Hej har köpt nytt kar med ett hemmabyggt filter föroch nackdelar???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #16
    absolut, inget fel med livrem och hängslen, dessutom kommer på så sätt nästan ingen mulm eller exkrementer att sätta igen innerfiltret, att föredra är att det finns lite plats mellan filterkorgen och den utvändiga mattan.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av Connsann
      oki tror jag fattat nu men en enkel fråga till blir det bättre filtrering med ett komplett innefilter innanför med och utblåset utanför mattan?
      Ett filter till fyller ingen positiv funktion. Nuvarande filtermattebit är mer än tillräckligt fast du måste ju som Gaffel skriver ha ett pumphuvud som driver det. Se till att dess insug är rätt nära bottnen
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Connsann
        • February 2010
        • 63

        #18
        oki då lyssnar jag på er och ger upp mina tokiga idéer
        Men frågar man inget får man heller ingetting veta
        Kör mitt innefilter just nu utanför Biofiltret tills jag köpt ett riktigt "bara pumphuvuds" pump.
        Vilken flödning är bäst? hör ca 700l/h för mitt 152L kar är det rimligt eller ska man slå på 800-900l/h för att vara på säkra sidan??
        73,5L - tom Ny akut omstart. 12 endlers och scalaren Helge 6år
        135L - tomt
        152L - tomt. Blir "nystart" snart. Klar tecken från sambo.
        375L - tom. Förhandlingar med sambo pågår.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13139

          #19
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Ett filter till fyller ingen positiv funktion. Nuvarande filtermattebit är mer än tillräckligt fast du måste ju som Gaffel skriver ha ett pumphuvud som driver det. Se till att dess insug är rätt nära bottnen
          jag tycker att ett finfilter bakom mattan kan vara bra om man vill finfiltrera vattnet och det kan ju vara en positiv effekt för betraktaren
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13139

            #20
            Ursprungligen postat av Gaffel
            Att inbilla sig att någonting är självklart för alla människor är att skriva de som inte vet på näsan och att göra det är inte bara ofint utan dessutom oförskämt och ett j-vla sätt, speciellt mot de här på zoopet som är nya inom akvaristiken!
            Har väl aldrig varit en oklarhet från trådskaparen att det ska sitta en pump bakom mattan utan han undrade om det gick lika bra med ett innerfilter bakom mattan! Nä nu får du skärpa till dig gaffel och bete dig som en vuxen och inte kasta ur dig oförskämdheter och skeva uppfattningar! Och sen fiska sympatier genom att använda en retorik som går ut på att zoopets besökare ska tro att jag ser dem som mindre vetande och lite korkade, otroligt fult gaffel!
            Senast redigerad av åheim; 01 March 2010, 21:13.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Connsann
              • February 2010
              • 63

              #21
              Så nu har jag gjort så att jag köpte en slang satte på innerfiltret och plockade bort innerfiltrets filter satten den ca 10 cm från botten och drog upp slangen genom hålet och satte en av doppvärmarens sugfötter ovanför utan och satte i slangen där så blir det samtidigt att vatten bryter ytan i form av en stråle så att det får i lite syre och att utblåset kommer en bit ifrån filtermattan. Om ni förstår hur jag menar:P
              73,5L - tom Ny akut omstart. 12 endlers och scalaren Helge 6år
              135L - tomt
              152L - tomt. Blir "nystart" snart. Klar tecken från sambo.
              375L - tom. Förhandlingar med sambo pågår.

              Kommentar

              • Maethor
                • December 2004
                • 675

                #22
                Förlåt att jag "tjuvar" tråden lite, men jag måste bara få fråga. Har aldrig sett denna typen av filter tidigare men blev sugen på att fixa ett sådant i min kommande Asienbiotop (112L).
                Men kan man stoppa ner värmestaven bakom filtermattan också?
                112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                54L: ca 15 kamphanar
                90L: 3kamphanar
                90L: 3kamphanar
                90L (marin): 3kamphanar
                6x2L: Kamphanar

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                Kommentar

                • Vandal
                  • January 2006
                  • 1655

                  #23
                  Ursprungligen postat av Maethor
                  Förlåt att jag "tjuvar" tråden lite, men jag måste bara få fråga. Har aldrig sett denna typen av filter tidigare men blev sugen på att fixa ett sådant i min kommande Asienbiotop (112L).
                  Men kan man stoppa ner värmestaven bakom filtermattan också?
                  Så ha jag kört flera gånger... funkar utmärkt...

                  HMF är ett riktigt bra sätt att ha ett innerfilter men ändå stor volym på filtermaterialet...
                  over and out /Petter
                  Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                  http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #24
                    Ursprungligen postat av Connsann
                    Så nu har jag gjort så att jag köpte en slang satte på innerfiltret och plockade bort innerfiltrets filter satten den ca 10 cm från botten och drog upp slangen genom hålet och satte en av doppvärmarens sugfötter ovanför utan och satte i slangen där så blir det samtidigt att vatten bryter ytan i form av en stråle så att det får i lite syre och att utblåset kommer en bit ifrån filtermattan. Om ni förstår hur jag menar:P
                    Klockrent!
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #25
                      Ursprungligen postat av Maethor
                      Förlåt att jag "tjuvar" tråden lite, men jag måste bara få fråga. Har aldrig sett denna typen av filter tidigare men blev sugen på att fixa ett sådant i min kommande Asienbiotop (112L).
                      Men kan man stoppa ner värmestaven bakom filtermattan också?
                      Precis som Vandal skriver är detta ett ypperligt filter att 'gömma' doppvärmaren bakom, iom att glaset innanför hörnet är fritt riskerar inte doppvärmaren att ligga mot filtermattan vilket man annars ska vara lite uppmärksam på.
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #26
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Ett filter till fyller ingen positiv funktion. Nuvarande filtermattebit är mer än tillräckligt fast du måste ju som Gaffel skriver ha ett pumphuvud som driver det. Se till att dess insug är rätt nära bottnen
                        Backar i den här frågan då den däringa gamle gubben Fohrman naturligtvis har helt rätt i att 'livrem & hängslen' i ditt fall inte ger någon positiv effekt utan skulle troligen sänka genomströmmningen och ta bort fördelen med ett nästintill underhållsfritt filter.
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • Connsann
                          • February 2010
                          • 63

                          #27
                          Maethor du tjuvade inte alls det du skulle fråga skulle bli min nästa fråga efter att biofiltret var avlutat

                          Men angående mitt biofilter så tog jag bara pumphuvudet av innefiltret och satte släng på utblåset och placerade pumpen ca 5-8cm från bottnen
                          73,5L - tom Ny akut omstart. 12 endlers och scalaren Helge 6år
                          135L - tomt
                          152L - tomt. Blir "nystart" snart. Klar tecken från sambo.
                          375L - tom. Förhandlingar med sambo pågår.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...