Luftpump??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • El_latiinoo
    • February 2010
    • 43

Luftpump??

hejsan

om jag förstått allt rätt så är det en luft pump jag har. Det är en liten sak med en slang som går in i akvariet och släpper ut luft ur en avlång "syresten" som jag tror det heter. min fråga är om det är något negativt med detta eller något posetivt. betala ganska mycket för den för att den första jag köpte lät en massa. Var det bara pengar i sjön som man säger eller är det något bra för akvariet???
    Mycket vill ha mer...

110l sällskaps akvarium
  • El_latiinoo
    • February 2010
    • 43

är det ingen som har några synpunkter om detta?
    Mycket vill ha mer...

110l sällskaps akvarium

Kommentar

• doppingen
      • April 2008
      • 1079

en sån har jag åxo,mest för jag tycker om bubblandet. MEN du har väl ett filter åxo? det antar jag du har för det krävs för reningens skull
      MammaMia

Kommentar

• doppingen
        • April 2008
        • 1079

såg nu efter mitt förra svar att du har frågan om luftpump uppe i en annan fråga där du även fått en del svar
        MammaMia

Kommentar

• hannesc
          • December 2009
          • 13085

Det råder väl delade meningar hur vida det är nödvändigt med luftpump eller inte.

Personligen tycker jag det är skitfult o de väsnas för mycket.

o som doppingen säger så hoppas jag du har ett filter också för annars klarar du inte dit akvarium särskillt länge.

Kommentar

• Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

det va nog mest pengar i sjön eller akvariet
            den gör ingen större nytta för en vanlig pump måste du i princip ha iaf om du vill få vettig syresättning av vattnet men den gör väl ingen skada heller annat än oväsen.

Kommentar

• El_latiinoo
              • February 2010
              • 43

ja det är klart jag har pump med jag fick med någon slags pump med en massa filter nått svart, vitt, grönt och blått ( jag kan inte namnet på allting än för jag är ny:P) men har läst att dom kan göra något dåligt till växterna eller har jag fel?
              Mycket vill ha mer...

110l sällskaps akvarium

Kommentar

• Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

det är inte många filter som kan göra det dåligt för växterna, möjligen aktivt kol som kan ta bort näring, brukar man se som svart grus i en liten påse, men lägg upp en bild på dina grejer så kan vi säga vad det är

Kommentar

• ViktoriaJeanette
                  • March 2010
                  • 19

Det finns inga nackdelar med det, luftpump är bra för att fiskarna ska få tillräckligt med syre, eftersom inte alla själva kan simma upp till ytan och ta luft själva.
                  MVH
                  Viktoria Jeanette
                  Guldfisk - Guppy - Ancityrus

Kommentar

• hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

Ursprungligen postat av ViktoriaJeanette
                    Det finns inga nackdelar med det, luftpump är bra för att fiskarna ska få tillräckligt med syre, eftersom inte alla själva kan simma upp till ytan och ta luft själva.
                    a fast där har du ju lite fel också. Fiskarna ska inte behöva simma upp till ytan för att hämta syre. då har du fel på dit akvarium.
                    För att syresätta vattnet krävs det att ytan rör sig. blir lite vågig. Då syresätts vattnet.

jag anser att det nästan bara är nackdelar med syrepump. estetiskt, naturligt, ljudmässigt. använder bara mina när jag kläcker artemia.

Kommentar

• Sleaper
                      • September 2008
                      • 2894

Fullständigt fel med luftpump med luftsten i ett normalt akvarie. Den för väsen och driver ut CO2 ur vattnet. Ett filter/pump med lagom cirkulation på ytvattnet är det bästa. Man behöver dock aldrig vara orolig för att det skall uppstå syrebrist i ett normalbefolkat akvarium med växter och belysning. Däremot har CO2 som är en nödvändig näring för växterna en benägenhet att snabbt försvinna ur vattnet.

Kommentar

Arbetssätt...