cirkulationspump vilken storlek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Metalfrenzy
    • January 2009
    • 199

    cirkulationspump vilken storlek?

    Sitter här hemma med ett 540 liters akvarium där jag vill ha lite bättre cirkulation på vattnet. Varianter som hydor coralia och tunze utvecklat med magnetfäste verkar skitsmidigt.
    Eftersom jag bara är ute efter rörelsen i vattnet så borde dessa vara den bästa lösningen tror jag. Men jag har aldrig sett hur stora de är eller hur mycket de låter. Vet inte heller hur mycket vatten de behöver förflytta i mitt sa kar.. jag har chokladciklider och scalarer som jag funderar på om de skulle ogilla för mycket cirkulation. Alla mina malar skulle ju däremot bli glada.
    Hade uppskattat svar på vilken mängd vatten i timmen vore lämplig och hur stora de är, och vilket märke ni föredrar
    Nu är det bara att njuta!
  • åheim
    • April 2006
    • 13142

    #2
    Du uppger inte hur mycket cirkulation du har i dagsläget och då är det svårt att säga! Malar vill ha ordentlig rörelse och skalare inte så du har ett dilemma... Fast jag tror malarna klarar ett lugnt vatten bättre än skalare klarar ett strömt...
    Senast redigerad av åheim; 14 February 2010, 21:15.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • DAHLBERG
      • September 2008
      • 1598

      #3
      Koralia-pumparna (och tunze?) flyttar den vattenmängd som de lovar men vattenstrålen är grov, så de känns inte så starka. Vet inte om det skulle fungera för dina scalarer men... Tycker att ett 540 är så pass stort så en Koralia 3-4 borde du kunna smyga in utan problem.
      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
      540 liter kulfisk - T. lineatus
      120 liter salt - Koraller och fisk

      Kommentar

      • Ouscazz

        • February 2009
        • 911

        #4
        Håller med Åheim, låt det vara så länge du har platta fiskar i karet. Malarna klarar sig utmärkt utan strömt vatten.
        www.diskusforum.se
        www.loricariidae.se

        Kommentar

        • Metalfrenzy
          • January 2009
          • 199

          #5
          har ett 2080 som kletar igen rätt snabbt. Det gör sitt jobb kanonbra men det forsar inte ut 1700 L/h med orginalfiltermassa och skit i den.
          Nu är det bara att njuta!

          Kommentar

          Arbetssätt...