Reflektorer!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hawkse
    • December 2009
    • 781

Ursprungligen postat av sissi.
    Jo då tänkte köra med pmdd och kanske easy carbo. men så du menar att runt 6500k är bra? Har lite svårt att förstå lysrör vilka som är bra och inte bra.
    Två reflektorer som någon föreslog och ett par kvalitetsrör (Philips Aquarelle, Sylvania Aquastar m fl) så blir både växterna och du glada. Håller med åheim om att du bör undvika för låga K-tal - om inte för annat än att det ser lite dassigt ut.

Kommentar

• sissi.
      • February 2010
      • 250

Ursprungligen postat av hawkse
      Två reflektorer som någon föreslog och ett par kvalitetsrör (Philips Aquarelle, Sylvania Aquastar m fl) så blir både växterna och du glada. Håller med åheim om att du bör undvika för låga K-tal - om inte för annat än att det ser lite dassigt ut.
      Som sagt jag kan tyvärr bara ha juwels lysrör så om jag ger er det här tre alternativen vilka tycker ni jag ska kombinera eller bara använda för bästa resultat för växterna?
      1. juwel colour 6800k

2. juwel day 9000k

3. juwel nature 4100k
      Senast redigerad av sissi.; 07 March 2010, 19:10.

Kommentar

• hawkse
        • December 2009
        • 781

Som sagt jag kan tyvärr bara ha juwels lysrör så om jag ger er det här tre alternativen vilka tycker ni jag ska kombinera eller bara använda för bästa resultat för växterna?
        1. juwel colour 6800k

2. juwel day 9000k

3. juwel nature 4100k
        Ajdå, missade den detaljen om Juwel-rör. Jäkla otyg det där med att ha en egen lysrörsstandard!

Jag hade kört på något eller båda de med högst K-tal.

Kommentar

• sissi.
          • February 2010
          • 250

Ursprungligen postat av hawkse
          Ajdå, missade den detaljen om Juwel-rör. Jäkla otyg det där med att ha en egen lysrörsstandard!

Jag hade kört på något eller båda de med högst K-tal.
          Ok tack så mycket! ja dom är riktigt tråkiga så, men någon gång kommer jag nog att byta ramp

Kommentar

• sissi.
            • February 2010
            • 250

Nu fortsätter jag med mitt eviga tjatande men skulle två gånger 28w i ett 125 liters plus reflektorer vara bra eller blir det för mycket ljus som kan skapa mer alger? vill beställa reflektorer så snart som möjligt och behöver eran kunniga hjälp

Kommentar

• hawkse
              • December 2009
              • 781

Nu fortsätter jag med mitt eviga tjatande men skulle två gånger 28w i ett 125 liters plus reflektorer vara bra eller blir det för mycket ljus som kan skapa mer alger? vill beställa reflektorer så snart som möjligt och behöver eran kunniga hjälp
              Nej, med 56W reflekterat ljus hamnar du på medelnivå vad gäller ljus.

Kommentar

• MVN
                • September 2009
                • 181

Förutsatt att du har andra faktorer under kontroll kommer reflektorer att hjälpa, måsvingereflektorer är bäst (pwss.se exempelvis har dessa tror jag).
                Du stirrar dig för blind på ljus vs alger tror jag du kan ha kraftigare belysning men då behöver du kanske skära ner på antalet ljustimmar istället. Finns inget rakt svar egentligen...
                Senast redigerad av MVN; 08 March 2010, 00:51.

Kommentar

• sissi.
                  • February 2010
                  • 250

Tack allesammans! Har beställt mina reflektorer nu så får vi se om dom gör någon nytta! eftersom jag fortfarande ser mig som en nybörjare och speciellt när det gäller växtakvarium så väntar jag alltid på att något ska gå snett. Men det är värt ett försök är så uppspelt nu och väntar bara på att mina grejer ska komma.
                  Pratade med en JÄTTE trevlig tjej där jag ska köpa karet och hon erbjöd sig att hjälpa mig transportera hem karet gratis! det snackar jag om service!

Kommentar

• lofstrog
                    • November 2009
                    • 989

Tänk på att ge växterna så bra förutsättningar som möjligt nu när du ökar ljuset mha reflektorer.

För att undvika att algerna tar fart så är det alltid bäst att ge växterna näring och komplettera med någon slags kolkälla.

Enlig min erfarenhet så är den bästa växtnäringen PMDD. Både billig och komplett. Komplettera med Easy Carbo om du inte väljer att köra riktig CO2.

Ger du växterna näring, CO2 eller Easy Carbo och rejält med ljus så kommer de att konkurrera ut algerna. Du bör också vara noga med dina vattenbyten. Ett vattenbyte i veckan på 20-25% brukar vara lagom att köra på.
                    Sköter du vattenbytena så håller sig dina vattenvärden stabila viket även gynnar växterna.

Lycka till

//Roger
                    Discus for life

Kommentar

• sissi.
                      • February 2010
                      • 250

Ursprungligen postat av lofstrog
                      Tänk på att ge växterna så bra förutsättningar som möjligt nu när du ökar ljuset mha reflektorer.

