Fasa!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jost
    • April 2009
    • 114

    Fasa!

    När jag gjorde rent mitt nyinköpta 720 l kar idag så såg jag till min fasa att det är en hål i glaset. Eller inte hål utan mer urgröpning som ser ut att blivit till efter att någon sten slagit i. Det är begagnat och jag vet att det inte är gjort av mig. Jag vet att det inte läcker igenom denna urgröpning.

    Är risken stor att det spricker?

    Är det möjligt att byta en glasvägg i en alu ram akvarium?
  • Jerry_ciklid
    • January 2008
    • 476

    #2
    Ursprungligen postat av Jost
    När jag gjorde rent mitt nyinköpta 720 l kar idag så såg jag till min fasa att det är en hål i glaset. Eller inte hål utan mer urgröpning som ser ut att blivit till efter att någon sten slagit i. Det är begagnat och jag vet att det inte är gjort av mig. Jag vet att det inte läcker igenom denna urgröpning.

    Är risken stor att det spricker?

    Är det möjligt att byta en glasvägg i en alu ram akvarium?
    Jag törs inte säga att det inte är några problem i fall det skulle spricka...
    Du kan byta en vägg, men det är ett jävla jobb... Finns säkert någon här som gjort det och kan berätta hur du ska gå till väga.
    Jag har själv bara lagt i ny botten i ett alukar, men det var tillräckligt jobbigt...
    Annars har jag ett 720 över här

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Är det på sidan eller i botten? Om det är i botten kan du ju alltid limma på en ny glasskiva ovanpå som täcker skadan med god marginal och med gott om silikon, det bör räcka gott och väl.
      Checking out...

      Kommentar

      • Jost
        • April 2009
        • 114

        #4
        Det är en av långsidorna. Vilket tur, NOT! Grejen är att jag förmodligen måste silikona om det så jobb kommer det bli ändå.

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          Sikket meck för ett beg. kar....osis

          Vad gav du för det ?
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Jost
            • April 2009
            • 114

            #6
            Joo jävla massa meck. Jag gav 4500 för kar, ramp, bänk, ehim pro 3, cirk. pump 4300l/h, värmare, 9 pirayor (såldes till affär). Helt oej tyckte jag men blir ju en massa meck med karet nu...men så är det

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              #7
              Sicken otur. Men du kan väl sätta en ny långsida innanför den gamla med skadan och vända denna sida bakåt.
              En BTN eller liknande döljer sedan skadan för evigt.
              Inte så mycket mer jobb om du ändå skall silikona om karet.

              Hoppas att det löser sig för dig.

              //Roger
              Discus for life

              Kommentar

              • Jost
                • April 2009
                • 114

                #8
                Karet ska användas så att man kan se igenom båda långsidorna och därför blir bakgrund inget val. Får klura och kolla lite priser. En bra lösning dyker nog snabbt upp:P

                Kommentar

                • lofstrog
                  • November 2009
                  • 989

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jost
                  Karet ska användas så att man kan se igenom båda långsidorna och därför blir bakgrund inget val. Får klura och kolla lite priser. En bra lösning dyker nog snabbt upp:P
                  Aha, fattar. Då är det väl bara att at tjuren vid hornen och byta sidan. Inget att be för. Bara köra.

                  //Roger
                  Discus for life

                  Kommentar

                  • Jost
                    • April 2009
                    • 114

                    #10
                    Frågan är om kanske man bara ska köpa ett nytt akvarium. Jag har ju resten av det som behövs så.

                    Kommentar

                    • draft
                      • December 2009
                      • 86

                      #11
                      Köp nytt + slimline och voila, nästan 1.5 kubik :P

                      Kommentar

                      • Jost
                        • April 2009
                        • 114

                        #12
                        Har nu kontaktat ett glasmästeri som jobbat med akvarium innan och de skulle kolla på ett pris. Får man se vad priset blir och om det blir bättre att köpa ett nytt.

                        Kommentar

                        • GöranE
                          • November 2008
                          • 735

                          #13
                          Jag gjorde en reparation av ett stenskott i framrutan på min bil häromveckan. Reparationen gjordes med hjälp av en plast som dom spacklade ner i stenskottet och sedan härdade med UV ljus. Det skulle bli lika starkt som originalglaset sa dom och det syns absolut inte..
                          Borde väl fungera på ett akvarium med.
                          En ny glasruta kostar nog runt 3000:-
                          Lycka till!

                          Ursprungligen postat av Jost
                          Har nu kontaktat ett glasmästeri som jobbat med akvarium innan och de skulle kolla på ett pris. Får man se vad priset blir och om det blir bättre att köpa ett nytt.
                          Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                          Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                          Kommentar

                          • Jost
                            • April 2009
                            • 114

                            #14
                            Det som är lite illa är att det är en liten spricka som går vertikalt genom skadan. Men detta ska absolut kollas upp. Annars får det bli ett nytt akvarium och så slipper man tänka mer på det

                            Kommentar

                            • Luxur
                              • October 2009
                              • 127

                              #15
                              Vore jag dej och jag inte var en hejare på att laga akvarium så skulle jag helt klart skaffa ett nytt, eller ett annat om man säger så. Att laga de som ett stenskott, ja, men kanske inte fiskarna tål lagningsmedlet. Tänk dej förödelsen om de börjar läcka lite hastigt och du inte är hemma, de tror jag är varje akvarists mardröm. De tänker man på då de råkar vara alldeles tyst hemma och man hör ett oförklarligt knäpp någonstans, då tittar man genast mot akvariet med skräck i blicken.
                              54 liter. Molly.
                              200 liter. Olika fiskar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...