Filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathce
    • April 2009
    • 239

    Filter

    Jag vill inte ha ytterfilter, så bara tips på innerfilter är välkommet.
    Jag har ett nu som är kasst (för litet) funderar på att köpa ett nytt och använda mitt gamla som syre tillförsel bara och ha ett större rejälare som filter.
    Vad ska man ha för något innerfilter för ett 375Liters akvarie med sötvatten.
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    du kanske ska fundera över att bygga ett hamburgerfilter om du vill få nån vettig rening utan ytterfilter till ett så stort kar, tror inte du lär hitta några "färdiga" innefilter som är stora nog annars för att ge riktigt bra rening.

    Kommentar

    • Mathce
      • April 2009
      • 239

      #3
      Vad är ett hamburgerfilter ?

      Kommentar

      • Mathce
        • April 2009
        • 239

        #4
        Och hur stor effekt bör man ha för ett 375Lites.
        Hur många liter per timme och hur många watt ?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Vad är det för fisk i karet?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mathce
            • April 2009
            • 239

            #6
            Inga än så länge, men tanken är att de ska vara ungfödare mest.
            Nåra botten fiskar, lite mal och botior också.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Då bör du ha ett flöde på ungefär 1000 liter/timma.
              Tänk på att de flesta innerfilter sackar en del när de får lite klägg i sig, och du då får rengöra ganska ofta.
              Ska du bygga om eller göra ett eget hemmagjort innerfilter eller patron till en cirkulationspump brukar inte dessa bli/vara så snygga men det spelar kanske ingen roll?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8
                är inte 1000l/h lite svagt för ett så stort kar? själv hade jag nog satsat på en pump med minst 2000l/h (har en sån till ett kar på 160l), watt på pumpen är inte så intressant då det kan va en kass pump som drar många watt utan att leverera så gå på mängden liter per timme istället.
                om du söker på hamburgerfilter så lär du hitta bra instruktioner på hur man bygger ett, kan annars kort sägas vara en filterhörna och syns ofta i djuraffärer där dom stoppar i mängder med fisk i relativt små kar, man köper bit lös filtermatta sen enklast limmar man ett par glas stavar på insidan av akvariet och böjer in mattan bakom så den blir som 1/4 cirkel i ett av hörnen och bakom den sätts en kraftig pump med en slangstump på utblåset så det når igenom mattan.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Har du en pump som ger 1000 liter till ett 375 liters kar så räcker det om du har normal fiskbelastning.
                  Men visst det är ingen nackdel att ha större flöde heller, om man kan ha det, och minst 1000 liter/ timma är mitt råd då jag glömde skriva det understrukna i förra inlägget.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Mathce
                    • April 2009
                    • 239

                    #10
                    Oki hittade ett på pwss med 1000 liter i timmen de borde väl funka.
                    Har funderat på hamburggerfilter (visst inte att dehette så ),, men de verkar krångligt och nu har ja ju karet fullt med vatten och växter, antar att silikonet ska torka ett tag innan man kan fylla i vatten igen, vart ska ja göra av växterna då ?
                    I så fall får debli efter jag har skaffat min lilla inomhus damm så jag kan ha växterna nånstans medans silikonet torkar

                    Kommentar

                    • Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

                      #11
                      Jo ska du limma in glaslister så måste ju karet va tomt till större delen, du måste inte ta ut växterna utan låt dom sista 5cm ha vatten och sen limmar du inte listerna hela vägen ner bara, sen får det stå 3 dar och det klarar växterna fint i några cm vatten.
                      Finns annars instruktioner här på zoopet om hur man bygger ett hamburgerfilter utan att modifiera karet, lite jobbigare att bygga men bara att ställa ner i hörnet sen när det är klart, hur som är hamburgerfilter så överlägsna att det är värt lite jobb

                      Kommentar

                      Arbetssätt...