda akvarium behöver inte nyttjas som förvaring utan en lösning som involverar en bänk som man inte kan förvara något alls i är helt ok om än inte helt optimalt!

    Går bra att bygga med alla material, kan inte snickra så mycket själv utan har tidigare kört mest på lecablock men har inget emot att lära mig/anlita någon efter tips från er!

    Enda egentliga kravet på bänken är att den ska kunna byggas minst 80cm hög och givetvis klara av att kompensera för det ojämna golvet.

    Akvariets mått kommer vara:
    Längd: 2-2,5m
    Djup: ca. 1m
    Höjd: 60-100cm
    Belastningen på golvet kommer alltså bli ganska stor men det borde nog mitt laminatgolv som ligger på betonggolvet (ett lager korkmatta mellan) klara av om man sprider ut trycket nog mycket.
    Mvh. Peter

    500L - Pelarakvarium

    1500L - Under förändring
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    #2
    Två-tre ton på ca 2 m2 är långt över det de flesta bjälklag är dimensionerade för så det är mer intressant att veta ifall du har ett mellanbjälklag eller platta på mark under parketten och placeringen (nära hörn eller mitt på en vägg). Kan vara nödvändigt med förstärkning av golvet. Parketten vore bäst att ta bort så lasten går ned direkt mot betongen. Ojämnt golv spelar ingen roll ifall du platsbygger bänken och kompenserar för måtten direkt.

    Bänken kan nog byggas både i trä eller i stål, beror på vilken sorts hjälp du anlitar, smidesfirma eller snickare.
    Medlem i VAAF www.vaaf.se

    Kommentar

    • Keibo
      • November 2008
      • 468

      #3
      Ursprungligen postat av Olivin
      Två-tre ton på ca 2 m2 är långt över det de flesta bjälklag är dimensionerade för så det är mer intressant att veta ifall du har ett mellanbjälklag eller platta på mark under parketten och placeringen (nära hörn eller mitt på en vägg). Kan vara nödvändigt med förstärkning av golvet. Parketten vore bäst att ta bort så lasten går ned direkt mot betongen. Ojämnt golv spelar ingen roll ifall du platsbygger bänken och kompenserar för måtten direkt.

      Bänken kan nog byggas både i trä eller i stål, beror på vilken sorts hjälp du anlitar, smidesfirma eller snickare.
      Bor på bottenplan i ett bostadsrättshus i betong. Akvariet ska stå mot en yttervägg som även den är i betong. Från ena sidan av akvariet kommer det vara 1,5m till ytterligare en bärande betongvägg och på den andra sidan 2m till en yttervägg som inte är i betong (som jag antar inte är lika bärande därför...). Hoppas jag gav er rätt information nu...

      Och det går tyvärr inte att ta bort laminatgolvet under akvariet för att komma åt betongen.
      Mvh. Peter

      500L - Pelarakvarium

      1500L - Under förändring

      Kommentar

      • Olivin
        • July 2006
        • 573

        #4
        Ja det är ju bättre än om akvariet skulle stått mitt i rummet på andra våningen Men jag skulle nog dels be brf:en om lov och dessutom be om ett utlåtande från någon fackman för försäkringens skull med tanke på risken för skador / sättningar i bottenplattan.
        Medlem i VAAF www.vaaf.se

        Kommentar

        • Keibo
          • November 2008
          • 468

          #5
          Jo jag ska absolut fråga hyresvärden vår om tillåtelse osv. Sen menar du att man ska be en fackman bygga ställningen eller bara godkänna den efter färdigt bygge?

          Försökte mäta lutningen idag och det verkar som att det är relativt plant på längden men att det på djupet skiljer ungefär 2,75-3cm i höjd på golvet bara på den tänkta meter där akvariet ska stå.

          Ingen som kan bidra med en skiss eller liknande?
          Mvh. Peter

          500L - Pelarakvarium

          1500L - Under förändring

          Kommentar

          Arbetssätt...