För att undvika att algerna tar fart så är det alltid bäst att ge växterna näring och komplettera med någon slags kolkälla.

Enlig min erfarenhet så är den bästa växtnäringen PMDD. Både billig och komplett. Komplettera med Easy Carbo om du inte väljer att köra riktig CO2.

Ger du växterna näring, CO2 eller Easy Carbo och rejält med ljus så kommer de att konkurrera ut algerna. Du bör också vara noga med dina vattenbyten. Ett vattenbyte i veckan på 20-25% brukar vara lagom att köra på.
                      Sköter du vattenbytena så håller sig dina vattenvärden stabila viket även gynnar växterna.

Lycka till

//Roger
                      ok Jag hade tänkt att köra med pmdd och easy carbo. Men jag förstår inte så mycket av pmdd, vilken ska jag använda? och finns det någon färdigblandad lösning att köpa? så jag inte behöver leka kemi

Kommentar

• lofstrog
                        • November 2009
                        • 989

ok Jag hade tänkt att köra med pmdd och easy carbo. Men jag förstår inte så mycket av pmdd, vilken ska jag använda? och finns det någon färdigblandad lösning att köpa? så jag inte behöver leka kemi
                        Lite kemist får du allt leka. Det är faktiskt riktigt kul.

Skaffa dig tre stycken 0,5L PET-flaskor. 0,5L batterivatten. Beställ ett trippelpack med PMDD med nutriSi. En flaska Easy Carbo.

När du fått hem din PMDD så sorterar du upp dina påsar. Blandar enligt anvisningarna på påsarna.

När du byter vatten, en gång i veckan 25%, så häller du i PMDD. 10ml/100L vatten från varje flaska. Har du ett 250L akvarium blir det altså 25ml från varje flaska.

Förutom PMDD en gång i veckan ska du varje dag ge Easy Carbo, 1-2ml/50L vatten. Har du ett 250L kar så blir det 5-10ml/dag.

Här kan du läsa allt om PMDD: http://www.haack.se/pmdd/

//Roger
                        Discus for life

Kommentar

• sissi.
                          • February 2010
                          • 250

Ursprungligen postat av lofstrog
                          Lite kemist får du allt leka. Det är faktiskt riktigt kul.

Skaffa dig tre stycken 0,5L PET-flaskor. 0,5L batterivatten. Beställ ett trippelpack med PMDD med nutriSi. En flaska Easy Carbo.

När du fått hem din PMDD så sorterar du upp dina påsar. Blandar enligt anvisningarna på påsarna.

När du byter vatten, en gång i veckan 25%, så häller du i PMDD. 10ml/100L vatten från varje flaska. Har du ett 250L akvarium blir det altså 25ml från varje flaska.

Förutom PMDD en gång i veckan ska du varje dag ge Easy Carbo, 1-2ml/50L vatten. Har du ett 250L kar så blir det 5-10ml/dag.

Här kan du läsa allt om PMDD: http://www.haack.se/pmdd/

//Roger
                          Oj batterivatten roligt låter inte så spännande att blanda men ska det stå i kylen sedan?

Kommentar

• lofstrog
                            • November 2009
                            • 989

Oj batterivatten roligt låter inte så spännande att blanda men ska det stå i kylen sedan?
                            Behövs inte, bara det står mörkt.
                            Discus for life

Kommentar

• Bygert
                              • March 2010
                              • 2169

Lite märkligt att se funderingar på om det är bra med reflektor. Det är sällan det blir för mycket ljus i ett akvarium med växter, hur man än gör är man inte i närheten av vad naturligt solljus ger. Mer ljus är normalt bättre, undantaget då om det är skygga fiskar.

Har man nu en ramp med två rör så tycker jag det är enkelt, antingen så lägger man reflektor på båda rören eller så lägger man reflektor på ett rör och stänger av det andra. Då har man lika mycket ljus som med två rör utan reflektor - jo, jag har mätt - men halva kostnaden för el och rörbyte och halva miljöbelastningen också.
                              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• sissi.
                                • February 2010
                                • 250

Ursprungligen postat av Bygert
                                Lite märkligt att se funderingar på om det är bra med reflektor. Det är sällan det blir för mycket ljus i ett akvarium med växter, hur man än gör är man inte i närheten av vad naturligt solljus ger. Mer ljus är normalt bättre, undantaget då om det är skygga fiskar.

Har man nu en ramp med två rör så tycker jag det är enkelt, antingen så lägger man reflektor på båda rören eller så lägger man reflektor på ett rör och stänger av det andra. Då har man lika mycket ljus som med två rör utan reflektor - jo, jag har mätt - men halva kostnaden för el och rörbyte och halva miljöbelastningen också.
                                som sagt jag är nybörjare och ny på lite mer avancerad utrustning, det är kanske därför jag ställer lite dumma frågor

Kommentar

Arbetssätt...